تاریخ: ۲۱ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۳۴
بازدید: ۲۴۳
کد خبر: ۲۸۷۸۸۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
در چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران روی داد

۲۷ تفاهم‏‏‌نامه بین شرکت‌های فولادی منعقد شد

‌می‌متالز - چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با محوریت بومی سازی، حمایت از ساخت داخل و توسعه فناوری دیروز ۲۰ دی ماه ۱۴۰۱ در محل هتل المپیک تهران آغاز شد.

به گزارش می‌متالز، این جشنواره با حضور و مشارکت هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ فولادی و معدنی در کنار شرکت‌های دانش بنیان و سازندگان مطرح داخلی، توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و حمایت ایمیدرو تا ۲۲ دی ماه ادامه خواهد داشت. لازم به یادآوری است که در دوره‌های گذشته جشنواره بومی سازی فولاد، ۴۰۰ تفاهم نامه منعقد و یک میلیارد دلار صرفه جویی ارزی شده است.

در چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد از بزرگان فولاد طی دهه‌های گذشته از جمله محمدرضا آیت‌الهی، وزیر اسبق معادن و فلزات (نگاه توسعه‌ای و مبنایی به صنعت فولاد)، داریوش شهیدی، مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در دوران جنگ تحمیلی (دو بار حمله موشکی به این کارخانه در زمان ایشان/ اجرای طرح‌های توسعه این کارخانه به‌رغم مشقت‌های دوران جنگ تحمیلی)، محمد جلال‌مآب، مدیرعامل اسبق شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر و رئیس هیات‌مدیره سنگ‌آهن گهر زمین (فعالیت‌های توسعه‌ای گسترده در تکمیل زنجیره فولاد)، احمد صادقی، مدیرعامل اسبق ذوب‌آهن اصفهان (تحول در ذوب‌آهن اصفهان از طریق اقداماتی همچون تاسیس شرکت تکادو و شرکت‌های فنی و مهندسی متعدد از جمله فولاد تکنیک، قائم الرضا و...)، فرهاد فرمانی، مدیرعامل اسبق ایریتک و مدیرمهندسی فولاد مبارکه در دوران ساخت (مشاور بسیاری از پروژه‌های فولادی کشور طی سال‌های گذشته)، محمدرضا طاهری‌شهرآئینی، مدیرعامل سابق MMTE و قائم‌مقام اسبق فولاد خوزستان (مشاور احداث اکثر کارخانه‌های احیای مستقیم کشور) و محمدوحید شیخ‌زاده، مدیرعامل شرکت مهندسی فکور صنعت (بومی‌سازی خط تولید کنسانتره سنگ‌آهن در ایران و حرکت به سمت ساخت کامل خطوط تولید کارخانه‌های زنجیره آهن و فولاد) تقدیر به عمل آمد.

همچنین در این جشنواره ۲۷ تفاهم نامه بین واحد‌های مختلف فولادی منعقد شده که تخمین زده می‌شود در این راستا ۶۵۲ میلیون یورو صرفه جویی ارزی صورت گیرد.

صرفه جویی یک میلیارد دلاری در بومی سازی فولاد

بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این جشنواره عنوان کرد: جشنواره بومی سازی فولاد در سال ۱۳۹۷ آغاز شد و در سه دوره گذشته ۴۰۰ تفاهم نامه و قرارداد بین شرکت‌های فولاد و شرکت‌های دانش بنیان بسته شده و در این زمینه یک میلیارد دلار صرفه جویی ارزی شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ایران در زمان جنگ، قادر به تولید سیم خاردار نبود، اما هم اکنون به ظرفیت اسمی بالای ۴۰ میلیون تن و تولید ۳۰ میلیون تن فولاد رسیده است. هم اکنون در کشور به غیر از الکترود گرافیتی تمام زنجیره فولاد در کشور بومی سازی شده است. سبحانی خاطرنشان کرد: زمانی برای واردات استثمار شده بودیم، اما هم اکنون قادر به تولید آن در کشور هستیم. هم اکنون دارای رتبه دهم هستیم که می‌توانیم رتبه خود را همچنان ارتقا دهیم. همچنین می‌توانیم برای صنایع فولاد به کشور‌های منطقه ورود پیدا کنیم.

وی همچنین تصریح کرد: باوجود این همه پیشرفت در صنعت با نامهربانی‌هایی همراه بودیم که از جمله می‌توان به محدودیت انرژی اشاره کرد. واحد‌های فولاد سال‌های گذشته در تابستان با قطعی برق و در زمستان با قطعی گاز مواجه بودند. اما امسال در زمستان هم با قطعی برق و هم گاز روبه‌رو بودیم. اگر محدودیت‌های برق، گاز و نقدینگی نداشته باشیم، رتبه‌های جهانی ایران در تولید فولاد ارتقا خواهد یافت.

ایجاد فن - بازار‌ها با همت شرکت‌های دانش بنیان

همچنین در این جشنواره، علی رسولیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران عنوان کرد: نقش بنگاه‌های کوچک و متوسط در کشور بسیار بااهمیت است و در این میان نقش شرکت‌های بزرگ در رشد و گسترش شرکت‌های کوچک بسیار حائز اهمیت است. نقش ما نیز در این میان، نقطه اتصال بین بنگاه‌های بزرگ و کوچک است.

وی در ادامه تصریح کرد: ما ۶ شهرک فناوری ایجاد کرده ایم و قصد داریم ۴۰ شهرک فناوری جدید ایجاد کنیم و این شهرک‌ها موفق نخواهند شد، مگر اینکه شرکت‌های بزرگ به ویژه شرکت‌های فولادی کمک‌های لازم را داشته باشند.

رسولیان همچنین یادآور شد: همچنین تاکنون ۲۵ فن-بازار تشکیل داده ایم که وظیفه این فن -‌بازار‌ها شناسایی فناورانه بنگاه‌های بزرگ است تا بتوانند این نیاز‌ها را به شرکت‌هایی دانش بنیان متصل کنند. ما نیز نقش اتصال بین شرکت‌های بزرگ با شرکت‌های کوچک را داریم.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده