تاریخ: ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۳۱
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۲۹۲۸۸۵
سرویس خبر : انرژی
شریعتی در تشریح جلسه امروز کمیسیون انرژی؛

طرح توسعه بهره‌برداری صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای تصویب شد/ ارجاع سوال آصفری از وزیر نیرو به صحن

‌می‌متالز - سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، از تصویب «طرح توسعه بهره‌برداری صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای» در کمیسیون متبوعش خبر داد و گفت: از میان حدود ۱۰ نفر نماینده سوال‌کننده از آقای محرابیان تنها سوال نماینده اراک به صحن ارجاع شد و مابقی نمایندگان از پاسخ‌های وزیر یا قانع شده یا جهت پیگیری موضوعات به وی مهلت دادند.

به گزارش می‌متالز، مالک شریعتی نیاسر در تشریح دستور کار امروز (دوشنبه یکم اسفندماه) به حضور وزیر نیرو جهت پاسخگوی به سوالات تعدادی از نمایندگان و تعیین تکلیف دو ماده باقی مانده از «طرح توسعه بهره‌برداری صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای»، خبر داد و گفت: این طرح پس از بررسی در کمیسیون تعیین تکلیف شد و ماده ۳ آن عینا به تصویب رسید که مطابق این ماده، مقرر شد؛ وزارت نیرو، برق تولیدی هسته‌ای را به‌عنوان برق تجدیدپذیر به قیمت متوسط تجدیدپذیر در سال پس از تولید خریداری کند و عملا از صنعت نیروگاهی هسته‌ای حمایت خوبی داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین اگرچه پیش‌نویس ماده ۱۵ «طرح توسعه بهره‌برداری صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای» این بود که از طریق منابع «ماده ۳ قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق» بخشی برای تحقیق و توسعه در حوزه انرژی هسته‌ای اختصاص پیدا کند، اما این پیش‌نویس حذف شد چراکه در خود ماده ۳ این ظرفیت پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: درواقع یکی از مصارف ماده ۳ «قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق» این است که وزارت نیرو از طریق شرکت توانیر برای تحقیق و توسعه هزینه کند و قاعدتا یکی از موارد به نسبت سهم‌اش در تولید برق کشور برق هسته‌ای است و آنجا که این مهم را در هزینه‌های شرکت توانیر خواهند دید، عملا نیازی نبود در کمیسیون برای آن درصد تعیین کنیم چراکه طبق این قانون منابع و مصارف بر عهده وزارت نیرو گذاشته شده است.

وی بیان کرد: این مصوبه کمیسیون به‌زودی به صحن علنی ارجاع می‌شود و پیش بینی می‌شود پس از تصویب در صحن و تایید شورای نگهبان قانون خوبی را برای توسعه برق هسته‌ای خواهیم داشت.

وی به دستور کار دیگر کمیسیون متبوعش اشاره کرد و گفت: حدود ۱۰ نفر از نمایندگان سوالات خود را از وزیر نیرو مطرح کردند و تنها سوال آقای آصفری نماینده اراک درباره کنترل آلایندگی‌های نیروگاه‌های برق کشور به صحن علنی ارجاع شد و مابقی نمایندگان یا از پاسخ‌های وزیر قانع شدند یا به وی جهت حل و فصل مشکلات مطرح شده فرصت دادند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: تکمیل نیروگاه‌ها، آلودگی حاصل از سوخت‌های نامرغوب و تکمیل طرح‌های وعده داده در حوزه صنعت و... ازجمله محور‌های سوال‌های نمایندگان از علی اکبر محرابیان به شمار می‌آیند.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده