تاریخ: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۲۳
بازدید: ۸۲
کد خبر: ۲۹۰۶۲۵
سرویس خبر : اجتماعی
بازنشستگان صندوق مس:

«دولتی‌سازی» متوقف شود/ صندوق روی پای خود ایستاده است

‌می‌متالز - بازنشستگان صندوق مس می‌گویند: دولت نباید با استناد به قانون نظام جامع که قبل از ابلاغیه اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی مصوب شده، یک صندوق خصوصی را دولتی کند.

به گزارش می‌متالز، بازنشستگان صندوق صنایع مس ایران، در روز‌های اخیر، به دفتر مرکزی صندوق در تهران مراجعه کردند و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

نمایندگان این بازنشستگان می‌گویند: خواسته‌ی قانونی ما لغو مصوبه‌ی پنجم اسفند ۱۴۰۰ شورایعالی رفاه مبنی بر تغییر مدیریت صندوق و انتقال آن به زیرمجموعه وزارت رفاه است. ۹۴ درصد بازنشستگان کشور تحت پوشش صندوق‌های زیرمجموعه‌ی وزارت رفاه، مثل تامین اجتماعی، صندوق کشوری و ... هستند که هیچ کدام از این صندوق‌ها حال و روز مساعدی ندارند و عموماً در آستانه‌ی ورشکستگی قرار دارند. ما دنبال این هستیم که صندوق ما را به سرنوشت مشابه دچار نکنند و با بردن زیرمجموعه دولت، ورشکست نسازند.

آن‌ها افزودند: ما یک صندوق خصوصی هستیم و نیازی به مدیریت دولت نداریم. این صندوق خصوصی ۶ هزار و ۹۵ نفر عضو دارد که ۵ هزار و خورده‌ای نفر بازنشسته هستند و هزار نفر باقی هم تا ۵ سال آینده بازنشست خواهند شد. ورودی این صندوق از سال ۱۳۸۶ بسته شده یعنی هیچ عضو جدیدی پذیرفته نشده است. صندوق مس، یک صندوق کوچک با اکچوئری مثبت است که درآمد‌های آن از هزینه‌هایش بیشتر است. این صندوق روی پای خود ایستاده است؛ از مسئولان امر تقاضا داریم این صندوق را مشمول قانون نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی مصوب ۱۳۸۳ قرار ندهند.

این بازنشستگان با بیان اینکه «اصلاً راضی نیستیم که صندوق ما زیرمجموعه وزارت رفاه قرار بگیرد» می‌گویند: امیدواریم مقامات به خواسته‌ی ما توجه کنند و دست از تلاش برای مصادره‌ی این صندوق بردارند. دولت نباید با استناد به قانون نظام جامع که قبل از ابلاغیه اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی مصوب شده، یک صندوق خصوصی را دولتی کند. دولت دست در جیب ما نکنند؛ کسری منابع دولت را از جای دیگر تامین کنند.

به گفته‌ی آن‌ها، اگر احیاناً صندوق مس کسری منابع داشته باشد، شرکت صنایع ملی مس ایران این کسری را تامین خواهد کرد و نیازی به بودجه دولت نیست، ولی اگر زیرمجموعه وزارت رفاه برویم، باید از بودجه دولتی استفاده کنیم که خلاف اصل ۴۴ قانون اساسی و کوچک‌سازی دولت است؛ در آن صورت مشکلات بیشتر می‌شود.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

عناوین برگزیده