تاریخ: ۱۵ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۴۷
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۲۸۷۷۷۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کاهش خام فروشی سنگ آهن

‌می‌متالز - مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت از موفقیت در کاهش خام فروشی سنگ آهن خبر داد.

به گزارش می‌متالز، سیف الله امیری با اشاره به کاهش ۴۱ درصدی صادرات سنگ آهن گفت: باوجود تولید ۵۲ میلیون تن سنگ آهن در ۶ ماهه ابتدای سال و رشد تولید، حدود ۵۳۳ هزار تن صادرات صورت گرفته است

درحالی که صادرات آن درمدت مشابه سال قبل ۹۰۷ هزار تن بوده است و این مساله باتوجه به سیاست‌های پیش روی وزارت صمت در کاهش صادرات محصولات خام معدنی، موفقیتی در کاهش خام فروشی محسوب می‌شود.

وی افزود: همه تلاش ما در دفتر صنایع معدنی جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده است و این سیاست وزارتخانه هم بوده و هست و قطعاً صادرات صنایع معدنی یکی از اهدافی است که در وزارت صمت دنبال می‌شود و دراین خصوص مانعی نداریم. آقای امیری گفت: درصددیم بعد از تأمین نیاز داخل، صادرات رونق داشته باشد و مهم است که کارخانجات مواد اولیه را از بورس کالا بخرند و در این زمینه همه کارخانجات باید تولیدشان را در بورس کالا عرضه کنند.

به گفته وی سال ۹۴ حدود ۲۴ میلیون تن سنگ آهن صادر می‌شد که با برنامه ریزی، این رقم به ۱.۷ میلیون تن رسیده است و برنامه ریزی وزارتخانه به گونه‌ای بوده که با ورود ماشین آلات و قطعات و تجهیزات به کشور از خام فروشی جلوگیری کند.

وی افزود: اکنون نیز شرایط پیش روی کشور به گونه‌ای است که قطعاً به ارز آوری برای کشور و صادرات کالا‌ها نیاز شدید داریم، ولی آنچه که مهم‌تر است حفظ واحد‌های تولیدی است و زمانی صادرات شیرین‌تر می‌شود که واحد‌ها مشکل تأمین مواد اولیه نداشته باشند.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: براساس سند راهبردی چشم انداز افق ۱۴۰۴ کشور ظرفیت تولید فولاد باید به ۵۵ میلیون تن در سال برسد و بر همین اساس طرح جامع فولاد با همکاری نهاد‌های دولتی و غیردولتی سالیانه پایش می‌شود.

به گفته وی، یکی از موارد مورد توجه در این طرح، توازن زنجیره ارزش از منظر مواداولیه و امکان تأمین نیاز حلقه‌های زنجیره به مواداولیه از داخل است و همچنین بررسی و پایش زیرساخت‌های لازم برای تحقق این اهداف در افق ۱۴۰۴ مانند فولاد، راه آهن، جاده، بنادر تجاری و انرژی، بخشی دیگر از طرح جامع فولاد است.

امیری افزود: برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد که تا افق ۱۴۰۱ برنامه ریزی شده باید زیرساخت‌ها و الزامات تحقق هدف مهیا باشد و مشکلات انرژی، قطع برق و گاز ممکن است خللی در راه رسیدن به هدف باشد.

وی در ادامه اظهار داشت: براساس اهداف موجود در این بخش فولاد باید سالیانه تا ۳ میلیون تن افزایش تولید یابد، ولی مشکلات تأمین انرژی در این بخش باعث شده تولید به اهداف از پیش تعیین شده نرسد، ولی امیدواریم با برنامه ریزی وزارت نفت و وزارت نیرو بحث انرژی به شرایط پایدار برسد و تولید دوباره رونق یابد.

سیف الله امیری با اشاره به اینکه سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت بالا بردن تولید است گفت: امسال با وجود قطعی برق در تابستان و مشکلاتی که در بحث انرژی وجود دارد شاهد رشد بیش از ۹۰ درصدی کالا‌های صنایع معدنی شامل فولاد، سیمان، آلومینیوم، مس، سرب و روی و سایر کالا‌ها هستیم.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: البته ممکن است به دلیل مشکلات موجود در حوزه تأمین انرژی و گاز صنایع، ماه‌های پایانی سال تولید در همین وضعیت باقی بماند چرا که قرار بود ۴۰ میلیون متر مکعب گاز به واحد‌های فولادی اختصاص یابد، ولی الان روزانه تنها ۱۵ میلیون متر مکعب به این واحد‌ها اختصاص یافت و گاز مورد نیاز سیمانی‌ها نیز از ۲۷ میلیون متر مکعب به ۶.۱۱ میلیون مترمکعب تقلیل یافت.

وی گفت: باتوجه به اینکه در تولید گندله و کنسانتره و شمش و میلگرد مازاد تولید داریم، بیشتر سهمیه گاز مصرفی را به واحد‌های اسفنجی اختصاص دادیم که دچار مشکل نشویم، ولی امیدواریم مشکل سوخت و گاز برطرف شود تا بتوانیم به جایگاه خودمان و هدفگذاری‌های انجام شده در تولید برسیم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده