تاریخ: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۳۹
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۲۸۹۳۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

زمستان سخت اروپا عامل کاهش تولید صنایع انرژی‌بر و زنجیره ارزش گاز

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: وقتی دسترسی پایدار به منابع انرژی وجود نداشته باشد، قطعاً صنایع با مشکل مواجه می‌شوند. کاهش تولید محصولاتی همچون چدن، فولاد، کود و آمونیاک و یا ضربه‌پذیری صنایعی مانند سرامیک و کاغذسازی از نتایج عدم دسترسی اروپایی‌ها به انرژی است.

به گزارش می‌متالز، جنگ روسیه و اوکراین قطع صادرات گاز به اروپا را توسط مسکو به دنبال داشت که شوک بزرگی بر این قاره وارد کرد. اروپایی‌ها مدعی هستند که توانسته‌اند به مدیریت موضوع بپردازند و بحران را پشت سر بگذارند. اما شواهدی همچون ارائه یارانه هیزم به مردم، خاموشی‌های اجباری و کاهش تولیدات صنعتی در این قاره گویای واقعیت دیگری است، مبنی بر اینکه زمستان سخت در اروپا هنوز پیش‌رو است.

نابودی بازار‌های کشور‌های اروپایی با بحران انرژی/ صحبت از زمستان سخت ایران منطقی نیست

حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با اشاره به این موضوع که جنگ روسیه و اوکراین دسترسی اروپا به گاز روسیه را کاهش داد، تصریح کرد: در حال حاضر مردم اروپا با شرایط بحرانی به لحاظ انرژی روبرو هستند. به طوری که خاموشی‌های اجباری را تجربه می‌کنند و دولت به مردم یارانه هیزم می‌دهد. اگر کشور‌های دیگر مانند ایران بتوانند به تأمین انرژی مورد نیاز اروپایی‌ها بپردازند، آن‌ها از این شرایط بحرانی نجات می‌یابند. ناترازی‌ای که به لحاظ انرژی در اروپا ایجاد شده است، ظرفیتی را برای فروش گاز ایران به کشور‌های اروپایی ایجاد می‌کند. ما باید بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم. امیدواریم با دیپلماسی اقتصادی خوبی که دولتمردان به اجرا می‌گذارند، بخشی از بازار تأمین گاز اروپا در اختیار جمهوری اسلامی قرار بگیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص تأثیرات عدم دسترسی کشور‌های اروپایی به گاز روسیه بر صنایع آن‌ها گفت: وقتی دسترسی پایدار به منابع انرژی وجود نداشته باشد، قطعاً صنایع با مشکل مواجه می‌شوند. کاهش تولید محصولاتی همچون چدن، فولاد، کود و آمونیاک و یا ضربه‌پذیری صنایعی مانند سرامیک و کاغذسازی از نتایج عدم دسترسی اروپایی‌ها به انرژی است. کشور‌های این قاره ناچارند به سمت استفاده از منابع کشور‌های دیگر حرکت کنند. یکی از ظرفیت‌های بزرگ تأمین انرژی برای اروپا ایران است که می‌تواند منابع پایدار انرژی را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

وی در ادامه گفت: تمام تلاش آمریکا در راستای حفظ قدرت خودش است و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند. در جنگ روسیه و اوکراین نیز واشنگتن قصد دارد از شرایط فعلی اروپا بهره ببرد. در شرایطی که دسترسی اروپایی‌ها به گاز با قیمت مناسب محدود شده است، سرمایه‌ها در حال سرازیر شدن به آمریکا است که به منابع انرژی دسترسی دارد. واشنگتن به شدت در تلاش است که از تقابل روسیه و اروپا متضرر نشود و نهایت بهره برداری را داشته باشد. در پازلی که آمریکا چیده است، اروپایی‌ها دچار نارضایتی اجتماعی می‌شوند و صنایع شان آسیب می‌بیند، اما آمریکا به جذب سرمایه‌ها می‌پردازد و منافعش تأمین می‌شود.

نماینده مجلس یادآور شد: برخلاف آنچه برخی رسانه‌ها تلاش دارند القا کنند که ایران دچار زمستان سختی است و با بحران روبروست، باید بگوییم که مشکلات ما در بخش انرژی حداقلی است. ایران با کمبود انرژی روبرو است و بهینه‌سازی مصرف اصلی‌ترین رویکرد دولت در مواجهه با بحران است، ولی اروپا با بحران روبرو است و زمستان سخت برای اروپاست نه ایران. ما به لحاظ تأمین انرژی برای بخش خانگی مشکلی نداریم و بیشتر در زمینه تأمین گاز صنایع به مشکل می‌خوریم. این مشکلات در کشورمان با مدیریت مصرف انرژی قابل حل است و این طور نیست که ما را با مشکلات لاینحلی روبرو کند. تا الان که تقریباً نیمی از ماه‌های سرد سال را پشت سر گذاشته‌ایم، هیچ ناترازی‌ای نداشته‌ایم. احتمال می‌رود با مدیریتی که در حال انجام است، ماه‌های سرد سال را بدون مشکل حادی پشت سر بگذاریم.

منبع: باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران

عناوین برگزیده