تاریخ: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۳۱
بازدید: ۹۶
کد خبر: ۲۸۹۳۸۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
ارزیابی غول مس ایران چه می‌گوید؟

«فملی» در سراشیبی سودآوری

‌می‌متالز - افزایش ۵۰درصدی بهای تمام‌شده، درآمد‌های عملیاتی و رشد ۶۹درصدی هزینه‌های فروش، اداری و عمومی در مقایسه با افزایش ۴درصدی درآمد‌های عملیاتی موجب شد تا سود عملیاتی فملی در ۹ماهه امسال ۱۸‌درصد کاهش یابد؛ شاید روز‌های پایانی سال بتواند بخشی از این آمار‌ها را تعدیل کند.

«فملی» در سراشیبی سودآوری

به گزارش می‌متالز، به‌صورت دقیق‌تر، آخرین گزارش منتشرشده در سامانه کدال با موضوع اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای ۹ ماهه منتهی به ۳۰/ ۰۹/ ۱۴۰۱ (حسابرسی‌نشده) چهره نه‌چندان جذابی از غول مسی ایران ترسیم کرده است که خروجی آن ریسک محسوس کاهش سودآوری این شرکت محسوب می‌شود. اگرچه هنوز می‌توان به چشم‌انداز سودآوری در صورت‌های حسابرسی‌شده پایان سال اندکی امیدوار بود؛ ولی بهتر است خوش‌بینی چندانی نداشته باشیم. در هر حال، ملاک ارزیابی شرکت‌ها صورت‌های مالی حسابرسی‌شده پایان هر سال است. شاید جرقه‌های رشد بهای مس در بازار‌های جهانی و رشد بهای آزاد ارز بتواند به مدد سودآوری این شرکت بیاید. در هر حال مس به بالای ۹‌هزار و ۳۰۰ دلار در بورس فلزات لندن رسیده و همین داده، محرک آینده این بازار خواهد بود؛ اما اثرگذاری آن به زمان نیاز دارد.

به گزارش کدال، در گزارش‌های حسابرسی‌نشده منتهی به پایان آذرماه، درآمد‌های عملیاتی ملی مس به ۵/ ۵۷‌هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با شرایط مشابه سال قبل و رقم ۱۸/ ۵۵‌هزار میلیارد تومانی، رشد نزدیک به ۴‌درصد را نشان می‌دهد و شاید از معدود داده‌های مثبت این گزارش باشد. البته در گزارش‌های حسابرسی‌شده و تفصیلی می‌توان با صراحت در خصوص حجم تولید و فروش اظهارنظر کرد. در کشوری که بیش از ۴۰‌درصد تورم داشته و چشم‌انداز تورم نیز چیزی نزدیک به همین ارقام را نشان می‌دهد، رشد تنها ۴ درصدی درآمد‌های عملیاتی سیگنال مثبتی محسوب نمی‌شود. نکته مهم این است که در سال ۱۴۰۰ شاهد رشد ۹۰ درصدی درآمد‌های عملیاتی در مقایسه با سال قبل از آن بودیم که با توجه به این رقم، رشد تنها ۴ درصدی درآمد‌های عملیاتی بیش از پیش به چشم می‌آید.

شایان ذکر است که در ۹ ماهه سال گذشته بهای متوسط هر کیلوگرم کاتد مس (تمامی تولیدکنندگان) در بازار داخلی بورس‌کالا ۶/ ۲۱۴‌هزار تومان بوده که این رقم در سال‌جاری به ۷/ ۲۳۵ میلیارد تومان رسیده است که از رشد ۸/ ۹ درصدی حکایت دارد؛ آن هم در شرایطی که رشد درآمد عملیاتی ملی مس تنها ۱۹/ ۴‌درصد بوده است. البته «فملی» تنها تولیدکننده کاتد مس نیست.

بهاى تمام‌شده درآمد‌های عملیاتی حسابرسی‌نشده ملی مس در ۹ ماهه امسال ۴/ ۲۴‌هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۵۰ درصدی داشته است. این در حالی است که افزایش هزینه دستمزد واقعیتی است که نمی‌توان از کنار آن به‌سادگی عبور کرد. در کنار آن، هزینه‌های فروش، اداری و عمومی ملی مس در این گزارش ۸/ ۳‌هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با شرایط و مدت مشابه سال قبل رشد ۶۹ درصدی داشته است. رشد ۶۹ درصدی این رقم هزینه‌ای، حتی در مقایسه با برخی شرکت‌های مشابه، عدد بزرگی است. این رقم در گزارش ۶ ماهه حسابرسی‌نشده در مقایسه با گزارش حسابرسی‌شده ۶ ماهه سال قبل نیز رشد ۷۰ درصدی را نشان می‌دهد؛ بنابراین در ۹ ماه نیز تغییر محسوسی را شاهد نبوده‌ایم. نکته جالب توجه آنکه در صورت‌های مالی سال گذشته «فملی»، بهای تمام‌شده درآمد‌های عملیاتی رشد ۱۰۱ درصدی داشت؛ آن هم در وضعیتی که رشد درآمد‌های عملیاتی افزایش ۹۰ درصدی داشته است؛ اما امسال در این گزارش با رشد ۴ درصدی درآمد‌های عملیاتی، بهای تمام‌شده درآمد‌های عملیاتی افزایش ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد. البته با انتشار گام به گام صورت‌های مالی شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی مشابه می‌توان با صراحت بیشتری اظهار نظر کرد؛ اما این ارقام به موشکافی بیشتری نیاز دارد که در آینده تلاش خواهیم کرد در خصوص موارد هزینه‌ای مشابه دقت نظر بیشتری داشته باشیم.

ذات انتشار صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده ۹ ماهه «فملی» در پایان دی‌ماه نشان‌دهنده چابکی عملکرد این شرکت در حوزه محاسبه و انتشار آمار است که در مقایسه با شرکت‌های مشابه، به‌نسبت پیشرو محسوب می‌شود که این واقعیت را باید با نظر مثبت مورد بررسی قرار داد. این در حالی است که گزارش‌های تفصیلی حسابرسی‌شده پایان سال ملاک عمل بسیار مهمی برای بررسی رخداد‌ها به شمار می‌رود؛ ولی با توجه به آمار‌های موجود به احتمال زیاد نمی‌توان انتظار داشت که عملکرد برجسته‌ای در سال ۱۴۰۱ حداقل در حوزه سودآوری ثبت شود؛ مگر آنکه در هفته‌ها و ماه‌های پیش‌رو، ملی مس بتواند عملکرد برجسته‌ای از خود نشان دهد که در این خصوص بهتر است در سال آینده اظهارنظر کنیم.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده