تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۲۱
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۲۹۰۳۴۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
فعال فولادی مطرح کرد؛

ضرورت تغییر اساسی در ابزار‌های مدیریتی فولادسازان/ پایین‌دستی‌های زنجیره فولاد در انتظار سرمایه

‌می‌متالز - یک فعال فولادی گفت: در پایین‌دست زنجیره فولاد شاهد روند نزولی هستیم که نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتری در بخش فولادسازی نسبت به بالادست زنجیره از جمله کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی است.

به گزارش می‌متالز، محمد عادل با اشاره به چالش‌های صنعت فولاد، اظهارداشت: در سال جاری تأمین انرژی بیشتر از سال گذشته در صنایع صورت گرفت و چالش افت تقاضا به دلیل سیاست مسکن، تأثیر منفی روی زنجیره فولاد گذاشت. در این راستا، مهم‌ترین موضوع بازار صادراتی، متأثر از رفتار کشور چین است که با تجدیدنظر در بخش مسکن، موجب نوساناتی در بازار شد به گونه‌ای که نوسانات بازار فولاد چین، نظام عرضه و تقاضای فولاد این کشور را به سمت و سوی کاهشی‌شدن سوق داده است.

وی گفت: در پایین‌دست زنجیره فولاد شاهد روند نزولی هستیم که نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتری در بخش فولادسازی نسبت به بالادست زنجیره از جمله کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی است.

این فعال بازار فولاد با بیان موانع موجود در این حوزه، تاکید کرد: در این حوزه نرخ تعرفه صادرات باید به گونه‌ای باشد که مانع از تشویق صادرکنندگان این محصول نشود. همچنین عدم وجود زیر ساخت‌های لازم و یا کارا نبودن آن‌ها همچون سیستم حمل و نقل به منظور جابه‌جایی مواد اولیه و محصولات، از دیگر موانع بر سر راه این صنعت محسوب می‌شود.

عادل در بعد خرد نیز مساله نقدینگی را از بزرگترین مشکلات واحد‌های فولادسازی نام برد و خاطرنشان کرد: سازمان‌های مربوط به راهبری صنعت فولاد در کشور از شروع راه ­اندازی واحد‌های فولادی، در دهه‌های قبل از انقلاب تا به امروز با چالش‌­های متعددی همراه بودند و در دهه‌های اخیر، با توجه بیشتر به این حوزه، رشد چشمگیری در صنعت فولاد کشور اتفاق افتاده است. با این حال، امروزه برای تداوم مسیر پیشرفت و بهبود اوضاع صنعت فولاد کشور، تغییر اساسی در ابزار‌های مدیریتی، لازم و ضروری به­ نظر می­‌رسد.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده