تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۴۶
بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۲۹۰۳۴۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در گفتگو با «می متالز» مطرح شد:

ایزدخواه: صنعت منتظر آب و برق و گاز نباشد/ آیا امروز باید مساله اول معدن، موضوع حقوق دولتی معادن باشد؟

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است امروز باید در بخش معدن به سراغ موضوعات مهم تری مانند ورود به بازار‌های جهانی رفت.

به گزارش می‌متالز، دکتر «روح الله ایزدخواه» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «می متالز» با اشاره به پنل تخصصی برگزار شده در ششمین همایش بین المللی سنگ آهن اظهار کرد: این پنل‌های تخصصی که اصحاب یک صنعت خاص بدون تشریفات در کنار هم جمع شده و بحث‌های خود را مطرح و مشکلات صنعت را عارضه یابی کنند، بسیار لازم است. متاسفانه در سال‌های اخیر این کار‌ها راکد شده و باید این کار‌ها جان دیگری بگیرد تا خرد جمعی را در حوزه صنعت تقویت و تشویق کند تا این موارد مطرح شود.

وی با اشاره به توانمندسازی نهادی ادامه داد: امروز صنعتی همچون صنعت فولاد یکی از بالغ‌ترین صنایع کشور است و پیشتاز بوده و به نوعی خوداتکا‌ترین صنعت است و از بالادست تا پایین دست زنجیره را در اختیار داریم، امروز نباید این صنعت منتظر آب و برق و گاز بماند بلکه باید خود عزیمت کرده و نهاد‌های جمعی حل مساله را در خودش در حوزه‌های مختلف فناوری، زیرساخت، بازار، مالی و ... تشکیل دهد. این نهاد‌های جمعی که سطح میانی اقتصاد محسوب می‌شوند می‌توانند به صنعت کمک داده و به دنبال آن صنعتگران نیز به حاکمیت و مجلس مشاوره بدهند.

ایزدخواه: صنعت منتظر آب و برق و گاز نباشد/ آیا امروز باید مساله اول معدن، موضوع حقوق دولتی معادن باشد؟

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این موضوع خرد جمعی ایجاد کرده تا از حرکت‌های زیگراگی، تامین هزینه ای و وصله پینه‌ای در صنعت خارج شویم. آیا امروز باید مساله اول معدن ما در کشور موضوع حقوق دولتی معادن باشد؟ موضوعی که زمان زیادی از کمیسیون را می‌گیرد، امروز باید به سراغ مسائل بزرگ تر مثل حضور در بازار‌های جهانی، نوآوری در فناوری‌های روز، بهره وری در صنعت، اشتغال متخصصین در صنعت و انتقال دانش از دانشگاه به صنعت رفت. این موارد با بخشنامه و قانون اجرایی نمی‌شود بلکه باید نهاد‌های ویژه  این امور در صنعت با همکاری همه تشکیل شده و کنسرسیوم‌هایی ایجاد شود.

به گفته ایزدخواه، با تشکیل این نهاد‌ها بدون شک می‌توانند بهترین مشورت را به دولت و حاکمیت برای سیاست گذاری در حکمرانی خوب بدهند. 

گفت و گو از علیرضا جعفری نژاد

عناوین برگزیده