تاریخ: ۲۱ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۳۰
بازدید: ۱۵۵
کد خبر: ۲۸۷۸۸۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل فولاد خوزستان مطرح کرد:

دردسر‌های «قیمت‌گذاری دستوری» برای صنایع بزرگ و صنعت فولاد/ چالش بعدی تولید، تامین سنگ آهن خواهد بود

‌می‌متالز - مدیرعامل فولاد خوزستان با بیان اینکه هم اکنون صنعت فولاد به عنوان یک صنعت مادر در تولید ناخالص داخلی کشور، نقش مهمی را ایفا می‌کند، گفت: قیمت گذاری دستوری می‌تواند مشکلات زیادی را برای صنایع بزرگ و به خصوص صنعت فولاد کشور ایجاد کند.

به گزارش می‌متالز، امین ابراهیمی درباره پیش شرط‌های رسیدن به هدف تولید ۵۵ ملیون تنی فولاد تا ۱۴۰۴ با اشاره‌ای به چالش‌های صنعت فولاد اظهار کرد: مهم‌ترین دغدغه امروز صنعت فولاد، محدودیت‌های انرژی است؛ محدودیت‌هایی که در تابستان در بخش برق و در زمستان در بخش‌های برق و گاز خود را نشان می‌دهند. برهمین اساس، ادامه چنین روندی مطلوب صنعت فولاد نیست.

وی، یکی از مهم‌ترین راهکار‌های برداشته شدن محدودیت‌های انرزی را بهینه‌سازی مصرف در حوزه مصرف‌کنندگان خانگی عنوان کرد و گفت: امین سنگ آهن برای تداوم تولید در سال‌های آتی، از دیگر چالش‌های مهم صنعت فولاد است.  با در نظر گرفتن ذخایر فعلی و افق تولید فولاد کشور، این میزان تا ۱۳ تا ۱۵ سال آینده کشور را تامین می‌کند. برای رهایی از این چالش باید علاوه بر اکتشافات، در مسیر بهره‌برداری از معادن کشور‌های همسایه حرکت کرد.

به عقیده مدیرعامل فولاد خوزستان، گاز به عنوان یک فناوری تولید و یک مزیت رقابتی تولید در صنایع فولاد سازی مطرح است، ولی در دو سال اخیر تأمین انرژی به چالش صنعت فولاد تبدیل شده به طوری که هر سال اختصاص گاز مورد نیاز برای صنایع فولاد سازی محدودیت پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: کمبود انرژی به خصوص قطعی گاز سبب شده است شرکت‌های فولادی که در شرق ایران قرار دارند، تولیدات‌شان به صفر برسد و هم اکنون ۴۰ درصد ظرفیت شرکت‌های تولید کننده آهن اسفنجی به علت کمبود و قطعی گاز بلااستفاده مانده است.

مدیر عامل فولاد خوزستان گفت: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده، قرار است تا سال ۱۴۰۴ میزان تولید فولاد کشور به ۵۵ میلیون تن افزایش یابد که قرار است در این افق چشم انداز ۳۶ میلیون تن فولاد در کشور به مصرف داخلی و ۱۹ میلیون تن آن به کشور‌های خارجی صادر شود که این می‌تواند درآمد‌های خوبی را برای صنعت فولاد و کشور ایجاد کند.

ابراهیمی با اشاره به ایجاد توازن در صادرات فولاد و فراهم کردن بستر مناسب برای این موضوع، گفت: یکی از مباحثی که صنعت فولاد در حال دست و پنجه نرم کردن با آن است، موضوع صارات و قیمت گذاری‌ها است و باید برنامه ریزی به سمت و سوی تشویق بیشتر و آسان‌تر این امر باشد تا از کاهش تولید و دپوی محصولات جلوگیری شود.

مدیرعامل فولاد خوزستان بیان کرد: اقتصاد یک موجود زنده است و بازار نیز براساس عرضه و تقاضا باید به فعالیت خود ادامه دهد و قیمت گذاری دستوری می‌تواند مشکلات زیادی را برای صنایع بزرگ و به خصوص صنعت فولاد کشور به وجود آورد.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده