تاریخ: ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۳۸
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۲۹۲۴۸۰
سرویس خبر : انرژی

افزایش ۲۰ درصدی صادرات فناوری هسته‌ای روسیه

‌می‌متالز - داده‌های گردآوری شده توسط مؤسسه خدمات متحد سلطنتی بریتانیا (RUSI) نشان می‌دهد که فروش سوخت هسته‌ای و فناوری هسته‌ای روسیه در سال گذشته میلادی شاهد افزایش ۲۰ درصدی بوده است.

به گزارش می‌متالز، شبکه خبری بلومبرگ با استناد به داده‌های گردآوری شده توسط مؤسسه خدمات متحد سلطنتی بریتانیا (RUSI) گزارش داد که فروش سوخت هسته‌ای و فناوری هسته‌ای روسیه در سال گذشته میلادی در حالی افزایش یافت که واردات کشور‌های اتحادیه اروپا به بالاترین میزان در سه سال اخیر رسید.

ارقام به دست آمده از سوابق گمرک روسیه نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲ صادرات سوخت و فناوری هسته‌ای در صنعت استراتژیک این کشور بیش از ۲۰ درصد افزایش یافت چرا که ایالات متحده و متحدانش از اعمال مجازات بر بخش هسته‌ای این کشور خودداری کردند.

صنعت اتمی روسیه که تاکنون علیرغم درخواست‌های کی‌یف تحریم نشده است، برای بهره برداری از بسیاری از نیروگاه‌ها در اروپا ضروری است.

شرکت اتمی دولتی روسیه موسوم به روس اتم حدود یک پنجم اورانیوم غنی شده مورد نیاز ۹۲ رآکتور در ایالات متحده را تامین می‌کند. در اروپا، شرکت‌های برق که برای ۱۰۰ میلیون نفر نیرو تولید می‌کنند، به این شرکت وابسته هستند.

بر اساس گزارش وضعیت صنعت هسته‌ای جهانی، از ۵۳ رآکتور در حال ساخت جهان تا اواسط سال ۲۰۲۲، ۲۰ راکتور توسط روس اتم در دست ساخت که ۱۷ مورد آن خارج از روسیه است.

این ارقام نشان می‌دهد اعضای ناتو از جمله بلغارستان، جمهوری چک، مجارستان و اسلواکی به خرید سوخت هسته‌ای از این کشور تحریم شده در سال گذشته ادامه دادند.

این کشور‌ها به شدت به دانش هسته‌ای روسیه برای راه اندازی نیروگاه‌هایی که نیمی از برق مورد نیاز آن‌ها را تولید می‌کنند، متکی هستند.

دریا دولزیکووا، تحلیلگر پژوهشی برنامه گسترش تسلیحات هسته‌ای و سیاست هسته‌ای روسیه، در این باره گفت: پروژه‌های انرژی هسته‌ای دارای جدول زمانی بسیار طولانی هستند، بنابراین نتیجه گیری قطعی دشوار است.

این کارشناس در ادامه افزود:، اما داده‌ها به اولویت‌بندی بازار‌هایی اشاره می‌کنند که ممکن است تمایلی به تحریم صادرات یا نهاد‌های انرژی هسته‌ای روسیه نداشته باشند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده