تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۳۵
بازدید: ۲۵۳
کد خبر: ۲۹۰۰۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

زیرساخت واردات خودرو در بنادر آبادان و خرمشهر فراهم شد

زیرساخت واردات خودرو در بنادر آبادان و خرمشهر فراهم شد
‌می‌متالز - مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان از فراهم بودن زیرساخت واردات خودرو از بنادر آبادان و خرمشهر خبر داد و گفت: نگران تأمین کالای اساسی کشور نیستیم.

به گزارش می‌متالز، بهروز آقایی اظهار کرد: در حالی که دنیا شاهد ظهور بنادر نسل ششم است، بندر امام خمینی (ره) به عنوان بزرگترین بندر تجاری کشور، مطابق با استاندارد‌های بین المللی، به نسل چهارم بنادر تبدیل شده است.

وی با تأکید بر اینکه ظرفیت‌های توسعه‌ای در بندر امام خمینی (ره) در چرخه برنامه‌ریزی و مولدسازی قرار دارند، افزود: احداث بندر بزرگ خلیج فارس به عنوان طرح توسعه بندر امام خمینی (ره) با جدیت در دستور کار قرار دارد. طی ۲ دهه اخیر حدود ۸ هزار میلیارد تومان در زمینه زیرساخت‌های بندر امام خمینی (ره) سرمایه‌گذاری شده که با ایجاد ارزش افزوده فعلی، زیرساخت‌های این بندر بزرگ تجاری، ۴۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

وی یادآور شد:‌۹ کشور دریایی در اطراف بنادر استان خوزستان وجود دارند که با بیش از ۱۲۰ میلیارد دلارسرمایه گذاری، توسعه بندری را به شکل ویژه‌ای در دست اقدام دارند؛ مهم‌ترین این سرمایه‌گذاری در بندر فاو با ۱۰۰ اسکله و آبخور ۲۰ متر است، لذا توسعه بنادر استان خوزستان به خصوص بندر امام خمینی (ره) به عنوان بزرگترین بندر تجاری کشور باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ۷۵ درصد کالای اساسی کشور از طریق مجتمع بندری امام خمینی (ره) تأمین می‌شود گفت: مابقی بنادر استان به عنوان بنادر محلی در راستای توسعه پشتیبان تجارت خارجی کسب و کار‌های مستقر در استان، ایفای نقش می‌کنند.

دبیر کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان خوزستان کارکرد بنادر کوچک و بزرگ در استان خوزستان را نسبت به یکدیگر متفاوت عنوان کرد و افزود: به عنوان مثال، منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) یکی از بنادر فعال در حوزه ترانزیت و ترانشیپ کالا در کشور است و از جمله اقتصادی‌ترین کریدور‌های ترانزیتی کشور به حساب می‌آید.

وی اضافه کرد: البته این درحالی است که بنادر محلی مانند بندر شادگان، نسبت به ادوار گذشته با تحولات زیرساختی و رونق بیشتری همراه شده‌اند.

صادرات ۱۰۰ هزار راس دام از بندر شادگان

وی با یادآوری این‌که ورودی و خروجی شناور‌های تجاری به بندر شادگان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۴۷ درصد افزایش یافته است، گفت: صادرات ۱۰۰ هزار رأس دام از بندر شادگان اقدامی کم‌سابقه در طول دوران کاری این بندر است. از این رو می‌توان گفت، جانمایی بنادر کوچک و محلی استان خوزستان از نظر جانمایی تاکنون به خوبی پاسخگوی نیاز‌های طرح جامع بازرگانی بنادر استان بوده‌اند. این نوع بنادر، زیرساخت‌های کاربردی و مناسب برای صادرات و واردات محصولات کشاورزی، باغی، صید و صیادی هستند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان حجم سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در مجموعه بنادر استان را بسیار با ارزش بیان کرد و افزود: ارزش فعلی سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در بندر امام خمینی (ره) که بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود؛ پشتوانه‌ای مطلوب برای تجارت خارجی کشورمان است و روند این سرمایه‌گذاری‌ها در طول هشت ماه سال جاری نیز با جدیت بیشتری ادامه داشته است.

آقائی با بیان اینکه طی این مدت، بیش از ۳ هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایه‌گذاری دیگر در این بندر امضا شده است تصریح کرد: از جمله این سرمایه‌گذاری‌ها می‌توان به احداث سه پایانه کاملا مکانیزه به منظور تخلیه و بارگیری غلات اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: احداث یکی از این پایانه‌ها با پیشرفت فیزیکی قابل توجهی همراه است که ۸۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در بر می‌گیرد و تا روز‌های آینده تجهیزات مکانیکی مورد نیاز برای بهره برداری این پروژه جهت نصب وارد مجتمع بندری امام خمینی (ره) خواهد شد.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) همچنین از انجام هشت هزار شمع‌کوبی برای احداث سیلوی تمام مکانیزه پایانه شماره ۲ این بندر خبر داد و گفت: انجام این پروژه‌ها در مجتمع بندری امام خمینی (ره) باعث شده تا استان خوزستان، برخورداری از بنادر نسل سوم و چهارم را به شکل ملموس تجربه کند.

آقائی خاطرنشان کرد: در راستای توسعه منجسم بنادر استان، قرار است همزمان با دهه مبارک فجر، ۲ تفاهمنامه جدید سرمایه گذاری بخش خصوصی و با حجم بالغ بر هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان نیز منعقد شود.

وی یادآورشد: علاوه بر این نیز، در ماه‌های آتی، سرمایه‌گذاری‌های بیشتری منعقد خواهد شد که هم اکنون شناسایی سرمایه‌گذار صورت پذیرفته است عملیات اجرایی احداث مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی به ظرفیت ۴۰ هزار مترمکعب به ارزش سرمایه‌گذاری ۲۴۷۰ میلیارد ریال یکی از آن‌ها است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان همچنین به انجام سرمایه‌گذاری انجام شده به منظور احداث پایانه کانتینری بندر خرمشهر توسط بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر فراخوان‌های متعددی برای انجام سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف از جمله کالا‌های متفرقه (جنرال‌کارگو) و پایانه‌های عمومی توسط اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان صادر شده است. این فراخوان‌ها تاکنون منجر به تقاضای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی جهت فعالیت اقتصادی با محوریت بنادر کوچک استان گردیده که مذاکرات لازم درحال انجام است.

نگران تأمین کالای اساسی کشور نیستیم

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان درباره روند تخلیه و بارگیری کالا‌های ورودی به کشور اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون، ۳۷ میلیون تن انواع کالا در این بندر تخلیه و بارگیری شده که تقریبا بیش از ۱۳ میلیون تن از آن را واردات کالا‌های اساسی تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه ۷۵ درصد از کالای اساسی کشور در بندر امام خمینی (ره) تخلیه و سپس به نقاط مختلف کشور بارگیری می‌شوند افزود: زیرساخت‌های هدفمند و کاربردی موجود در این بندر بزرگ به خوبی پاسخگوی نیاز کشور بوده است.

آقایی اضافه کرد: در راستای سیاست‌های دولت از ابتدای امسال حجم قابل توجهی کالای اساسی خریداری شده است که بخشی از کشتی‌های حامل این کالا‌ها در لنگرگاه بندر امام خمینی (ره) منتظر پذیرش هستند. حدود ۳.۲ میلیون تن میزان کالا‌های در انبار‌های این بندر وجود دارد، افزود: این میزان کالای اساسی، حجم بسیار خوبی است؛ لذا از بابت تأمین کالای اساسی در کشور، نگرانی وجود ندارد.

دبیر کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان خوزستان با اشاره به اهتمام ویژه دولت و دستگاه‌های نظارتی در تسریع فرآیند خروج کالا‌های اساسی گفت: در زمان حاضر میانگین روزانه ورود کامیون جهت جابجایی کالا‌ها به مجتمع بندری امام خمینی (ره) از ۱۳۰۰ دستگاه کامیون طی شش ماه نخست امسال، به ۱۹۰۰ دستگاه کامیون در روز طی دو ماهه اخیر افزایش یافته است.

آقایی با تاکید بر اینکه رشد ورودی کامیون‌ها به این بندر به واسطه انسجام بیشتر در هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌های مرتبط با حوزه ترخیص و حمل و نقل کالا با محوریت اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان محقق شده است، گفت: در خصوص کالا‌هایی که در کشتی‌ها نیز دچار ماندگاری هستند نیز باید گفت که این نوع کالا‌ها با مشکل اسناد روبرو هستند و صاحبان آن‌ها باید فرآیند‌های اداری و مالی با صادرکننده کالا در کشور مقصد را تعیین تکلیف کنند.

آقایی افزود: روند تخلیه و بارگیری کالا‌های اساسی در مجتمع بندری امام خمینی (ره) نسبت به ۲ ماه گذشته با شتاب بیشتری همراه است و همواره تلاش می‌شود تا خروج کالا‌ها با سرعت و کیفیت بهتری ادامه یابد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به اینکه چهار پایانه تمام مکانیزه غلات در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) احداث می‌شود گفت: یکی از این پایانه‌ها همزمان با دهه مبارک فجر به بهره برداری می‌رسد و برابر با جدول زمان‌بندی تعیین شده، مابقی این پایانه‌ها تا ۲ سال آینده وارد مدار خواهند شد. جموعه حجم قابل تخلیه این پایانه‌ها ۱۲ میلیون تن است که به صورت مکانیزه و با استفاده از فناوری‌های روز دنیا به بهره برداری می‌رسند.

مگاپورت خلیج‌فارس، بندر در مقیاس بین المللی

وی اشاره به اشغال ۷۰ درصد ظرفیت حوزه اسکله‌ها و محوطه مجتمع بندری امام خمینی (ره) یادآور شد: برابر با استاندار‌های بین‌المللی زمانی که یک بندر در آستانه تکمیل ظرفیت نزدیک شده باشد باید در راستای گسترش آن بندر قدم برداشت. این در حالی است که در اسکله‌های نفتی این ضریب اشغال به بیش از ۹۰ درصد رسیده است.

وی تاکید کرد: در خصوص مجتمع بندری امام خمینی (ره) نیز چنین شرایطی صدق می‌کند و به همین منظور، احداث بندر بزرگ خلیج فارس با جدیت در دستور کار قرار دارد و مطالعات اولیه آن نیز به اتمام رسیده است تا سپس فرآیند‌های قانونی برای آغاز عملیات اجرای چنین پروژه‌ای آغاز شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با تأکید بر اینکه مزیت مقیاس در این بندر جدید استان به عنوان یک شاخصه محوری و با اولویت مدنظر قرار دارد گفت: بندر بزرگ خلیج فارس در استان خوزستان مطابق با مزیت‌های روز دنیا احداث می‌شود تا در رشد اقتصادی کشور تاثیرگذار باشد.

وی گفت: این بندر جدید، قرار است بدون محدودیت، از زیرساخت‌های لازم برای پذیرش انواع کشتی‌ها به خصوص کشتی‌های نفتی برخوردار باشد که اتصال آن به انواع مد‌های حمل و نقلی (ریل و جاده) قطعا باعث ایجاد مزیتی ویژه در منطقه خاورمیانه خواهد بود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در ادامه یادآورشد: بندر امام خمینی (ره) یکی از بنادر اصلی کشور محسوب می‌شود که به حمل و نقل ریلی متصل است و علیرغم برخورداری از ۱۸ ایستگاه و ۱۴ کیلومتر خط ریلی، تنها ۱۰ درصد از کالا‌های اساسی و ۳۰ درصد از کالا‌های ورودی به این بندر از طریق شبکه ریلی جابجا می‌شوند.

وی ادامه داد: به منظور ایجاد مشوق‌های مطلوب جهت استقبال صاحبان کالا در استفاده از حمل و نقل ریلی، در حال برنامه ریزی‌های کاربردی هستیم.

دبیر کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان با تأکید بر اینکه خوزستان علاوه بر نفت‌خیز بودن به عنوان یکی از استان‌های دریایی کشور نیز به شمار می‌رود، گفت: این استان یک هزار و ۱۸۰ کیلومتر ساحل دارد که ۲۵ درصد سواحل کشور را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: در گستره سواحل و بنادر استان خوزستان، بیش از ۲۰ هزار دریانورد و همچنین بیش از سه هزار شناور ثبت شده فعالیت دارند و این استان در تجارت دریامحور نقش مهمی ایفا می‌کند.

آقائی به احداث ۱۲ اسکله گردشگری در استان اشاره کرد و گفت: سال گذشته تعداد هشت اسکله در محدوده کارون شامل بنادر خرمشهر، اروند احداث شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان ادامه داد: همچنین تعداد ۴ اسکله گردشگری دیگر در بهمنشیر، بندرامام‌خمینی (ره)، شادگان و هندیجان در دست احداث است تا از این طریق نیز زیرساخت‌های گردشگری دریایی خوزستان بیش از پیش توسعه یابند.

وی همچنین به برخی برنامه‌ریزی‌های دولت برای ازسرگیری واردات خودرو‌های خارجی به داخل کشور اشاره کرد و گفت: همانگونه که در سنوات قبل شاهد بودیم، حجم زیادی از ورودی خودرو‌های خارجی از طریق بنادر آبادان و خرمشهر انجام شد و زیرساخت‌های مربوطه در این زمینه موجود هستند.

وی افزود: امکان استفاده این زیرساخت‌ها، برای واردات خودرو و ماشین‌آلات سنگین نیز در بنادر آبادان و خرمشهر فراهم است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده