تاریخ: ۳۰ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۰۸
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۲۸۸۸۷۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه؛

تصفیه‌خانه استحصال پساب‌های شهری فولاد مبارکه؛ بزرگترین تصفیه خانه پساب صنعتی کشور است

‌می‌متالز - مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه گفت: پروژه احداث تصفیه‌خانه استحصال پساب‌های شهری به همراه سیستم اولترافیلتراسیون شامل شش تصفیه خانه است که بزرگترین تصفیه خانه پساب صنعتی در کشور است و امروز شاهد افتتاح دو بخش از آن بودیم.

به گزارش می‌متالز، سید امیر طباطبائیان، مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه در حاشیه افتتاح دو پروژه زیست محیطی فولاد مبارکه گفت: پروژه تصفیه خانه استحصال پساب شهری در راستای پروژه جمع آوری و انتقال پساب شهری به فولاد مبارکه در نظر گرفته شده بود.

مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه تصریح کرد: تفاهمنامه همکاری این پروژه در سال ۱۳۹۲ میان فولاد مبارکه و آبفا استان اصفهان به امضا رسید و جمع آوری پساب در شهر‌ها اجرا و انتقال آن به فولاد مبارکه انجام شد. در نهایت تصفیه خانه‌ای که امروز شاهد افتتاح آن بودیم، فاز تکمیلی این پروژه محسوب می‌شود.

طباطبائیان ظرفیت این تصفیه خانه را هزار متر مکعب در ساعت عنوان کرد و افزود: به این ترتیب در طول شبانه روز، ۲۴ هزار متر مکعب پساب، تصفیه می‌شود. از مشخصات بارز سیستم‌های به کار گرفته شده در این تصفیه خانه، می‌توان به قابلیت تصفیه هر گونه پساب شهری اشاره کرد.

وی اظهار کرد: سیستم انعقاد لخته سازی که رایج‌ترین سیستم در پساب شهری است، سیستم DAF که شناورسازی آب و هوا هست که جداسازی آلاینده‌های پساب را برعهده دارد و فیلتر‌های خودشوینده که با کمترین هدررفت فیلتراسیون آب را انجام می‌دهد از جمله قابلیت‌های به کار گرفته شده در این پروژه هستند و با استفاده از روش گندزدایی اشعه UV که به روش دوست دار محیط زیست معروف است، سعی در حفظ محیط زیست و عدم استفاده از مواد شیمیایی گندزدایی پساب را داریم.

مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه ادامه داد: پساب پس از مراحل ذکر شده، وارد تصفیه خانه پیشرفته UF می‌شود که ذرات موجود ۰۴/۰ میکرونی در آن حذف می‌گردد. در حال حاضر ظرفیت این بخش، هزار متر مکعب در ساعت است که در طرح توسعه UF با استفاده از روش بومی سازی به سه هزار متر مکعب افزایش پیدا کند.

طباطبائیان افزود: خروجی تصفیه UF به Ro منتقل می‌شود. در RO اولیه که در سال ۱۳۹۷ افتتاح شده بود امکان تصفیه آب ریجکت در حدی که مورد نیاز خط واحد سرباره است وجود نداشت. یعنی بیش از نیاز، آب ریجکت تولید می‌شد. آب ریجکت آب شوری است که امکان رها سازی در محیط زیست را ندارد.

وی هدف از افتتاح RO ثانویه را ارتقای ۷۰ به ۹۰ درصدی راندمان تصفیه پساب در RO اولیه و بهره وری بیشتر از آب دانست و گفت: این پروژه‌ها در مجموع جزء چرخه تکمیلی تصفیه پساب فولاد مبارکه محسوب می‌شوند.

مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه عنوان کرد: پروژه احداث تصفیه‌خانه استحصال پساب‌های شهری به همراه سیستم اولترافیلتراسیون شامل شش تصفیه خانه است که بزرگترین تصفیه خانه پساب صنعتی در کشور است و امروز شاهد افتتاح دو بخش از آن بودیم.

طباطبائیان در پایان خاطرنشان کرد: در فاز‌های بعدی، توسعه و افزایش ظرفیت قسمت اولترافیلتراسیون مدنظر است تا زنجیره تصفیه پساب در فولاد مبارکه را کامل کنیم.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده