تاریخ: ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۴۳
بازدید: ۱۹۱
کد خبر: ۲۸۹۷۱۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
پورمند، مدیر بازرگانی سیمیدکو مطرح کرد:

کاهش محسوس و قابل توجه بودجه ارزی خرید‌های خارج سیمیدکو متاثر از تقویت بومی سازی

‌می‌متالز - مهندس علیرضا پورمند مدیر بازرگانی سیمیدکو، از کاهش محسوس و قابل توجه بودجه خرید‌های خارج این شرکت در پی افزایش حجم بومی سازی خبر داد.

به گزارش می‌متالز، علیرضا پورمند مدیر بازرگانی سیمیدکو با اشاره به روند بومی سازی در این شرکت گفت: فعالیت‌های بومی سازی قطعات از سال ۱۳۹۶ هم زمان با راه اندازی و بهره برداری از کارخانه کنسانتره سازی این شرکت شروع و از اواخر سال ۱۳۹۷ وارد مرحله اجرایی شد.

پورمند افزود: سیمیدکو پس از سال ۱۳۹۷ و همزمان با تقویت واحد‌های فنی، با بکارگیری پرسنل مجرب و بهره گیری از توان متخصصین داخلی، به سمت تقویت این حوزه حرکت کرده و بر اساس برآورد انجام شده تاکنون ۲۵۰۰ قطعه از قطعات یدکی خاص در کارخانجات کنسانتره سازی و گندله سازی مهندسی معکوس گردیده و تعداد قابل توجهی به مرحله ساخت رسیده است.

مدیر بازرگانی سیمیدکو گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در بحث بومی سازی فرآیند مهندسی معکوس است. بطوریکه در برخی از قطعات خاص با توجه به فقدان مستندات، ضرورت نیاز به تهیه اطلاعات از قبیل ابعاد دقیق و آلیاژی قطعه و نیز بررسی‌های جامع‌تر در خصوص روش ساخت احساس می‌گردد.

وی تاکید کرد: تقویت امر آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر و توانمند برای ساخت قطعات و یافتن راهکار‌های مناسب جهت دسترسی به مشخصات فنیِ به روز از مهم‌ترین مواردی است که حرکت به سمت تحقق بومی سازیِ موفق را بهبود می‌بخشد.

پورمند توجه شرکت‌های فعال کشور را در شرایط ناشی از تحریم، مشکلات و چالش‌های جایگزینی قطعات و خرید خارجی به امر مهندسی معکوس و بومی سازی، قابل توجه ارزیابی کرد و افزود:در سال‌های گذشته علی رغم اولویت گذاری شرکت‌ها برای تامین و خرید قطعات از سازندگان اصلی، مشکلات ناشی از تحریم و چالش‌های مختلف خرید خارجی، نگاه و رویکرد جدیدی در صنعت کشور شکل داده و حمایت‌های خوبی از تولیدکنندگان و سازندگان داخلی را رقم زد. در این بین، سیمیدکو نیز متاثر از این رویکرد ارزشمند، گام‌های بزرگی برداشت و نتایج مثبتی نیز بدست آورده است.

ایشان به چالش‌های ناشی از بومی سازی در کشور نیز اشاره کرد و ادامه داد: در برخی موارد ساخت قطعات در داخل با توجه به عدم کیفیت لازم، مشکلاتی در روند تولید و افزایش بار مالی ناشی از ساخت چندین باره قطعات را به وجود می‌آورد که ممکن بود صرفه اقتصادی لازم به نسبت تامین و خرید از خارج نداشته باشد، اما اعتماد، سرمایه گذاری و حمایت از سازنده داخلی منتج به ایجاد تکنولوژی همتراز و قطع وابستگی به سازندگان خارجی شده و صرفه جویی ارزی بسیاری برای کشور به ارمغان داشته است.

کاهش محسوس و قابل توجه بودجه ارزی خرید‌های خارج سیمیدکو متاثر از تقویت بومی سازی

پورمند با اشاره به نگاهِ ویژه مدیرعامل و هیات مدیره سیمیدکو و استقبال و هم افزایی خوب مدیران ارشد این شرکت، تلاش بی وقفه و اشتیاق متخصصین توانمند داخلی در این مجموعه گفت: فرهنگ خود باوری و توجه ویژه به اهمیت بومی سازی، همه ارکان این شرکت را به سمتی سوق داد که حمایت از تولیدکننده و سازنده داخلی و رونق امر بومی سازی منتج به کسب منافع درون سازمانی و ملی ارزشمندی شده است. بطوریکه چندین قطعه مهم از قطعات مورد نیاز این شرکت که تا سال گذشته از اروپا تامین می‌شد اکنون با تقویت بومی سازی در این مجموعه، از قطعات با کیفیت ساخت داخل بهره‌مند شده و صرفه جویی ارزی قابل توجهی داشته است. مدیر بازرگانی سیمیدکو در پایان این گفتگو به روند کاهشی بودجه ارزی خرید‌های خارج این شرکت اشاره کرد و افزود: با عنایت به عزم ایجاد شده در زمینه بومی سازی، بودجه ارزی خرید‌های خارجی سیمیدکو هر ساله رو به کاهش است و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد کاهش محسوس و قابل توجه نیاز به خرید خارجی باشیم.

منبع: مجله خبری شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده