تاریخ: ۲۸ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۰
بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۲۸۸۷۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد وابسته به دولت

‌می‌متالز - با توجه به چشم‌انداز صعودی نرخ تورم در کشور ناشی از تضعیف نرخ ریال و رشد قیمت ارز طی ماه‌های اخیر شاهد افزایش حضور سرمایه‌گذاران در بازار سهام هستیم. شرکت‌ها نیز توانستند قبل از قطعی گاز شاهد افزایش قابل قبول نرخ‌ها در معاملات بورس کالا باشند. این افزایش نرخ با تشدید محدودیت‌های گاز صعودی بوده و به نظر می‌رسد بازار بخش عمده‌ای از مواد اولیه کشور را دچار کسری عرضه کرده است که می‌تواند بر سودآوری بازار و شرکت‌ها اثرگذار باشد.

به گزارش می‌متالز، از طرفی هم شاهد رشد قیمت‌های جهانی هستیم. در‌حالی‌که در تابستان قیمت‌ها نزولی بود در طول دو‌ماهه اخیر روند صعودی قیمت‌های جهانی رقم خورد و چشم‌انداز شرکت‌هایی که در حوزه معدن، صنایع معدنی و پتروشیمی فعالیت می‌کنند در دنیا مثبت‌تر از گذشته است. از جمیع جهات سال ۲۰۲۳ سالی است که به نظر می‌رسد حوزه مواد اولیه و کامودیتی‌ها با رشد تقاضا مواجه باشند. این افزایش تقاضا هم از ناحیه چین با اتمام محدودیت‌های کرونایی اتفاق می‌افتد و هم از سمت تضعیف دلار با کاهش شتاب رشد نرخ بهره در امریکا. این‌ها مجموعه عواملی هستند که محرک رشد قیمت در ادامه سال ۲۰۲۳ خواهند بود و از لحاظ بنیادی بر سودآوری شرکت‌ها اثرگذار هستند. این عوامل باعث ورود سرمایه‌گذاران و خرید سهم شده و اثرات خود را در هفته‌های اخیر نیز بر روند بازار سرمایه گذاشته است.

از طرفی باید توجه داشت که وضعیت بازار سهام تا حدود زیادی وابسته به سیاست ارزی بانک مرکزی تا پایان سال است. البته اینکه دولت تا چه اندازه در مدیریت بحران زیرساخت‌های انرژی در چند هفته آینده موفق باشد نیز اثرگذار است. اما روی‌هم‌رفته اگر بانک مرکزی نتواند نرخ ارز ۲۸هزار و ۵۰۰تومان را به بازار دیکته کند و عملا بازار نرخ ارز محصولات تولیدی خود را به بازار متشکل ارزی پیوند دهد - که در حال حاضر نشانه‌هایی از این اتفاق وجود دارد - به نظر می‌رسد بازار سهام تا انتهای سال، با رونق بیشتری نسبت به گذشته مواجه خواهد بود. اما اگر بانک مرکزی روی ۲۸هزار و ۵۰۰تومانی که مدنظر دارد اصرار کند و شرکت‌ها مجبور شوند کاهش نرخ داشته باشند، این بازار می‌تواند زیر فشار از سمت بازار سرمایه برود و ممکن است این روند در هفته‌های آتی تجربه نشود؛ بنابراین باید توجه داشت که بازار سهام روی سیاست‌های ارزی بانک مرکزی بسیار حساس است. علاوه بر این، به مرور زمان بازار روی محدودیت‌های برق، گاز و آب نیز در حوزه صنایع حساس می‌شود. گزارش عملکرد‌های تولیدی که منتشر خواهد شد اگر نشان دهد وضعیت تولید بحرانی‌تر از سال گذشته بوده است، شاید انتظاری که سرمایه‌گذاران دارند نتواند محقق شود و بازار به روند صعودی خود ادامه ندهد. اما چنانچه دولت بتواند محدودیت‌های انرژی خود را مدیریت کند، به نظر می‌رسد روند روبه‌رشدی را در بازار سهام ادامه دهد.

همانطور که گفته شد وضعیت بازار‌های جهانی هم رو به رشد است و طبعا اگر دولت بتواند بحران انرژی را مدیریت کند بخشی از تولید کشور صادر خواهد شد. این امر کمک شایانی به تداوم سودآوری بنگاه‌ها و افزایش روند سودآوری تا پایان سال خواهد کرد که خبر خوبی برای بازار سرمایه است.

علاوه بر این موارد، بازار سهام روی اخبار دیگری هم حساسیت دارد؛ مانند اخبار حوزه خودرو و با توجه به اینکه انتظار سهامداران خارج کردن این محصول از شمول قیمت‌گذاری دستوری است - سیاستی که وزارت اقتصاد، صمت و بورس کالا در پیش گرفتند تا خودرو در بورس عرضه شود - می‌تواند منجر به خروج بخش عمده‌ای از صنایع کشور از حاشیه زیان شود که می‌تواند خبر خوبی برای بازار باشد. چنانچه صنعت خودرو به سودآوری برگردد زنجیره‌ای از صنایع را با خود از رکود خارج خواهد کرد و این زنجیره می‌تواند شامل حوزه مواد اولیه و مواد واسطه‌ای نیز باشد و در کل خبر خوبی برای بازار و صنعت کشور خواهد بود.

با توجه به مواردی که اشاره شد به نظر می‌رسد بازار سهام در ادامه نوسانات رو به رشدی خواهد داشت. شاید شاخص کل بورس صعود شارپی نداشته باشد و احتمالا مسیر رشد بازار سهام همراه با نوسانات خواهد بود، اما احتمال آن می‌رود که بازار فعلا در شرایط صعودی به کار خود ادامه دهد. البته باید توجه داشت دلایلی وجود دارد که بازار سهام صعودی است و آن دلایل باید ادامه‌دار باشد. یعنی اگر سیاست ارزی دولت تغییر کند یا نحوه قیمت‌گذاری با تغییراتی همراه باشد یا محدودیت‌های انرژی تشدید شود، این ریسک‌ها اثر منفی بر بازار می‌گذارد و خبر خوبی برای سرمایه‌گذاران بازار سهام نخواهد بود. به طور کلی انتظار می‌رود رشد بازار سهام با نوساناتی همراه باشد؛ از همین رو سرمایه‌گذاران باید سیاست‌های دولت در حوزه ارزی و صنعت را به‌خوبی رصد کنند و سپس برای معاملات خود تصمیم بگیرند.

امیر صباغ /کارشناس اقتصادی

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده