تاریخ: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۱:۵۱
بازدید: ۱۳۰
کد خبر: ۲۸۹۵۳۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
شرکت‌های هلدینگ صنعت سیمان بررسی شد

«سیدکو» چگونه درخشید؟

‌می‌متالز - شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان در سال ۱۳۸۲ به صورت شرکت سهامی‌خاص تاسیس شد و به ثبت رسید و در سال ۱۳۹۲ تحت نظر سازمان بورس و اوراق بهادار تهران به‌عنوان شرکت مادر پذیرفته شد. این شرکت در گروه سرمایه‌گذاری درج نماد و در سال ۱۳۹۳ وارد بازار سرمایه شد. سهامداران بورسی این شرکت را با نام «سیدکو» می‌شناسند. «سیدکو» در حال حاضر با شناوری سهام ۱۱‌درصد در بازار دوم بورس مورد دادوستد قرار می‌گیرد.

به گزارش می‌متالز، این شرکت ۶میلیارد برگه سهم دارد که آخرین قیمت آن ۹۷۸تومان و ارزش بازار آن معادل ۶هزار و ۳۶میلیارد تومان بوده است. همچنین بازدهی این نماد در یک ماه، سه ماه و یک سال اخیر به ترتیب ۲۲ درصدمثبت، ۵۲درصد مثبت و ۱۰۸ درصد مثبت بوده است. این در حالی است که بازده شاخص کل و بازدهی صنعت سرمایه‌گذاری طی یک سال اخیر به ترتیب مثبت ۲۱‌درصد و مثبت۲۵ درصد بوده است. چنین امری نشان می‌دهد که شرکت در یک سال اخیر بازدهی بهتری نسبت به صنعت خود و شاخص کل داشته است.

موضوع فعالیت

موضوع فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان، سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها و فعالیت شرکت‌های فرعی آن عمدتا در زمینه صنایع سیمان، آهک و گچ است. هلدینگ سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان (سیدکو) با سرمایه حدود ۶۰۰میلیارد تومان و در اختیار داشتن حدود ۲۴شرکت مدیریتی و وابسته در صنایع سیمان، غذایی، سرمایه‌گذاری، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی و سایر صنایع در حال فعالیت است.

اهمیت سرمایه‌گذاری در صنعت سیمان

صنعت سیمان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر توسعه در تامین زیرساخت‌های اقتصادی کشور و نهاد‌های استراتژیک شناخته می‌شود؛ چرا که همبستگی بالایی میان رشد اقتصادی و سرانه مصرف سیمان در هر کشور وجود دارد. صنعت سیمان به‌عنوان یکی از صنایع پایه، در توسعه زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی کشور نقش اساسی دارد. یکی از نمونه‌های بارز توسعه‌یافتگی در هر کشور، رشد اقتصادی ناشی از فعالیت صنایع مختلف است. در این میان نقش صنایعی را که به نوعی شریان‌های بنیادین جامعه صنعتی محسوب می‌شوند، نباید از نظر دور داشت. صنعت سیمان از صنایع بسیار مهم، پرشتاب و تاثیرگذار بر توسعه و رشد صنعتی هر کشور محسوب می‌شود؛ به‌طوری که امروزه به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه صنعتی مورد توجه قرار می‌گیرد. شاید با صراحت بتوان اعلام کرد که یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی توجه به توسعه صنعت سیمان با رعایت مولفه‌های زیست‌محیطی است. توسعه این صنعت در راستای صادرات غیرنفتی عامل مهمی در ارزآوری، ایجاد اشتغال پایدار، جلوگیری از خام‌فروشی و استفاده بهینه از معادن کشور به شمار می‌رود. مدیریت منطقه ویژه اقتصادی لامرد نشست‌های متعددی را با هلدینگ‌های فعال در این عرصه انجام داده که نتایج مثبتی نیز در پی داشته است. صنعت سیمان یکی از صنایع مهم سرمایه‌گذاری هلدینگ «سیدکو» است که نقش مهمی در سود‌سازی این هلدینگ دارد. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که «سیدکو» در حال حاضر در ۱۱شرکت فعال بورسی و غیربورسی سرمایه‌گذاری کرده است.

ترکیب پرتفوی

سهم سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان از منظر بهای تمام شده، در شرکت‌های بورسی تقریبا دوبرابر سهم سرمایه‌گذاری شرکت در شرکت‌های غیربورسی است. صنایع سیمان شمال، بین‌المللی ساروج بوشهر، سیمان کرمان و سیمان مازندران بیش از ۷۵‌درصد بهای تمام شده کل پرتفوی شرکت را به خود اختصاص داده اند، به طوری که کل مبلغ سرمایه‌گذاری، اعم از شرکت‌های بورسی و غیر بورسی حدود هزار و ۴۸۷میلیارد تومان است. از این مبلغ حدود ۵۰۸میلیارد تومان مربوط به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خارج از بورس و ۹۷۹میلیارد تومان مربوط به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که شرکت بین‌المللی ساروج بوشهر (ساروج) با سهم ۲۷ درصدی، سیمان کرمان (سکرما) با سهم ۲۴‌درصدی و سیمان شمال (سشمال) با سهم ۱۹درصدی، جمعا ۷۰درصد از ارزش روز پرتفوی بورسی «سیدکو» را تشکیل داده اند. همچنین بررسی پرتفوی غیر بورسی «سیدکو» نشان می‌دهد که ۳۴درصد از کل سرمایه‌گذاری شرکت یا به عبارت دیگر، مبلغی معادل ۵۰۸میلیارد تومان مربوط به پرتفوی غیر بورسی است. از مهم‌ترین زیرمجموعه‌های غیر بورسی سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان می‌توان به اعتماد کارگزاری بانک‌ملی ایران، اختصاصی بازارگردان توسعه ملی، تولیدی سیمان فیروزکوه، سیمان نیزار قم و سیمان فراز فیروزکوه اشاره کرد. پنج‌شرکت ذکرشده بیش از ۹۰ درصد کل بهای تمام شده پرتفوی غیر بورسی «سیدکو» را تشکیل داده اند.

درآمد سود سهام

عمده سود هلدینگ «سیدکو» از سود تقسیمی زیرمجموعه‌ها و فروش سرمایه‌گذاری‌ها حاصل می‌شود. در سال گذشته «سیدکو» از محل سود سهام زیرمجموعه‌های خود درآمد ۵۶۶میلیارد تومانی کسب کرده است که نسبت به درآمد ۳۰۷میلیارد تومانی سال ۱۳۹۹، رشد ۸۳درصدی را نشان می‌دهد. در نهایت این هلدینگ در سال گذشته سود خالص ۷۰۰میلیارد تومانی را ثبت کرده است که نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش ۱۰درصدی را نشان می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود که شرکت در سال‌جاری بتواند عملکرد روبه رشدی نسبت به سال گذشته داشته باشد و حدود ۷۰۰ تا ۷۵۰میلیارد تومان درآمد از محل سود سهام زیرمجموعه‌های خود به دست آورد. این امر می‌تواند به سود خالص ۱۶۰ تا ۱۷۰تومانی به ازای هرسهم منجر شود. این درحالی است که قیمت تابلوی سهام «سیدکو» ۸۷۹تومان و نسبت قیمت به سود شرکت حدود ۰۲/ ۸واحد است.

پرتفوی بورسی

در پرتفوی بورسی «سیدکو» سهم‌های متنوعی وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به «سشمال»، «ساروج»، «سکرما»، «سمازن»، «ساربیل» و «سقاین» اشاره کرد. نکته جذاب در پرتفوی بورسی «سیدکو»، وجود سهم‌های پرپتانسیل و کم ریسک است که بهتر شدن شرایط کلی بازار سرمایه سبب می‌شود، افزایش ارزش افزوده در پرتفوی بورسی این شرکت مورد انتظار باشد. با توجه به قیمت‌های فعلی، ارزش بازار پرتفوی بورسی شرکت طبق آخرین گزارش در آذر ماه سال‌جاری برابر با ۶هزار و ۲۰۰میلیارد تومان است. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که این رقم نسبت به بهای تمام شده افزایش ۵هزار و ۲۲۹میلیارد تومانی داشته است. همچنین بررسی آخرین وضعیت پرتفوی سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان رشد ۵۳۴درصدی ارزش سرمایه‌گذاری‌ها نسبت به بهای تمام شده را نشان می‌دهد که با بهتر شدن وضعیت بازار سرمایه انتظار می‌رود ارزش پرتفوی بورسی این شرکت نیز بهبود یابد.

پرتفوی غیر بورسی

حدود ۳۴درصد از پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان مربوط به پرتفوی غیر بورسی است. این شرکت، پرتفوی غیربورسی نسبتا بزرگی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به اعتماد کارگزاری بانک ملی ایران، اختصاصی بازارگردان توسعه ملی، تولیدی سیمان فیروزکوه، سیمان نیزار قم و سیمان فراز فیروزکوه اشاره کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۲۰۳میلیارد تومان از ارزش بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری‌های «سیدکو» مربوط به سرمایه‌گذاری در اعتماد کارگزاری بانک‌ملی ایران است که ۴۰‌درصد از بهای تمام‌شده شرکت را دربرمی‌گیرد. نکته قابل توجه این است که بهای تمام شده پرتفوی غیربورسی «سیدکو» بالغ بر ۵۰۸میلیارد تومان بوده و با توجه به قدمت بالای این شرکت‌ها، ارزش فعلی این پرتفوی عدد بسیار جذابی است. اما برای ارزش گذاری دقیق، ارائه اطلاعات شفاف و دقیق از صورت‌های مالی و ارائه اطلاعات دقیق از آخرین وضعیت این شرکت‌ها موردنیاز است.

زیرمجموعه مهم

شرکت تولیدی سیمان فیروزکوه یکی از شرکت‌های تابعه هلدینگ سیدکو (شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان) است و در زمینی به مساحت ۴۰‌هزار مترمربع در کیلومتر ۱۰ جاده فیروزکوه به قائم‌شهر درسال ۱۳۸۱ تاسیس شده است. این شرکت با ظرفیت تولید ۳.۳۰۰تن کلینکر در روز مشغول تولید یکی از سیمان‌های باکیفیت منطقه است که در بازار‌های داخلی (استان تهران، مازندران و سمنان) و خارجی (کشور‌های آسیای میانه شامل جمهوری‌آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان) عرضه می‌شود. در حال حاضر ۲۲درصد از پرتفوی سرمایه‌گذاری غیر‌بورسی «سیدکو» مربوط به شرکت تولیدی سیمان فیروزکوه است. این در حالی است که بهای تمام شده شرکت ۱۱۴میلیارد تومان است. با توجه به قدمت بالای این شرکت، ارزش فعلی سرمایه‌گذاری بسیار بالاتر از بهای تمام‌شده ارزیابی می‌شود.

ارزش گذاری

ارزش گذاری پرتفوی بورسی هر شرکت سرمایه‌گذاری مهم‌ترین بخش محاسبه خالص ارزش دارایی‌های آن است. نکته مهم این است که ارزش گذاری شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین با روش NAV (خالص ارزش روز دارایی ها) انجام شده است. به این منظور باید ارزش افزوده پرتفوی بورسی و غیربورسی این شرکت محاسبه و با حقوق صاحبان سهام و سود و زیان حاصل از واگذاری سهام جمع شود.

پرتفوی بورسی: ارزش روز پرتفوی بورسی «سیدکو» ۶هزار و ۲۰۰میلیارد تومان و ارزش افزوده پرتفوی بورسی ۵هزار و ۲۲۹میلیارد تومان است. این در حالی است که بهای تمام شده پرتفوی شرکت ۹۷۹میلیارد تومان است. از مهم‌ترین شرکت‌های بورسی «سیدکو» می‌توان به «سشمال»، «ساروج»، «ساربیل»، «سقاین» و «سکرما» اشاره کرد.

پرتفوی غیر بورسی: ارزش برآوردی پرتفوی غیر بورسی «سیدکو» حدود هزار و ۸۰۰ تا ۲‌هزار میلیارد تومان و ارزش افزوده پرتفوی غیر بورسی آن مبلغ هزار و ۲۰۰ تا ۴۰۰میلیارد تومان برآورد می‌شود. به این ترتیب NAV (خالص ارزش روز دارایی) هر سهم «سیدکو» در حال حاضر ۱۳۱۴تومان به ازای هرسهم و نسبت P/ NAV روز شرکت ۷۴ درصد است. این در حالی است که قیمت سهم در تابلوی معاملاتی ۹۷۸تومان است. به طور کلی فرمول یا محاسبه مشخصی برای ارزش گذاری مقایسه‌ای در روش NAV وجود ندارد. اما P/ NAV برای این سهم باید حدود ۶۰تا۷۰درصد باشد. با توجه به محاسبات انجام شده، P/ NAV «سیدکو» ۷۴‌درصد است که نشان می‌دهد شرکت در محدوده‌ای بالاتر از ارزش دارایی‌های خودش معامله می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده