تاریخ: ۲۵ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۰۸
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۲۸۸۱۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

الزام سیاست تثبیت نرخ ارز/ اینکه بانک‌های مرکزی دنیا در بازار ارز دخالت نمی‌کنند یک دروغ است

‌می‌متالز - یک کارشناس اقتصادی، سیاست تثبیت نرخ ارز را در شرایط فعلی الزامی دانسته و آن را در ثبات اقتصادی و کنترل قیمت‌ها موثر می‌داند.

به گزارش می‌متالز، رضا غلامی؛ کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در رابطه با سیاست تثبیت نرخ ارز، اظهار کرد: سیاست تثبیت نرخ ارز امروزه یک الزام است و دیگر تنها یک سیاست نیست و بنظر می‌رسد دولت سیزدهم نیز این سیاست را پیگیری می‌کند. در سیاست تثبیت نرخ ارز باید نرخ واحدی داشته باشیم و در محدوده آن نرخ همه متغیر‌ها را حفظ کنیم. حال باید بپرسیم چرا سیاست تثبیت نرخ ارز یک الزام است؟

وی افزود: تجربه دهه گذشته نشان داده است، در صورتی که نرخ را رها کنیم، مشخص نیست در کدام نرخ به ثبات خواهیم رسید و نرخ ارز مدام نوسانات جدیدی را به وجود می‌آورد و این باعث نااطمینانی در بازار می‌شود. در دهه گذشته همواره نرخ ارز افزایشی بوده است و هیچ ثباتی در آن نبوده است. متناسب با نرخ ارز تمام کالا‌ها و دارایی‌ها افزایش پیدا کرد و دولت با توجه به اینکه منابع اندکی داشت، نتواسنت حقوق کارکنان و کارگران خود را افزایش دهد. در این شرایط تبعیض درآمد نیز افزایش پیدا کرد.

غلامی با تاکید بر اینکه باید با سیاست تثبیت نرخ ارز شکاف به وجود آمده را کاهش دهیم، گفت: دولت نیز به این نتیجه رسیده است که خودش به صورت مستقیم به بازار ورود کند. زیرا شرایط بازار به گونه‌ای نیست که ما را به ثبات برساند. دولت در گام اول باید نرخ ارز را تثبیت کند تا بتواند سایر متغیر‌ها را نیز بر اساس آن تنظیم کند.

سیاست تثبیت تک نرخی ارز جلوی فساد را می‌گیرد

این کارشناس پولی و بانکی سیاست تثبیت تک نرخی را عاملی برای جلوگیری از فساد دانسته و گفت: در زمان‌هایی که دو یا چند نرخ وجود داشته باشد، فساد به وجود می‌آید. صادرکننده‌ای که قصد صادرات دارد، نرخ بالاتر را برای بازگشت منابع ارزی حاصل از صادرات خود در نظر می‌گیرد و توجهی به واردات با نرخ پایین‌تر ندارد. برای از بین رفتن چنین فساد‌هایی باید حتما نرخ واحدی داشته باشیم و نرخ‌های غیر از آن نرخ واحد، نرخ غیررسمی باشد. این باعث تنظیم بازار و کنترل قیمت در بازار اصلی هم خواهد شد.

تثبیت نرخ ارز و پیمان سپاری ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها را کنترل می‌کند

غلامی در ادامه صحبت‌های خود افزود: زمانی که نرخ ۴۰ هزار تومانی را حذف می‌کنیم و همه شاخص‌ها نیز در محدوده نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان قرار می‌گیرد. شرط اصلی نظام تثبیت اجرای پیمان‌سپاری ارزی ۱۰۰ درصد است. اگر پیمان سپاری ارزی ۱۰۰ درصد اجرا شود. یعنی به صادرکننده بگوییم همه ارزی که در اختیار دارد را با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بفروشد. صادرکننده برای صادرات تنها نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی را در نظر می‌گیرد و در این صورت تنها صادرات کالا‌هایی به صرفه است که با دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی عایدی داشته باشد. در این صورت قیمت‌های بازار نیز کنترل می‌شود.

اینکه بانک‌های مرکزی در بازار ارز دخالت نمی‌کنند یک دروغ است

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه برخی کشور‌های دنیا سیاست تثبیت نرخ ارز را اجرا می‌کنند، تصریح کرد: عمده کشور‌های اطراف کشور ایران، سیاست تثبیت نرخ ارز اعمال می‌کنند. برای مثال سال‌هاست که عدد نرخ ارز یک کشور ۳.۶۷ است و نوسان بسیار کمی دارد. زیرا بانک مرکزی به طور قدرتمند وارد می‌شود و در نظر می‌گیرد که نوسان شدید نرخ ارز مخرب‌ترین اتفاق برای اقتصاد است. بنده احساس می‌کنم دولت محترم کشورمان هم به دنبال اجرای چنین سیاستی است.

غلامی افزود: برخی کشور‌ها سیاست ارزی شناور را اجرا می‌کنند و نرخ ارز را رها می‌کنند تا خودش به تعادل برسد. معدود کشور‌هایی در جهان هستند که چنین سیاستی را در پیش می‌گیرند. برخی کشور‌ها نیز سیاست شناور مدیریت شده را اجرا می‌کنند، یعنی یک کانال برای نرخ ارز در نظر می‌گیرند و نمی‌گذارند نرخ ارز از آن کانال خارج شود. عمده کشور‌های دنیا سیاست ارزی شناور مدیریت شده را اعمال می‌کنند. بانک‌های مرکزی هوشمندانه بازار را رصد می‌کنند و اینکه می‌گویند بانک‌های مرکزی در بازار ارز دخالت نمی‌کنند، یک دروغ است. بانک‌های مرکزی به طور منظم بازار ارز را رصد می‌کنند و حتی سیاست‌های مالی و پولی خود را متناسب با این متغیر انجام می‌دهند و بازار بهره و پول را متناسب با بازار ارز مداخله و کنترل می‌کنند.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده