تاریخ: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۵
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۲۸۹۳۶۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل سیمان جوین بررسی کرد

مازوت تحویلی به کارخانه‏‏‌ها استاندارد است؟

‌می‌متالز - تامین سوخت صنایع همزمان با سرمای هوا تبدیل به یک چالش عمومی شده و صنایعی انرژی‌بر بیش از سایرین با این مساله دست به گریبان هستند.

به گزارش می‌متالز، با توجه به اینکه نیروگاه‌ها برای تولید برق در اولویت تامین مازوت قرار دارند، تامین مازوت صنایعی مانند سیمان با تاخیر انجام می‌شود؛ به‌گونه‌ای که هم‌اکنون برخی کارخانه‌ها اقدام به خاموشی کوره کرده‌اند؛ با این وجود کاهش تقاضا در فصل زمستان و اجبار به عرضه چند برابری نسبت به میزان تقاضا در بورس‌کالا باعث شده تا نه تنها کمبودی در بازار به وجود نیاید بلکه در بحث قیمت‌ها هم شاهد ارزان‌تر شدن سیمان باشیم؛ اتفاقی که در هیچ‌کدام از صنایع مصداق ندارد. بر این اساس تولیدکنندگان سیمان معتقدند با توجه به سپردن اقتصاد سیمان به بورس‌کالا هزینه‌های ناشی از شوک‌های انرژی جبران می‌شود، اما دستوری شدن این بازار فرصت جبران را از صنعت سیمان سلب کرده است.

مدیرعامل سیمان جوین گفت: با توجه به اینکه نیروگاه‌ها در اولویت تامین مازوت قرار دارند، تهیه ناوگان حمل‌ونقل برای شرکت‌های سیمانی به سختی صورت می‌گیرد؛ این اتفاق باعث شده تا نتوانیم مازوت را به میزان موردنیاز ذخیره‌سازی کنیم و در نهایت چاره را در خاموش کردن کوره و انجام تعمیرات اجباری دیدیم. بهدین اورعی با بیان اینکه در شرایط کنونی درآمد سیمانی‌ها بیش از گذشته تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد، افزود: با وجود اینکه میزان تولید سیمان در کشور به شدت کاهش یافته، اما وزارت صمت بدون اینکه شرایط صنعت را بسنجد، همچنان اصرار بر عرضه یک میلیون و ۱۵۰‌هزار تنی این محصول در بورس‌کالا دارد؛ ضمن اینکه با توجه به تعطیلی بسیاری از استان‌ها و سیستم بانکی به علت سرمای هوا امکان واریز پیش‌پرداخت توسط مشتریان که از شروط اولیه خرید سیمان در بورس کالاست، فراهم نیست.

وی ادامه داد: واقعیت این است که برخلاف پیش‌بینی‌ها با ورود سیمان به بورس‌کالا وضعیت صنعت سیمان به مراتب سخت‌تر از گذشته شده چرا که قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت با شدت بیشتر دنبال می‌شود و قیمت‌ها روند نزولی را به‌رغم افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها طی می‌کنند؛ بنابراین مسلما در آینده نه چندان دور شاهد خروج کارخانه‌های سیمان از بورس‌کالا خواهیم بود، چرا که به جای تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضا در بورس کالا، متاسفانه شاهد کاهش قیمت به صورت دستوری و مصنوعی هستیم. مدیرعامل سیمان جوین با اشاره به افزایش هزینه‌های سوخت در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: اگر چه بهای سوخت در لایحه بودجه سال آینده، ۱۴۰۰ تومان ذکر شده، اما قطعا از این ارقام هم فراتر می‌رود.

این تولیدکننده با بیان اینکه کیفیت مازوت تحویلی به سیمان جوین به مراتب پایین‌تر از سال ۱۴۰۰ است، افزود: قطعا ارزش حرارتی این مازوت نسبت به استاندارد قابل مقایسه نیست و همین امر مانند سال گذشته مشکلاتی برای شرکت‌ها به وجود می‌آورد. اورعی افزود: امروز به دلیل حجم بالای عرضه نسبت به تقاضا، بهای سیمان حتی برای شرکت‌هایی که در مراکز مصرف قرار دارند، با کاهش شدید همراه بوده است. مدیرعامل سیمان جوین با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید سیمان عنوان کرد: هزینه‌ها در ۳ سال گذشته چند برابر افزایش یافته است. به طور نمونه آجر نسوز در سال ۹۹، معادل ۴‌هزار تومان بود و امروز به ۴۲‌هزار تومان رسیده است. اورعی با بیان اینکه دستوری کردن بورس‌کالا در نهایت منجر به ورشکستگی صنعت سیمان و انفجار قیمت‌ها خواهد شد، افزود: اقتصاد رفتار‌های دستوری را بر نمی‌تابد؛ کما اینکه امروز شاهدیم که دلار به‌رغم اقدامات دستوری سیر صعودی را طی می‌کند. طبیعی است که سیمان هم با ادامه این وضعیت خواه و ناخواه به قیمت واقعی می‌رسد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده