تاریخ: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۳۲
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۲۸۹۶۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
خطاب به اتحادیه اقتصادی اوراسیا؛

پوتین: کاهش مخاطرات استفاده از ارز خارجی باید در اولویت باشد

‌می‌متالز - رئیس جمهور روسیه می‌گوید که اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) باید کاهش مخاطرات استفاده از ارز‌های خارجی را در اولویت قرار دهد.

به گزارش می‌متالز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه می‌گوید که اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) باید کاهش خطرات ناشی از کاربرد ارز‌های خارجی و سامانه‌های پرداخت در تجارت دوجانبه را در اولویت قرار داده و به فکر اتصال به جایگزین روسی این سامانه‌ها باشد.

پوتین در بیانیه‌ای که کرملین منتشر کرده، گفت: مسوولیت ضروری این است که مخاطرات اقتصادی ناشی از کاربرد ارز‌های خارجی و سامانه‌های پرداخت در تجارت دوجانبه، دائما و به قید فوریت کاهش پیدا کند.

وی افزود: معتقدیم که شرط اجتناب‌ناپذیر برای روابط تجاری باثبات در داخل اتحادیه، اتصال شرکا به سامانه پیام‌رسان مالی بانک روسیه و توسعه تعاملات درون‌‍سامانه‌ای سیستم‌های پرداخت ملی است.

رئیس جمهور روسیه همچنین از اتحادیه اقتصادی اوراسیا خواست تا توسعه ظرفیت فناوری را در اولویت قرار دهد و تاکید کرد: مشخصا توسعه ظرفیت فناوری کشور‌های عضو اتحادیه و استقلال حقیقی و خودکفایی آن‌ها در این حوزه، باید یکی از اولویت‌های مهم راهبردی در همکاری مشترک باشد.

ما پیشنهاد می‌کنیم که تلاش‌ها در راستای توسعه و اجرای راه‌حل‌های پیشرفته علمی در حوزه فناوری در بخش‌های پیشتاز اقتصاد، تجمیع شود.

از جمله بخش‌های اقتصادی اصلی که پوتین در این بیانیه به آن اشاره کرده می‌توان به صنایع خودروسازی و شیمیایی، مهندسی حمل و نقل، میکروالکترونیک، صنایع هوایی، کشتی‌سازی، داروسازی، اکوسیستم‌های دیجیتال، انرژی جایگزین، مهندسی کشاورزی، زیست‌فناوری و تولید بذر اشاره کرد.

پوتین همچنین گفته است که هماهنگ‌سازی بازار‌های مالی شرایط مطلوبی را برای اعضای اتحادیه فراهم خواهد کرد تا همچنان در این اتحادیه بمانند و فعالیت کنند. وی علاوه بر این، پیشنهاد بررسی احتمال ایجاد یک سازمان رتبه‌بندی اوراسیا را مطرح کرد که برای خدمت‌رسانی به فعالیت‌های اقتصادی روبه رشد منطقه، ابزار‌های ارزیابی فراهم آورد.

کشور‌های روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا عضویت دارند.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده