تاریخ: ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۲۸
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۲۹۰۷۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در نخستین رویداد شتابدهی صادرات کرمانشاه مطرح شد:

افزایش صادرات سالانه بیش از ۳ میلیارد دلار از کرمانشاه در دستور کار قرار گرفت

افزایش صادرات سالانه بیش از ۳ میلیارد دلار از کرمانشاه در دستور کار قرار گرفت
‌می‌متالز - نخستین رویداد شتابدهی صادرات کرمانشاه با هدف افزایش میزان صادرات کالا از بیش از سه میلیارد دلار در سال از این استان با محوریت بازار عراق و سوریه در دستور کار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قرار گرفت.

به گزارش می‌متالز، در نخستین روز برگزاری این رویداد که با حضور جمعی از مدیران بنگاه‌های اقتصادی، فعالان صادراتی و صاحبنظران اقتصادی کشور در جریان است رییس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه اظهار داشت: این استان در یک دهه اخیر همواره جزو ۶ استان برتر کشور در امر صادرات بوده که در طول سه سال اخیر نیز میانگین صادرات آن حدود سه میلیارد دلار بوده است.

«کیوان کاشفی» افزود: از این میزان بیش از ۵۰۰ میلیون دلار متعلق به واحد‌های تولیدی استان کرمانشاه و صادرات آنها، یک میلیارد دلار مربوط به صادرات تجار استان از تولیدات سایر استان‌های کشور و مابقی مربوط به تولیدات و تجار استان‌های دیگر کشور است که از طریق این استان به خارج از کشور صادر شده است.

روند صادرات از استان کرمانشاه در چند سال اخیر ثابت مانده است

وی با بیان اینکه صادرات استان از سال ۸۴ همواره شیب صعودی داشته، ولی در طول سه سال اخیر در رقم حدود سه میلیارد دلار ثابت مانده است، اضافه کرد: یکی از دلایل این ایستایی، سیاست‌های ارزی دولت و مساله بازگشت ارز بوده که نقش تجار را ضعیف کرده است.

رییس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه، گفت: بررسی‌های مرکز پژوهش اتاق بازرگانی به این نتیجه رسیده است که برای افزایش میزان صادرات از استان ۲ راه پیش روی بنگاه‌های اقتصادی و فعالان صادراتی است که یا باید تعداد واحد‌های تولیدی صادراتی در استان را افزایش داد که با فضای کنونی کشور و قیمت سرسام آور ارز کاری سخت و دشواری است و یا باید به سمت افزایش صادرات با سوق دادن تجار، واحد‌های تولیدی و دانشجویان و آموزش آن‌ها اقدام کرد.

کاشفی افزود: در همین راستا نخستین رویداد شتابدهی صادرات کرمانشاه برنامه ریزی شد تا با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زمینه‌های مختلف و زیر نظر اساتید این رشته ادبیات صادرات، رفتار و قوانین صادراتی را به این جامعه هدف آموزش داد تا از این طریق گامی در مسیر افزایش تدریجی صادرات برداشت.

رویداد شتابدهی صادرات دروازه ورود شرکت‌های کوچک و متوسط کرمانشاه به بازار‌های جهانی

عضو هیات رییسه اتاق ایران افزود: در همین راستا تعدادی از واحد‌های اقتصادی استان نیز که تولیداتشان امکان صادرات دارد، ولی در چند سال گذشته به هر دلیلی از جمله عدم بازاریابی، بسته بندی غیرمناسب، عدم شناسایی بازار هدف و سلایق نتوانسته اند وارد بازار‌های جهانی شوند را شناسایی کرده ایم تا با عارضه یابی به آن‌ها کمک کنیم نسبت به صادرات کالا‌های خود اقدام کنند.

کاشفی، برگزاری این رویداد را دروازه‌ای برای ورود شرکت‌های کوچک و متوسط کرمانشاه به بازار‌های جهانی عنوان و تاکید کرد: بدون شک واحد‌های اقتصادی که وارد روند صادرات می‌شوند با قرار گرفتن در فضای بین المللی و رقابت با سایر تولید کنندگان قادر به توسعه فعالیت خود بوده و علاوه بر افزایش صادرات، در زمینه توسعه رونق اقتصادی کشور و کمک به ایجاد اشتغال نیز می‌توانند گام‌های بزرگی بردارند.

رییس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه افزود: در استان کرمانشاه استعداد‌ها و سرمایه‌های انسانی بسیار خوبی در این حوزه وجود دارد که باید از روند خارج شدن آن‌ها از استان جلوگیری کرد تا تولید ثروت در همین استان با کمک این افراد صورت پذیرد.

کاشفی، توسعه صادرات محصولات تولیدی استان کرمانشاه از طریق نهادسازی و مهارت‌افزایی حقیقی و عملیاتی، بین‌المللی‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب و کار‌های کوچک دارای محصولات با پتانسیل صادرات، افزایش تمایل بنگاه‌های کوچک و متوسط به سمت صادرات، توانمندسازی افراد، تیم‌ها و شرکت‌ها و ایجاد درآمد ارزی پایدار برای آنان و تقویت و توسعه کسب و کار‌های کوچک دارای پتانسیل صادرات محصول جدید را از مهمترین اهداف برگزاری این رویداد عنوان کرد.

براساس این گزارش، رویداد شتابدهی صادرات استان کرمانشاه طی ۲ روز برگزار می‌شود و مخاطب اصلی آن دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی، شرکت‌های کوچک و متوسط، شرکت‌های دانش‌بنیان و واحد‌های فناور است که در چهار محور اصلی شامل تهیه و تدوین بوم کسب و کار صادراتی، آنالیز بازار و ایجاد بازار‌های جدید بین المللی، انتقال تجارب صادراتی و بازاریابی بین المللی و افزایش آگاهی از اصول کسب و کار صادراتی در حال برگزاری است.

یکی از مهمترین بخش‌های رویداد شتابدهی صادرات برپایی کارگاه‌های آموزشی جنبی است که شامل ۱۴ کارگاه با موضوعات تجزیه و تحلیل آماری بازار، کارگاه آموزشی تئوری تعرفه‌ها و نقش آن در رقابت، کارگاه آموزشی حمل و نقل، کارگاه آموزشی دسترسی به بازار، کارگاه آموزشی پول و انتقال ارز، کارگاه انتقال تجربه با صادرکنندگان برتر استان کرمانشاه، کارگاه آموزشی نحوه صادرات خدمات، کارگاه آموزشی اسناد تجاری، کارگاه آموزشی مجوز‌های صادراتی، کارگاه آموزشی تحلیل بازار عراق، کارگاه آموزشی تبلیغات در بازاریابی بین‌الملل، کارگاه آموزشی تحلیل بازار سوریه و کارگاه آموزشی مشتری‌یابی بین‌المللی است که با محوریت صادرات حول بازار عراق و سوریه تعیین شده است.

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرز‌ها به خارج از کشور صادر می‌شود.

منبع: اگزیم نیوز

عناوین برگزیده