تاریخ: ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۲۹
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۲۸۹۹۲۴
سرویس خبر : انرژی
لزوم اصلاح قیمت خوراک پتروشیمی‌ها در بودجه

سیاهکلی: اعطای سوخت ارزان به صنایع رانت است

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تعیین قیمت ۵ هزار تومانی برای تخصیص سوخت به صنایع و پتروشیمی‌ها را اعطای رانت به این گروه می‌داند.

به گزارش می‌متالز، لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این سوال که اعطای سوخت به صنایع و پتروشیمی‌ها با قیمت ۵ هزار تومان در بودجه ۱۴۰۱ به نوعی اعطای رانت به آن‌ها است؟ گفت: ما وقتی که می‌گوییم قیمت خوراک پتروشیمی‌ها را پایین‌تر از فوب خلیج فارس می‌دهیم، باید محصول را هم پایین‌تر از قیمت فوب خلیج‌فارس به فروش برسانیم. نمی‌شود که سوخت ارزان در اختیار صنایع و پتروشیمی‌ها بدهیم، اما محصول نهایی را با قیمت فوب خلیج فارس خریداری کنیم. در کشور ما در حال حاضر این شرایط وجود دارد.

وی بیان کرد: صنایع و پتروشیمی‌ها خوراک ارزان را دریافت می‌کنند، اما محصول تولیدی خود را به قیمت فوب خلیج فارس به فروش می‌رسانند در واقع، این محصولات با این قیمت در اختیار مردم قرار می‌گیرد. این مسئله ناهمخوان و نامتناسب است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید این ناهماهنگی برطرف شود، افزود: اگر قیمت محصول نهایی ارزان باشد، مشکلی ندارد که سوخت ارزان در اختیار آن‌ها قرار بگیرد، اما وقتی محصول با قیمت بین المللی عرضه می‌شود باید قیمت سوخت هم با قیمت‌های بین المللی در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.

سیاهکلی با تاکید بر اینکه محصولاتی که ما هم اکنون دریافت می‌کنیم متناسب با این قیمت ارزان و یارانه‌ای که سوخت به صنلیع داده می‌شود، نیست تاکید کرد: قیمت خودرو و لوازم خانگی در حال حاضر بالا رفته، به این دلیل که پتروشیمی‌ها محصولات خود را در بورس می‌فروشند. حتی گاهی مواقع بالاتر از قیمت بین المللی محصولات آن‌ها را خریداری می‌کنیم، به همین جهت این مسائل با یکدیگر همخوانی ندارد و باید در بودجه مجلس قیمت سوخت صنایع و پتروشیمی‌ها را اصلاح کند تا به تعادل برسد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس برنامه‌ای برای اصلاح این قیمت در بودجه ۱۴۰۲ دارد یا خیر؟ گفت: باید این مسئله در بودجه امسال مورد توجه قرار بگیرد و حتماً ما به عنوان نمایندگان مجلس این موضوع را مد نظر قرار می‌دهیم تا این قیمت را اصلاح کنیم.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره تاثیر در اختیار قراردادن این سوخت ارزان بر عدم توسعه زنجیره ارزش در بخش‌های پایین دستی صنایع و پتروشیمی‌ها، گفت: اعطای سوخت ارزان به صنایع و پتروشیمی‌ها یک رانت است و در واقع حقوق مردم است که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

سیاهکلی با طرح این سوال که چرا باید حقوق مردم به یک شرکت داده شود، مردم از این مسئله چه سودی خواهند داشت؟ توضیح داد: مساله بعدی اینکه، چون این صنایع و پتروشیمی‌ها با سوخت ارزان کاسبی می‌کنند محصولشان رقابت جهانی ندارد و در مقابل رقبا در سطح بین المللی کم می‌آورند. صنایع و پتروشیمی‌های ما سودی که دارند از محل همین سوخت ارزان است، در صورتی که باید سودی که نصیب شان می‌شود از محصولات تولیدی آن‌ها باشد.

وی تاکید کرد: اگر به این موضوع توجه نکنیم آن‌ها از تکنولوژی‌های برتر استفاده نمی‌کنند و به این سمت و سو سوق پیدا نمی‌کنند که از فناوری‌های نوین و دانش بنیان استفاده کنند. در حالی که دنیا در حال استفاده از این فناوری‌های نوین است به همین دلیل قیمت محصولاتشان از قیمت محصولات تولیدی صنایع و پتروشیمی‌های ما ارزانتر است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقتی که سوخت ارزان باشد صنایع پتروشیمی‌های ما تنبل می‌شوند و از تکنولوژی‌های کهنه استفاده می‌کنند که دارای بازده پایینی هستند، افزود: این مسئله موجب می‌شود که در حوزه تکنولوژیکی عقب ماندگی داشته باشیم.

سیاهکلی درباره میزان محروم کردن کشور از درآمد‌های پایدار ارزی به دلیل اعطای این سوخت ارزان به صنایع و پتروشیمی‌ها، گفت: وقتی سوخت ارزان در اختیار صنایع و پتروشیمی‌ها قرار داده می‌شود، باعث می‌شود که دولت از منابع پایدار ارزی به میزان زیادی محروم و در نتیجه تورم به مردم تحمیل شود..

منبع: خبرگزاری آنا

عناوین برگزیده