تاریخ: ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۱
بازدید: ۱۸۴
کد خبر: ۲۹۰۶۰۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد مشتقه با بازگشت بورس

‌می‌متالز - بازار مشتقه روز سه‌شنبه از آمار و ارقام نسبتا خوبی بهره‌مند شد. در این میان حجم معاملات بر عکس ارزش معاملات توانست رشد خوبی را تجربه کند. همچنین توان مالی افراد نسبت به میانگین‌های ۶۰‌روزه، ۳۰‌روزه و ۷‌روزه توانست روندی افزایشی را به‌ثبت برساند.

به گزارش می‌متالز، با توجه به این موضوع که در روز گذشته استقبال از بازار سهام دوباره به چشم خورد، می‌توان نتیجه گرفت که رشد قیمتی در قرارداد‌های مشتقه دیده شود، زیرا این قرارداد‌ها رابطه مستقیمی با نوسان قیمت سهام دارند؛ به دلیل اینکه به‌تن‌هایی نماد‌های مشتقه ارزشمند نبوده و تغییر ارزش سهام اصلی هر قرارداد منجر به نوسان قیمتی آن‌ها می‌شوند. بازار مشتقه در روز گذشته توانست ارزش معاملاتی به مقدار ۶۱‌میلیارد و ۷۹۲‌میلیون‌تومان را به‌ثبت برساند.

از این مقدار ارزش معاملات در حدود ۶۱‌میلیارد و ۵۰۴‌میلیون‌تومان قرارداد اختیار خرید و بیش از ۲۸۰‌میلیون‌تومان معاملات اختیار فروش را تجربه کرد. با درنظر گرفتن اینکه طی هفته‌های گذشته در برخی‌روز‌ها ارزش معاملات کل به بالای ۹۰‌میلیارد‌تومان می‌رسید و همچنین در روز‌هایی ارزش معاملات قرارداد‌های اختیار فروش در اعداد بالای یک‌میلیارد تومان نوسان می‌کرد، می‌توان متوجه شد این‌روز‌ها رونق در بازار مشتقه دچار افت شده‌است. با توجه به اینکه میانگین ۶۰‌روزه، ۳۰‌روزه و ۷‌روزه این آمار به‌ترتیب برابر با ۵۰‌میلیارد تومان، ۶۶‌میلیارد تومان و ۶۰‌میلیارد‌تومان بوده، می‌توان متوجه‌شد رشد ارزش معاملات در روز گذشته نسبت به این میانگین‌ها برابر با ۵/ ۲۲ درصد، منفی ۹/ ۶‌درصد و ۶/ ۲‌درصد بوده‌است. ۵ نمادی که بیشترین ارزش معاملات را درمیان اختیار خرید‌ها داشتند عبارتند از: ضخود ۱۲۰۵۱، ضجار ۲۰۲۲۱، ضستا ۶۰۰۴۱، ضخود ۱۲۰۶۱ و ضسپا ۱۲۰۵۱ که هر‌کدام به‌ترتیب برابر با ۱۴‌میلیارد و ۲۱۲‌میلیون‌تومان، ۷‌میلیارد‌تومان، ۶‌میلیارد و ۵۷۱‌میلیون‌تومان، ۲‌میلیارد و ۹۳۸‌میلیون‌تومان و ۲‌میلیارد و ۸۶۷‌میلیون‌تومان بود. همچنین درمیان نماد‌های اختیار فروش ۵‌نماد طخود ۱۲۰۵۱، طخود ۱۲۰۷۱، طسپا ۱۲۱۰۱، طسپا ۱۲۰۳۱ و طخود ۱۲۰۸۱ بیشترین ارزش معاملات را داشتند که هرکدام به‌ترتیب برابر با ۹۴‌میلیون‌تومان، ۷۸‌میلیون‌تومان، ۶۲‌میلیون‌تومان، ۲۹‌میلیون‌تومان و ۹‌میلیون‌تومان بود.

آمار مهم دیگر حجم معاملات است که در روز گذشته در برآیند برابر با ۳‌میلیون و ۷۹۳‌هزار قرارداد مشتقه معامله شد. از این تعداد قرارداد در حدود ۳‌میلیون و ۶۰۲‌هزار عدد قرارداد اختیار خرید و بیش از ۱۹۱‌هزار عدد قرارداد اختیار فروش منعقد شد. با درنظر گرفتن میانگین روزانه این آمار در ۶۰ روز گذشته، ۳۰‌روز گذشته و ۷‌روز گذشته که برابر با ۲‌میلیون و ۵۸۰‌هزار عدد قرارداد، ۲‌میلیون و ۸۹۰‌هزار عدد قرارداد و ۳‌میلیون و ۵۳۵‌هزار عدد قرارداد بود، می‌توان رشدی معادل ۴۷‌درصد، ۳۱‌درصد و ۷‌درصد را در این آمار مشاهده کرد، بنابراین با وجود افت ارزش معاملات می‌توان رشد در حجم را متوجه شد. این به‌معنای آن است که ارزش هر قرارداد رو به کاهش بوده‌است.

درمیان نماد‌های اختیار خرید بیشترین حجم معاملات مربوط به ۵‌نماد ضسپا ۱۲۱۱۱، ضخود ۱۲۱۱۱، ضستا ۶۰۰۴۱، ضستا ۱۲۰۶۱ و ضجار ۲۰۲۲۱ بود که هرکدام برابر با ۹۷۶‌هزار عدد قرارداد، ۳۷۵‌هزار عدد قرارداد، ۲۲۸‌هزار عدد قرارداد، ۲۰۲‌هزار عدد قرارداد و ۱۹۴‌هزار عدد قرارداد معامله شدند. در این میان ۵ نماد اختیار فروشی که بیشترین حجم معاملات را در برداشتند؛ شامل طخود ۱۲۰۵۱، طخود ۱۲۰۷۱، طسپا ۱۲۰۳۱، طخود ۱۲۰۶۱ و طخود ۱۲۰۸۱ شدند و هر کدام برابر با ۱۴۶‌هزار عدد قرارداد، ۲۶‌هزار عدد قرارداد، ۱۲‌هزار عدد قرارداد، ۱۸۰۰ قرارداد و ۱۱۰۰ قرارداد معامله بودند.

توان مالی یکی از آمار‌های مهم تلقی می‌شود که نشان‌دهنده قدرت خرید یا فروش در هر‌کدام از قرارداد‌های اختیار خرید یا فروش است. مقدار این آمار در روز گذشته برای کل بازار مشتقه برابر با ۵‌میلیون و ۷۴‌هزار تومان بود. همچنین برای اختیار‌های خرید برابر با ۵‌میلیون و ۲۰۰‌هزار‌تومان و برای اختیار‌های فروش برابر با ۸۳۱‌هزار تومان بود. آمار‌ها حاکی از آن است که میانگین ۶۰‌روزه، ۳۰‌روزه و ۷‌روزه توان مالی افراد در کل بازار به‌ترتیب برابر با ۴‌میلیون و ۱۰۳‌هزار‌تومان، ۴‌میلیون و ۹۴۱‌هزار‌تومان و ۴‌میلیون و ۲۰۱‌هزار‌تومان بود، بنابراین می‌توان رشدی معادل ۷/ ۲۳ درصد، ۷/ ۲‌درصد و ۸/ ۲۰‌درصد را در این آمار مشاهده کرد. درمیان نماد‌های اختیار خرید ۵ نماد ضهرم ۷۰۰۹۱، ضهرم ۷۰۱۰۱، ضخاو ۱۲۰۲۱، ضجار ۲۰۱۸۱ و ضهرم ۷۰۰۸۱ از بیشترین توان مالی معامله‌گران برخوردار بودند و هر‌کدام به‌ترتیب برابر با ۱۶۶‌میلیون تومان، ۸۳‌میلیون تومان، ۴۵‌میلیون‌تومان، ۴۵‌میلیون‌تومان، ۴۱‌میلیون‌تومان و ۳۹‌میلیون‌تومان بود. همچنین در قرارداد‌های اختیار فروش ۵ نماد طسپا ۱۲۱۰۱، طخود ۱۲۰۹۱، طخود ۱۲۰۸۱، طخود ۱۲۰۷۱ و طسپا ۱۲۰۴۱ بیشترین توان مالی را شامل شدند، به‌نحوی‌که هرکدام‌برابر با ۸/ ۶ میلیون‌تومان، ۵/ ۲‌میلیون‌تومان، ۷/ ۱‌میلیون‌تومان، ۸۲۶‌هزار‌تومان و ۷۵۷‌هزار‌تومان بودند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده