تاریخ: ۱۹ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۰۸
بازدید: ۱۰۰
کد خبر: ۲۸۷۸۴۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
معاون امور صنایع اداره کل صمت مازندران:

ظرفیت ایجاد شرکت خودروسازی مستقل در مازندران وجود دارد

‌می‌متالز - معاون امور صنایع اداره کل صنایع، معادن و تجارت مازندران از وجود یک واحد فعال در زمینه خودروسازی در استان خبر داد و با اشاره به اینکه این کارخانه زیرمجموعه شرکت ایران‌خودرو بوده و فقط خط مونتاژ دارد، گفت: وجود حدود ۱۰۰ کارگاه قطعه‌سازی در استان، بیانگر این است که ظرفیت ایجاد شرکت خودروسازی مستقل در مازندران وجود دارد.

به گزارش می‌متالز، علیرضا یوسف‌نژاد در گفتگو با ایسنا در رابطه با وجود واحدهاو طرح‌های مرتبط با خودروسازی در مازندران اظهار کرد: تنها یک کارخانه به نام «ایران‌خودرو خزر» در این زمینه در شهرک صنعتی «رَجه» شهرستان بابل وجود دارد که به صورت پیمانکاری برای شرکت ایران‌خودرو فعالیت می‌کند.

یوسف‌نژاد با بیان اینکه تنها محصول تولیدی این کارخانه خودرو پژو پارس است، گفت: این مجموعه با داشتن ۵۰۰ پرسنل و تنها یک خط مونتاژ، روزانه حدود ۱۳۰ دستگاه خودرو تولید می‌کند.

وی از وجود یک کارخانه دیگر در زمینه خودروسازی در استان خبر داد و با بیان اینکه این واحد سال‌هاست تعطیل شده است، خاطرنشان کرد: شرکت «مازایران» در شهرستان نوشهر خط مونتاژ کامیون‌های روسی بود که چندین سال است تعطیل شده، هرچند صحبت‌هایی مبنی بر راه‌اندازی مجدد این کارخانه در سال گذشته به میان آمده بود، اما همچنان این مجموعه غیرفعال باقی مانده است.

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت مازندران از وجود ۲ طرح در زمینه خودروسازی نیز در استان یاد کرد و افزود: یک طرح در شهر کیاکلا مطرح شده بود که در مرحله تهیه زمین و اخذ مجوز باقی ماند و پیشرفت نکرد؛ طرح دیگری نیز توسط شرکت سایپا در شهرستان ساری مطرح شد که اجرایی نشد و سازمان امور اراضی زمین را پس گرفت و اتفاقی نیفتاد.

یوسف‌نژاد درباره اینکه خودرو‌های تولیدی در استان چگونه به فروش می‌رسند، اظهار کرد: پیشتر خودرو‌های تولیدی به تهران منتقل می‌شد، اما اکنون برخی واگذاری‌ها در استان انجام می‌گیرد و مشتریان مازندرانی که موفق به خرید از ایران‌خودرو می‌شوند، خودروی آنان از این کارخانه به نمایندگی‌های استانی منتقل می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که استقلال شرکت «ایران‌خودرو خزر» در بابل چه الزاماتی دارد، تصریح کرد: برای این منظور لازم است ۲ خط تولید به مجموعه اضافه و راه‌اندازی شود؛ نخست خط بدنه و پرس و دیگری خط رنگ. در حال حاضر «ایران‌خودرو خزر» فقط خط نهایی یعنی مونتاژ را در اختیار دارد و اگر قرار باشد تنها یکی از خطوط ایجاد شود باز این شرکت وابسته خواهد بود.

معاون امور صنایع اداره کل صمت مازندران به فعالیت ۱۰۰ قطعه‌ساز با اشتغال حدود ۵۰۰۰ نیرو در استان مازندران اشاره کرد و با تاکید بر اینکه ۱۱ قطعه‌ساز از این تعداد در مقیاس بالا با ۲۶۰۰ نیرو مشغول کارند، تاکید کرد: از این لحاظ زمینه بسیار مناسبی برای راه‌اندازی و تکمیل خطوط تولید کارخانه «ایران‌خودرو خزر» فراهم است تا بتوان با هماهنگی با شرکت ایران‌خودرو که مالک اصلی این کارخانه است، استقلال این واحد تولیدی در مازندران رقم بخورد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده