تاریخ: ۱۷ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۳۰
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۲۸۷۲۲۷
سرویس خبر : انرژی

ثبات تعرفه برق در فصول مختلف سال

‌می‌متالز - سخنگوی صنعت برق گفت: تعرفه‌های برق در تابستان و زمستان تغییر نمی‌کند؛ اما الگوی مصرف در این فصول متفاوت است.

به گزارش می‌متالز، «مصطفی رجبی‌مشهدی» سخنگوی صنعت برق ضمن اعلام عدم تغییر تعرفه‌های برق در تابستان و زمستان گفت: صرفا الگوی مصرف برق در تابستان و زمستان متفاوت است؛ به‌طوری‌که برای مناطق عادی در تابستان به سبب استفاده از وسایل سرمایشی و افزایش مصرف برق، ۳۰۰کیلووات ساعت است و در دوره غیرگرم الگوی ۲۰۰کیلووات ساعت تعیین شده است. یعنی مشترکان خانگی که مصرف برقشان کمتر از ۲۰۰کیلووات ساعت باشد تعرفه یارانه‌ای داشته و مصارف مازاد بر این میزان مصرف به‌صورت پلکانی افزایشی محاسبه می‌شود.

سخنگوی صنعت برق افزود: بر اساس آمار‌های موجود، حدود ۸۰درصد از هموطنان کمتر از ۲۰۰کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند و آن‌هایی که بیشتر از این میزان مصرف دارند، درصورت کاهش مصرف، هزینه‌های قبض آن‌ها کاسته خواهد شد.

رجبی‌مشهدی بیان کرد: در حال حاضر بیشترین میزان مصرف برق در ساعات اوج (۱۷ تا ۲۱)، ۴۳هزار مگاوات است که به سبب استفاده نکردن از وسایل سرمایشی، از اوج مصرف در تابستان کمتر است. وی ضمن مقایسه میزان مصرف برق در تابستان و زمستان، بر لزوم کاهش مصرف برق و گاز از سوی مشترکان خانگی و تجاری در زمستان تاکید کرد و گفت: ازآنجاکه سوخت اصلی نیروگاه‌های کشور سوخت گاز است، با افزایش مصرف این سوخت در بخش خانگی و تجاری، ناچار به استفاده از سوخت مایع هستیم که انتقال آن به نیروگاه‌ها نسبت به گاز بسیار سخت‌تر است. سخنگوی صنعت برق ادامه داد: درصورتی‌که مشترکان مصرف برق و گاز خود را تنها ۱۰درصد کاهش دهند، مشکلی در تامین برق پایدار و تامین سوخت اصلی نیروگاه‌ها نخواهیم داشت و این ۱۰درصد با انجام راهکار‌های ساده‌ای مثل خاموش کردن لامپ‌های اضافه و تنظیم دمای محیط بین ۱۸ تا ۲۱درجه محقق می‌شود.
چرا گاز به نیروگاه‌ها نمی‌رسد؟

سخنگوی صنعت برق گفت: ازآنجاکه سوخت اصلی نیروگاه‌های کشور سوخت گاز است، با افزایش مصرف این سوخت در بخش خانگی و تجاری، ناچار به استفاده از سوخت مایع هستیم که انتقال آن به نیروگاه‌ها نسبت به گاز بسیار سخت‌تر است. او گفت: درصورتی‌که مشترکان مصرف برق و گاز خود را تنها ۱۰درصد کاهش دهند، مشکلی در تامین برق پایدار و تامین سوخت اصلی نیروگاه‌ها نخواهیم داشت و این ۱۰ درصد با انجام راهکار‌های ساده‌ای مثل خاموش کردن لامپ‌های اضافه و تنظیم دمای محیط بین ۱۸ تا ۲۱ درجه محقق می‌شود.

وی با اعلام عدم تغییر تعرفه‌های برق در تابستان و زمستان گفت: صرفا الگوی مصرف برق در تابستان و زمستان متفاوت است؛ به‌طوری‌که برای مناطق عادی در تابستان به سبب استفاده از وسایل سرمایشی و افزایش مصرف برق، ۳۰۰ کیلووات ساعت است و در دوره غیرگرم الگوی ۲۰۰کیلووات ساعت تعیین شده یعنی مشترکان خانگی که مصرف برق آن‌ها کمتر از ۲۰۰ کیلووات ساعت باشد تعرفه یارانه‌ای دارد و مصارف مازاد بر این میزان مصرف به صورت پلکانی افزایشی محاسبه می‌شود. رجبی‌مشهدی افزود: بر اساس آمار‌های موجود، حدود ۸۰ درصد از هموطنان کمتر از ۲۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند و آن‌هایی که بیشتر از این میزان مصرف دارند، در صورت کاهش مصرف، هزینه‌های قبض آن‌ها کاسته خواهد شد. سخنگوی صنعت برق ادامه داد: در حال حاضر بیشترین میزان مصرف برق در ساعات اوج (۱۷ تا ۲۱)، ۴۳ هزار مگاوات است که به سبب استفاده نکردن از وسایل سرمایشی، از اوج مصرف در تابستان کمتر است. وی ضمن مقایسه میزان مصرف برق در تابستان و زمستان، بر لزوم کاهش مصرف برق و گاز از سوی مشترکان خانگی و تجاری در زمستان تاکید کرد و گفت: ازآنجاکه سوخت اصلی نیروگاه‌های کشور سوخت گاز است، با افزایش مصرف این سوخت در بخش خانگی و تجاری، ناچار به استفاده از سوخت مایع هستیم که انتقال آن به نیروگاه‌ها نسبت به گاز بسیار سخت‌تر است.

همچنین، مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه ایران جزو ۵کشور توربین‌ساز در دنیا است، گفت: امروزه به خودکفایی بیش از ۹۸درصدی در ساخت تجهیزات برق رسیده‌ایم که همه به قوت و قدرت نظام و کارشناسان ما ایجاد شده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، «آرش کردی» با اشاره به وضعیت صنعت برق در کشور افزود: جمعیت ما بعد از انقلاب اسلامی ۳/ ۲برابر شده و از ۳۶ میلیون نفر به حدود ۸۴میلیون نفر رسیده است؛ اما خدمات در عرصه برق بیش از ۱۴برابر در همه بخش‌ها رشد داشته است. مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه قبل از انقلاب ظرفیت نصب شده ما ۷هزار مگاوات بوده و امروز به ۹۰هزار مگاوات رسیده است، گفت: وابستگی مردم به این خدمت روز افزون شده و در حال حاضر ۱۳برابر رشد تولید داشته‌ایم و در منطقه و بین کشور‌های خاورمیانه رتبه اول را داریم. وی با اشاره به اینکه در مصرف برق ۲۱برابر افزایش داشته‌ایم، تصریح کرد: این اقدامات بخشی از مواردی است که در ایران اتفاق افتاده و در کنار برخی مشکلات که عده‌ای آن‌ها را بزرگ‌نمایی می‌کنند، موفقیت‌های بزرگی است. کردی بیان کرد: تابستان سال۱۴۰۰ محدودیت‌هایی داشتیم و خاموشی‌هایی در بخش خانگی اعمال می‌شد که برای رفع این محدودیت‌ها، برنامه‌ریزی خوبی صورت گرفت.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده