تاریخ: ۲۵ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۱:۱۷
بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۲۸۸۴۵۲
سرویس خبر : انرژی

شرکت TVA نیروگاه‌های گازسوز را جایگزین واحد‌های زغال‌سنگ‌سوز می‌کند

‌می‌متالز - شرکت تنسی، ولی آتوریتی (TVA) بازنشستگی نیروگاه زغال سنگ‌سوز کامبرلند را تایید کرده و مقامات این شرکت در ۱۰ ژانویه اعلام کردند که یکی از دو واحد این نیروگاه را با تاسیسات سیکل ترکیبی ۱۴۵۰ مگاواتی گاز طبیعی جایگزین می‌کند. تی‌وی‌ای صاحب ۱۱ نیروگاه سوخت فسیلی، ۲۹ سد آبی، ۳ نیروگاه هسته‌ای و ۶ نیروگاه ترکیبی است و در چند سال گذشته بحث‌های زیادی درباره سرنوشت نیروگاه زغال‌سنگ‌سوز ۲۴۷۰ مگاواتی کامبرلند که از سال ۱۹۶۸ فعالیت می‌کند، مطرح شده است.

به گزارش می‌متالز، شرکت TVA از سال ۲۰۱۹ به دنبال گزینه‌هایی برای کامبرلند بوده است، زیرا این تاسیسات برای ادامه فعالیت و به منظور رعایت مقررات سختگیرانه زیست محیطی، به سرمایه‌گذاری بیشتری نیاز دارد. مقامات TVA چند گزینه را برای جایگزینی این نیروگاه زغال‌سنگ‌سوز در نظر گرفته‌اند که از آن جمله می‌توان به احداث نیروگاه‌های خورشیدی و بادی، راه‌اندازی تاسیسات ذخیره انرژی باتری و نیروگاه مبتنی بر گاز طبیعی اشاره کرد. این شرکت در ماه دسامبر اعلام کرد که احتمالا نیروگاه گازی را برای جایگزینی نسل کامبرلند انتخاب خواهد کرد و مدیرعامل جف لیاش این تصمیم را روز سه‌شنبه گذشته تایید کرد. لیاش در این خصوص اظهار کرد که TVA در حال ساخت سیستم انرژی آینده خود است تا از نرخ‌های پایین، قابلیت اطمینان بالا و تولید برق پاک‌تر اطمینان حاصل کند. تصمیم برای بازنشستگی کامبرلند با برنامه‌های TVA درخصوص بازنشستگی کل ناوگان زغال سنگ‌سوز خود تا اواسط دهه ۲۰۳۰، با استراتژی آن برای کاهش انتشار کربن مطابقت دارد.

حفظ قابلیت اطمینان

محیط‌بانان گفته‌اند TVA باید بازنشستگی نیروگاه‌های مبتنی بر سوخت فسیلی خود را تسریع بخشد، در حالی که این شرکت گفته است حفظ یک منبع مطمئن برای تولید برق در تصمیماتش اهمیت دارد. این شرکت از مشتریان خود خواست مصرف برق خود را در طول سرمای شدید درست قبل از کریسمس کاهش دهند، به طوری که این شرایط در شب کریسمس قطعی برق را در قلمرو آن ایجاد کرد. هم کامبرلند و هم بول ران، یکی دیگر از نیروگاه‌های زغال‌سنگ‌سوز TVA، در طول سرما از دسترس خارج شدند و این شرکت اذعان کرد که در برخی از تاسیسات گاز طبیعی‌اش نیز مشکلاتی به وجود آمده است. این شرکت اعلام کرد در ۲۳ دسامبر به بالاترین حد تقاضا برای برق رسید و برای اولین بار به شرکت‌های برق در سراسر منطقه هفت ایالت تحت رهبری خود گفته است که بار الکتریکی خود را کاهش دهند تا استرس شبکه کاهش یابد.

واحد‌های زغال‌سوز کامبرلند در دو مرحله بازنشسته خواهند شد. یک واحد تا پایان سال ۲۰۲۶ تعطیل می‌شود و دیگری تا پایان سال ۲۰۲۸ از مدار خارج می‌شود. مقامات TVA گفتند که نیروگاه جدید گازسوز قبل از بازنشستگی اولین واحد، به بهره‌برداری خواهد رسید. نسل بعدی برای جایگزینی واحد بازنشسته دوم هنوز در حال بررسی است، با توجه به اینکه TVA چند گزینه در دست بررسی دارد. انتظار می‌رود این نیروگاه گازسوز از طریق یک خط لوله گاز طبیعی ۳۲ مایلی که احداث آن توسط کیندر مورگان پیشنهاد شده است، تغذیه شود. رگولاتور‌های کمیسیون تنظیم مقررات انرژی فدرال هنوز باید احداث این خط لوله را تایید کنند، که با مخالفت گروه‌های زیست محیطی مواجه شده است، زیرا این گروه‌ها دلیل نگرانی‌های خود را نشت متان عنوان کرده اند.

بهترین راه‌حل

لیاش در ادامه خاطرنشان کرد: تعویض نسل بازنشسته با یک نیروگاه مبتنی بر گاز طبیعی بهترین راه‌حل کلی است، زیرا این تنها فناوری بالغ موجود امروز است که می‌تواند تا سال ۲۰۲۶، زمانی که اولین واحد کامبرلند بازنشسته شود، به بهره‌برداری برسد. علاوه بر این، گاز طبیعی کمتر از نیمی از انتشار کربن را در واحد زغال سوز بازنشسته تولید می‌کند و امکان یکپارچه سازی آن را با انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و ذخیره سازی باتری با حفظ قابلیت اطمینان سیستم، فراهم می‌کند.

آژانس حفاظت از محیط‌زیست ایالات متحده (EPA) ماه گذشته در نامه‌ای به TVA به این شرکت اخطار داد که چرا بسیاری از توصیه‌های EPA مربوط به تغییرات آب و هوایی را نمی‌پذیرد و گفت که این شرکت فدرال باید ارزیابی قوی‌تری از منابع انرژی‌های تجدید‌پذیر به عنوان جایگزینی برای تولید زغال‌سنگ انجام می‌داد. در جواب، TVA گفت که حفظ تولید برق به واسطه یک نیروگاه گاز‌سوز در مجموعه این شرکت، از توانایی قابلیت اطمینان آن برای ۱۰ میلیون مشتری در تنسی، ولی پشتیبانی می‌کند. تولید گاز را می‌توان به سرعت آنلاین کرد تا بیشترین تقاضا را در زمستان و تابستان برآورده کند و در مواقعی که نیازی به آن نیست، می‌تواند آفلاین بماند تا انتشار کربن کاهش یابد. این شرکت در یک بیانیه خبری گفت که در حال حاضر، گزینه ذخیره سازی انرژی خورشیدی و نصب باتری، برای تولید جایگزین واحد اول انتخاب نشده است، زیرا هم بسیار گران است و هم راه‌اندازی آن بیش از حد طول می‌کشد.

آژانس حفاظت از محیط‌زیست ایالات متحده در پاسخ ۶ ژانویه به تجزیه و تحلیل TVA در مورد تولید جایگزین برای کامبرلند گفت این شرکت بر اطلاعات اقتصادی زیربنایی نادرست متکی است و ممکن است همچنان هزینه‌های بالقوه نیروگاه گازی سیکل ترکیبی را دست کم گرفته باشد و هزینه راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی و تاسیسات ذخیره‌سازی را بیش از حد اعلام کند. این آژانس در ادامه افزود که TVA همچنین فرصت‌های اخیر ارائه شده توسط قوانین فدرال را که ۳۷۵ میلیارد دلار در ۱۰ سال برای پروژه‌های انرژی پاک ارائه می‌کند، در نظر نگرفته است.

اما لیاش می‌گوید که با تقاضای رو به رشد برق و ناوگان فرسوده نیروگاه‌های زغال‌سنگ‌سوز، TVA باید برنامه‌های آینده خود را ادامه دهد. لیاش روز سه‌شنبه گفت TVA قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ بالغ بر ۱۰گیگاوات برق خورشیدی را آنلاین کند. لیاش تصریح کرد: ما باید در هر تصمیمی که می‌گیریم و اقداماتی که اکنون انجام می‌دهیم برای ثابت نگه داشتن و پایین نگه داشتن هزینه‌های انرژی و روشن نگه داشتن چراغ‌ها در حین انجام این انتقال به نسل جدید، بین قیمت، قابلیت اطمینان، انعطاف پذیری و پایداری تعادل برقرار کنیم. لیاش گفت: این شرکت همچنین از دیگر مولد‌های برق برای خرید ۵ گیگاوات اضافی انرژی تجدیدپذیر و انرژی هسته‌ای درخواست کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده