تاریخ: ۲۰ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۵۹
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۲۸۷۶۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مشاور وزیر اقتصاد:

باید کل شبکه عرضه خودرو در بورس کالا عرضه شود/ بازار خودرو نیازمند اطلاعات شفاف و موثق

‌می‌متالز - مشاور وزیر اقتصادی و دارایی با بیان اینکه باید کل شبکه عرضه خودرو (تولید داخل و وارداتی) در بورس کالا عرضه شود، گفت: در گذشته بخشی از انحراف قیمت‌ها در بازار خودرو و حاشیه سود‌ها نصیب دلال‌ها و واسطه‌ها می‌شد، اما با عرضه خودرو در بورس این موضوع را برطرف شده است.

به گزارش می‌متالز، «وحید شقاقی شهری» به مزایای عرضه خودرو در بورس کالا اشاره کرد و اظهار داشت: در بازار خودرو بحث واسطه‌های مخرب مطرح است؛ به طوری که عملاً واسطه‌ها با دخالت‌ها در بازار موجب شکست در قیمت‌گذاری‌ها می‌شوند؛ بنابراین هرچقدر بتوان عوامل خارجی و غیر مصرف‌کننده را از بازار خودرو خارج کنیم زمینه افزایش رضایت تولیدکننده و مصرف‌کننده فراهم می‌شود و شاهد شفافیت بازار خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در بازار باید اطلاعات موثق وجود داشته باشد تا دولت به شکل صحیح اقدام به سیاست‌گذاری کند، افزود: چنین شرایطی زمانی اتفاق می‌افتد که به سمت شفافیت حرکت کرده و واسطه‌ها را حذف کنیم که طبیعتاً بورس کالا می‌تواند چنین مزیتی را در اقتصاد ایجاد کند، زیرا وقتی قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا کشف شود، شفافیت کامل ایجاد شده و مشخص می‌شود خودرو با چه قیمت و به چه میزانی عرضه شده و به تعادل رسیده است.

شقاقی شهری اظهار داشت: عملاً تحت تاثیر چنین اتفاقی تعادل بازار مبتنی بر عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد و در این صورت هم خریدار رضایتمندی بالا دارد و همچنین عرضه‌کننده می‌تواند به سودآوری مطلوبی دست یابد.

مشاور وزیر اقتصاد عنوان کرد: در گذشته بخشی از انحراف قیمت‌ها و نیز حاشیه سود‌ها نصیب دلال‌ها و واسطه‌ها می‌شد، اما با عرضه خودرو در بورس این موضوع را برطرف شده و خواهد شد، اما مسئله این است که باید خودروساز تلاش کند تا کل شبکه تولید خودرو را در بورس کالا عرضه شود، زیرا وقتی بخشی از خودرو‌ها در بورس عرضه می‌شود، نمی‌توان به نتایج ایده‌آل رسید.

وی با بیان اینکه با عرضه کل تولید خودرو در بورس، دیگر شاهد تفاوت قیمت‌ها نخواهیم بود، گفت: بر این اساس باید عرضه خودرو برای انواع خودرو‌های تولید داخل و وارداتی را در بورس عرضه کنیم تا همه نظام عرضه و تقاضای خودرو در یک بستر شفاف و قانونی شکل بگیرد، نه اینکه بخشی از این نظام در این روش باشد و بخشی خارج از شبکه عرضه شود.

تاثیر قیمت ارز بر صنعت خودرو

شقاقی شهری در پاسخ به این پرسش که عرضه کل خودرو‌ها در بورس کالا چه اثراتی خواهد داشت؟ افزود: کشف قیمت واقعی و تعادلی بر اساس عرضه و تقاضا واقعی همان نیاز اصلی بازار خودرو است تا دولت بر اساس این اطلاعات دقیق اقدام به سیاست‌گذاری کند، اما وقتی علامت‌دهی صحیحی به سیاست‌گذار داده نمی‌شود، به‌تبع اتخاذ بهترین تصمیم برای تعادل بخشی به بازار نیز دشوار می‌شود.

این استاد دانشگاه به نقش افزایش قیمت ارز در افزایش قیمت خودرو اشاره کرد و توضیح داد: همواره قیمت ارز بر صنعت خودرو تاثیر گذار بوده و نظام خودروسازی از قیمت ارز تبعیت می‌کند؛ به عبارتی قیمت ارز یکی از پاشنه آشیل‌های نظام خودروسازی است. این رویه در طول ۱۰ سال اخیر که با تحریم مواجه بودیم تقویت شده است.

عرضه خودرو در بورس باعث افزایش قیمت خودرو شده است؟

وی در خصوص اینکه گفته می‌شود عرضه خودرو در بورس کالا در افزایش قیمت خودرو اثرگذار بوده است، گفت: افرادی که چنین نکته‌ای را مطرح می‌کنند، آدرس اشتباهی را به فعالان بازار و مردم می‌دهند، زیرا زمانی که قیمت دلار افزایش می‌یابد بازار سوداگری و انتظارات تورمی بیشتر می‌شود.

شقاقی شهری ادامه داد: وقتی انتظارات تورمی افزایش یابد سوداگری افراطی نیز شکل می‌گیرد لذا بعد از افزایش قیمت دلار شاهد التهاب بازار طلا، بازار خودرو و بازار مسکن هستیم و این اتفاقات ارتباطی با بورس ندارد.

مشاور وزیر اقتصادی اظهار کرد: اگر بتوانیم با استفاده از سازوکار بورس کالا در معاملات خودرو شفافیت ایجاد کنیم و دولت بتواند متقاضی و طرف عرضه را رصد کند، جلوی احتکار گرفته می‌شود و زمینه شفافیت قیمت فراهم خواهد شد.

مالیات بر عایدی سرمایه سریع‌تر تصویب شود

وی اضافه کرد: در کنار این موارد باید قانون مالیات بر عایدی سرمایه نیز تصویب شود تا مکانیسم‌های بازدارنده برای سوداگری افراطی در نظر گرفته شده تا بازاری مثل خودرو درگیر سوداگری افراطی نشود؛ بنابراین نظام مالیاتی باید به درستی عمل کند و جلوی سوداگری افراطی گرفته شود. اکنون که این قانون وجود ندارد همچنان دلالی در بازار خودرو پس از خرید خودرو حاکم است.

شقاقی شهری تاکید کرد: بورس کالا بازار شفافی است و اقتصاد ما نیز باید به سمت شفافیت بیشتر حرکت کند؛ بر این اساس عرضه‌کنندگان خودرو یعنی واردکنندگان و تولیدکنندگان داخلی باید محصول خود را در بورس عرضه کنند تا قیمت‌ها شفاف باشد و خریدار نیز با آگاهی و مبتنی بر اطلاعات شفاف، محصول مورد نیاز خود را خریداری کند؛ در اینجا برای آنکه مانع سوداگری پس از خرید خودرو شویم، باید نظام مالیاتی به ما کمک کند تا تنها تقاضای واقعی و مصرفی در بازار خودرو بماند.

او اظهار داشت: فرآیند مالیات بر عایدی سرمایه به‌گونه‌ای است که هرچقدر افراد زودتر دست به فروش بزنند باید مالیات بیشتری پرداخت کنند و هر چقدر فروش دیرتر باشد، نرخ مالیات کاهش می‌یابد، این امر موجب می‌شود تا خریداران خودرو با رویکرد دلالی این محصول را خرید نکنند، به همین دلیل درخواست می‌کنیم طرح مالیات بر عایدی سرمایه به سرعت در مجلس تصویب شود.

منبع: کالاخبر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده