تاریخ: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۵۸
بازدید: ۵۸
کد خبر: ۲۸۹۲۹۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
رئیس انجمن سنگ آهن ایران

رتبه ایران در تولید فولاد قابل قبول است

‌می‌متالز - رئیس انجمن سنگ آهن ایران درخصوص وضعیت فولاد در کشور گفت: فولاد رتبه دهم را در کشور دارد که این رتبه قابل قبول است.

به گزارش می‌متالز، مهرداد اکبریان در برنامه سلام خبرنگار افزود: اتفاقات خوبی در سال‌های گذشته در بحث سرمایه گذاری معدنی و صنعتی در زنجیره فولاد انجام شده و تقریباً زنجیره فولاد آماده است که به شرایط بهتر ورود پیدا کند.

تعداد بازدید : 0

وی ادامه داد: متأسفانه اکنون نزدیک به یک سال است که درگیر مسائلی هستیم که نه تنها سرمایه گذار، بهره بردار معدنی هم صنعتگر را آزار می‌دهد مقداری شرایط را برای آینده مبهم کرده است که یکی بحث زیرساخت هاست که نمود علنی آن کمبود گاز و برق است.

اکبریان افزود: همین نبود مقطعی خسارت و ضرر دارد که آن توازنی که در زنجیره است به هم می‌زند.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران افزود: بازار صادراتی کاملاً فعال است و تمام این ظرفیت را صادر می‌کند. اگر شرایط مساعد باشد می‌تواند صادرات انجام شود.

اکبریان گفت: اکنون به دلیل بحث تحریم‌ها و کوچک شدن بازار صادراتی شرایط کمی سخت شده و همیشه خطری بوده که در سالیان گذشته نسبت به آن گوشزد شده است و اکنون هم در شرایط بدتری هستیم.

وی ادامه داد: بخشی از موضوع صادرات، بحث اقتصادی و تجاری نیست بلکه به خود دولت و حاکمیت برمی گردد، دولت باید پشتیبانی‌هایی در مباحث سیاسی انجام بدهد به خصوص روابط با کشور‌های همسایه که حداقل در شرایط برابر بتوانیم با آن‌ها تجارت و صادرات انجام بدهیم، اگر این کار انجام نگیرد تاجر یا تولید کننده به تنهایی شاید نتواند کاری که ما انتظار داریم انجام بدهد و بازار را نگه دارد.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: برای برون رفت از این موضوعات پایین آوردن قیمت تمام شده است، هم اکنون موضوعی به نام قیمت تمام شده محصول داریم، هزینه‌های سربار در کشور برای بخش تولید فرق نمی‌کند که در زنجیره فولاد باشد و یا بقیه زنجیره‌ها و محصولات، بالاخره این اعداد همین جور بالا می‌رود به خصوص هزینه‌هایی که به عنوان مطالبات دولتی از بخش تولید دائماً در حال افزایش است که در این قضیه هزینه‌های سرباری است که اگر روی آن‌ها یک کنترل و مدیریت صحیح انجام شود تا حدودی قیمت تمام شده بالا می‌رود، بالا رفتن قیمت ارز هم موجب بالارفتن هزینه‌ها هم می‌شود.

تعداد بازدید : 0


اکبریان افزود: در بحث لوازم یدکی ماشین آلات کارخانجات و تجهیزات، بخشی مربوط به قیمت ارز است، هزینه‌ها متأسفانه هزینه‌های ارزی محسوب می‌شود، وقتی ارز بالا می‌رود، قیمت این لوازم هم بالا می‌رود.

وی گفت: تأثیر آن در موضوع تولید و فروش به اندازه‌ای که هزینه تأثیر می‌گذارد به آن صورت نیست و همین موجب می‌شود که تولید کننده آن کارخانه احساس کند که هم اکنون تولیدش به صرفه نیست، به همین دلیل کارخانجات ما اکثراً زیر ظرفیت اسمی کار می‌کنند، در بخش فولاد هم اگر به عدد ۶۵ درصد ظرفیت اسمی برسید یعنی تقریباً به نقطه سر به سر وارد شده اید.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران افزود: زنجیره آهن و فولاد چه در بالادست‏‏‎، میان دست و پایین دست در شورای آهن و فولاد نماینده دارند و می‌توانند برای نخستین بار همه مباحث را یکجا مطرح کنند و با همدلی و توافقی که در موضوعات حاصل می‌شود می‌توان از بابت اعضا و واحد‌هایی که در کشور فعالیت می‌کنند، حداقل ضمانت اجرایی گرفت.

تعداد بازدید : 1

اکبریان گفت: حضور تشکل‌ها و انجمن‌ها و اصناف در موضوع تصمیم گیری به خصوص جا‌هایی که در نهایت تبدیل به قوانین و بخشنامه‌های حاکمیتی می‌شود زمانی که روی آن‌ها کار کارشناسی انجام می‌دهند همیشه مثبت بوده است و هر زمان که دولت از این خصلت فاصله گرفته و سعی کرده به تنهایی تصمیمات را بگیرد، متأسفانه دیدیم خسارت‌هایی به بخش تولید وارد شده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده