تاریخ: ۲۸ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۰
بازدید: ۸۷۲
کد خبر: ۲۸۸۷۴۷
سرویس خبر : متالورژی و مواد
در گفتگو با «می متالز» عنوان شد:

خودکفایی در تولید پودر قالب ماشین‌های ریخته گری مداوم، ماده‌ای استراتژیک برای صنعت فولاد

‌می‌متالز - مدیر کارخانه کاسپین پودر فولاد گفت: پودر قالب یک ماده استراتژیک است که خوشبختانه با تولید آن در سال ۹۸ امروز نیاز فولادسازان بزرگ را تامین و به دنبال صادرات این محصول هم هستیم.

به گزارش می‌متالز، «محمد قنادیان» مدیر کارخانه کاسپین پودر فولاد، در گفتگو با «می متالز» در حاشیه چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد با اشاره به این مجموعه اظهار کرد: کلنگ ساخت مجموعه کاسپین پودر فولاد در سال ۱۳۹۶ در اصفهان به زمین خورد و سال ۹۸ اولین تولید تستی آن انجام شد. در نهایت در سال ۹۹ تولید انبوه را آغاز کرد. پودر قالب تولیدی در این کارخانه، برای فولادساز‌ها و ریخته گری‌های مداوم یک ماده بسیار حیاتی و بدون آن به هیچ عنوان امکان تولید مقاطع شمش فولادی (اسلب، بیلت و بلوم) میسر نخواهد بود. تا سال ۹۹ این نیاز (پودر قالب) به صورت وارداتی که عمدتاً از اروپا (آلمان و ایتالیا) تامین می‌گردید.

خودکفایی در تولید پودر قالب ماشین‌های ریخته گری مداوم، ماده‌ای استراتژیک برای صنعت فولاد

وی ادامه داد: پس از راه اندازی این کارخانه، خوشبختانه با اولین تولید ارسال به فولاد مبارکه جهت تست در همان بار اول پذیرفته شد که مهم‌ترین دستاورد برای ما و فولادسازی محسوب می‌شد، زیرا این محصول برای تولید فولاد استراتژیک است.

قنادیان با اشاره به میزان مصرف این ماده در تولید یک تن فولاد، تصریح کرد: این مصرف متناسب با نوع ماشین ریخته گری متفاوت است. برای اسلب حدود ۰.۶۵ کیلوگرم به ازاء یک تن اسلب و برای بیلت و بلوم حدود ۰.۳۵ کیلوگرم به ازاء یک تن است.

به گفته قنادیان، در حال حاضر از ابتدای کار حدودا ۷۰ نفر نیرو داریم. ظرفیت تولید سالانه در این مجموعه ۱۵ هزار تن در سال است.

وی ادامه داد: میزان مصرف سالانه کشور کمتر از ۱۵ هزار تن است. یکی از دستاورد‌ها و چشم انداز‌هایی که داریم بحث صادرات است که آن را دنبال می‌کنیم.

خودکفایی در تولید پودر قالب ماشین‌های ریخته گری مداوم، ماده‌ای استراتژیک برای صنعت فولاد

قنادیان افزود: خوشبختانه قیمت رقابتی است و در بحث کیفیت اصلا نمی‌توان کوتاهی کرد، زیرا ماده استراتژیک برای تولید فولاد است و هدف اصلی بهبود مداوم کیفیت و پاسخگویی به مشتریان در راستای تامین پودر قالب جهت محصولات جدید فولادی آنان می‌باشد.

وی با اشاره به چالش‌های موجود گفت: تامین مواد اولیه یکی از مشکلات موجود است. ما عمدتا به سمت آن رفته ایم که تمام مواد اولیه را داخلی کنیم که در این زمینه موفق شدیم ۶۰ درصد از مواد را داخلی کنیم و ۴۰ درصد باقی مانده را از خارج وارد می‌کنیم، اما در تلاش هستیم این میزان را هم در سال‌های آتی داخلی نمائیم. به هر حال مشکلاتی در بحث واردات وجود دارد که باید حل شود.

این فعال حوزه دانش بنیان افزود: اخیرا فولاد مبارکه آخرین تولید استینلس استیل را داشت که پودر آن را ما تامین کردیم. همچنین پودر فولاد‌های الکتریکی و فولاد‌های گاز ترش هم از طریق ما تامین شد که پودر‌های با ترکیب‌های سفارشی بود.

قنادیان در پایان تاکید کرد: از فولاد سازان بزرگ ایران از جمله مبارکه، خوزستان، هرمزگان، فولاد سبا، فولاد آلیاژی ایران و ... تشکر دارم که حمایت کردند، زیرا اگر پشتیبانی آن‌ها نبود به این سرعت موفق نمی‌شدیم.

گفت و گو از علیرضا جعفری نژاد

خودکفایی در تولید پودر قالب ماشین‌های ریخته گری مداوم، ماده‌ای استراتژیک برای صنعت فولاد

عناوین برگزیده