تاریخ: ۲۴ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۱۹
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۲۸۸۱۰۲
سرویس خبر : انرژی

نفت گران شد

‌می‌متالز - قیمت نفت در معاملات روز جمعه با بیش از یک دلار در هر بشکه افزایش، بسته شد و تحت تاثیر سقوط ارزش دلار آمریکا به پایین‌ترین رکورد هفت ماهه و بهبود چشم انداز تقاضای چین برای سوخت، بزرگترین رشد هفتگی از اکتبر را به ثبت رساند.

به گزارش می‌متالز، بهای معاملات نفت برنت با یک دلار و ۲۵ سنت معادل ۱.۵ درصد افزایش، در ۸۵ دلار و ۲۸ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۴۷ سنت معادل ۱.۹ درصد افزایش، در ۷۹ دلار و ۸۶ سنت در هر بشکه بسته شد.

شاخص نفت برنت برای کل هفته ۸.۶ درصد و وست تگزاس اینترمدیت ۸.۴ درصد افزایش داشتند و بخش عمده ضرر هفته قبل را جبران کردند.

شاخص دلار آمریکا تحت تاثیر انتظارات برای کند شدن روند افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو، به پایین‌ترین رکورد هفت ماه گذشته نزول کرد. دلار ضعیفتر، معاملات نفت که به این ارز قیمت گذاری می‌شود را برای خریداران غیرآمریکایی ارزانتر می‌کند.

خرید‌های اخیر نفت توسط چین و افزایش ترافیک جاده‌ای در این کشور هم امیدواری نسبت به احیای تقاضا برای سوخت در دومین اقتصاد بزرگ جهان را برانگیخته است. این کشور پس از سه سال اجرای تدابیر سخت گیرانه برای کنترل شیوع ویروس کرونا، به تازگی مرز‌های خود را بازگشایی کرده و محدودیت‌های کووید ۱۹ را تسهیل کرده است.

جیووانی استونوو، تحلیلگر موسسه مالی یو بی اس در این باره گفت: همه به شاخص‌های تحرک چین نگاه می‌کنند که به روند صعودی اشاره دارند و نشان می‌دهند تقاضا برای نفت رو به بهبود است و این موضوع، از قیمت‌ها پشتیبانی کرده است. اکنون باید دید آیا روند مذکور به واردات بالاتر نفت به چین منتهی می‌شود و آیا آژانس‌هایی نظیر آژانس بین المللی انرژی و اوپک، برآورد خود از تقاضا برای نفت را بالاتر خواهند برد.

اوپک و متحدانش شامل روسیه در فوریه دیدار خواهند کرد تا به ارزیابی وضعیت بازار بپردازند و این نگرانی وجود دارد که این گروه بخواهد برای تقویت قیمتها، دوباره تولیدش را کاهش دهد.

باب یاوگر، تحلیلگر شرکت میزوهو در این باره گفت: قیمت نفت افزایش یافته، اما با سطحی که در زمان مذاکرات تولیدکنندگان اوپک درباره کاهش تولید قرار داشت، فاصله زیادی دارد.

اوپک پلاس در اکتبر که قیمت جهانی نفت به زیر ۹۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد، هدف تولید نفت خود را به میزان دو میلیون بشکه در روز کاهش داد.

در این بین، بانک مورگان استنلی پیش بینی کرد عرضه محدود، از قیمت نفت در نیمه دوم سال میلادی جاری پشتیبانی خواهد کرد. تحلیلگران بانک مورگان استنلی انتظار دارند با بهبود تقاضای چین پس از بازگشایی مرز‌های این کشور، بازار نفت در سه ماهه سوم و سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ با محدودیت عرضه رو به رو خواهد شد که از قیمت‌ها پشتیبانی می‌کند.

تحلیلگران مورگان استنلی در یادداشتی با اشاره به اقداماتی نظیر بازگشایی اقتصاد چین، احیای بخش هواپیمایی، سقف قیمت نفت روسیه، کندی رشد تولید نفت شیل آمریکا و پایان آزادسازی نفت از ذخایر نفت استراتژیک، پیش بینی کردند بازار نفت در سه ماهه دوم متوازنتر شده و در سه ماهه سوم و سه ماهه چهارم با محدودیت عرضه روبرو می‌شود که از بالاتر رفتن قیمت‌ها در اواخر امسال پشتیبانی خواهد کرد.

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد قیمت نفت برنت در سه ماهه اول سال میلادی جاری بین ۸۰ تا ۸۵ دلار در هر بشکه خواهد بود، اما این بانک انتظار دارد قیمت‌ها تا پایان امسال به ۱۱۰ دلار در هر بشکه صعود کند و خاطرنشان کرد محدودیت عرضه چندان دور نیست و ذخایر در سطح بسیار اندکی قرار دارند.

مورگان استنلی اعلام کرد انتظار می‌رود تقاضای بالاتر چین برای نفت به دلیل بازگشایی یک میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند و این افزایش به تدریج تا پایان سال تحقق پیدا خواهد کرد.

کشور‌های صنعتی گروه هفت، از پنجم فوریه، سقف قیمت برای فروش فرآورده‌های نفتی روسیه اعمال خواهند کرد تا درآمد مسکو از صادرات انرژی و امکان تامین مالی جنگ این کشور در اوکراین را محدود کنند. مورگان استنلی مختل شدن حدود یک میلیون بشکه در روز عرضه نفت روسیه از سطح فعلی را پیش بینی می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، بانک بارکلیز سه شنبه گذشته اعلام کرد نسبت به قیمت‌های نفت خوش بین مانده، اما نگران وخامت فعالیت تولیدی جهانی است که می‌تواند ریسک نزولی برای پیش بینی این بانک از قیمت نفت ۹۸ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۲۳ ایجاد کند.

منبع: کالاخبر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده