به گزارش می متالز، پژوهشگر ارشد پیرومتالورژی امور تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه با بیان اینکه لانس مشعلهای ستلر کوره فلش این مجتمع توسط شرکت اتوتک طراحی و با سایر تجهیزات کوره از خارج از کشور تهیه شده بود، گفت: «پروژه اصلاح و بهینهسازی لانس مشعلهای ستلر کوره فلش مجتمع مس سرچشمه با هدف اصلاح طراحی لانس و جلوگیری از شکستگی و جدا شدن لوله میانی آن انجام شد.»
وی ادامه داد: «پس از راهاندازی کوره فلش مشاهده شد که در تعدادی از مشعلهای نصب شده در دیوارهها و سقف ستلر، قسمت لوله میانی لانس از سر نازل جدا و باعث از مدار خارج شدن مشعل شده است. لوله میانی لانس مشعلهای ستلر وظیفه حمل و انتقال سوخت مایع به قسمت سر نازل را بر عهده دارد. جدا شدن لوله میانی لانسها باعث ازکارافتادگی مشعلها میشود و در نتیجه نیاز به تعویض لانسها به وجود میآید.»
افصحی با اشاره به اینکه در طول این مدت شش لانس از مدار خارج شد و عیب تمام لانسهای از مدار خارج شده تقریباً مشابه بود، افزود: «با توجه به تعویض تعداد زیاد لانسهای معیوب در زمان راهاندازی کوره فلش و همچنین محدود بودن تعداد لانسهای یدکی اصلی در انبار شرکت، این نگرانی وجود داشت که در صورت بررسی نکردن مشکل و ارائه نکردن راهحل، بقیه لانسهای موجود نیز از مدار خارج و منجر به توقف کار کوره فلش با سوخت مایع شوند.»
وی گفت: «از آنجا که سفارش مجدد لانسها و تأمین مجدد آنها زمانبر و پرهزینه بود، بنابراین بررسی علت بروز این مشکل در لانسهای طراحی شده توسط شرکت اتوتک و اصلاح طراحی و بهینهسازی این لانسها از اهمیت و اولویت زیادی برخوردار شد زیرا این قطعه برای ادامه کار کوره فلاش با سوخت مایع بسیار ضروری و حیاتی است و در صورت نبود آن کوره متوقف میشود و خسارات ناشی از توقف کوره جبرانناپذیر و غیرقابل محاسبه است.»
پژوهشگر ارشد پیرومتالورژی امور تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه به تاریخ شروع و پایان این طرح اشاره کرد و گفت: «تاریخ شروع این طرح 18 اسفندماه 1396 و تاریخ پایان آن نیز 7 مهرماه 1397 است که در این تاریخ گزارش نهایی از عملکرد این لانسها ارائه شد. برای حل مسأله نیز با توجه به قرارداد تحقیقاتیای که با دانشگاه شهید باهنر کرمان منعقد شد، نخست مشعلهای معیوب به کارگاههای بخش مهندسی مکانیک دانشگاه انتقال داده شدند. سپس بررسیهای فراوان برای مشکل به وجود آمده و فهم دقیق آن صورت گرفت که در نتیجه علت شکستگی و جدا شدن لوله میانی لانسها از قسمت سر نازل، انبساط و انقباض حرارتی غیریکنواخت لولههای میانی و خارجی لانسها در اثر قطع جریان هوا تشخیص داده شد.»
وی افزود: «پس از تشخیص عیب برای ارائه طرح برای رفع عیب لانسها اقدام شد. بر اساس طرح تهیه شده، لانس نازلها اصلاح و تعدادی از آنها برای تست و بررسی عملکردی در شرایط واقعی کوره به سرچشمه ارسال و در مشعلهای کوره فلش نصب شدند.»
افصحی با تأکید بر اینکه تاکنون عملکرد لانسهای جدید رضایتبخش بوده و هیچ مشکل جدیدی گزارش نشده است، گفت: «براساس گزارشهای کارخانه ذوب فلش طرح جدید موفقیتآمیز است و حتی در صورت قطع هوا هیچ مشکلی برای لانسهای اصلاح شده به وجود نمیآید و با این کار مشکل لانسهای اصلی کوره فلش که توسط شرکت اتوتک طراحی و با سایر تجهیزات کوره از خارج از کشور تهیه شده بود، بهطور کامل رفع شده است.»
این پژوهشگر ارشد پیرومتالورژی این طرح را طرحی در راستای بومیسازی توصیف کرد و افزود: «برای اجرای این طرح از دانش و توان مهندسان بومی استفاده شده است و طرحی کاملاً بومی است. راهحل ابداعی بهکاررفته در این طرح نیز استفاده از سیستم متحرک برای لانس است که با این ابداع مشکل انقباض و انبساط حرارتی لولهها حل میشود.»