به گزارش میمتالز، بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی گمرک تا دهم دی ماه امسال بیش از ۹۷ میلیون و ۸۳۴ هزار تن انواع محصولات مختلف ایرانی به ۱۴۵ کشور جهان صادر شده است که به بیش از ۴۳ میلیارد و ۸۷ میلیون دلار میرسد. این آمار از نظر وزنی ۲.۸۶ درصد و از نظر ارزش دلاری ۱۹.۰۶ درصد نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته رشد داشته است.
گرچه کالاهای غیر نفتی ایران به ۱۴۵ مقصد صادراتی رفتهاند، اما بیش از ۸۶ درصد این محصولات به ۱۰ کشور چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی، هند، افغانستان، پاکستان، عمان، اندونزی و روسیه صادر شده است.
در این فهرست، چین با بیش از ۱۱ میلیارد و ۸۵۴ میلیون دلار رتبه نخست را دارد و با سهم ۲۷.۵۱ درصدی در این بازار، بزرگترین مشتری کالاهای ایران به شمار میرود.
پس از چین، عراق، ترکیه و امارات به ترتیب با بیش از هشت میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار، شش میلیارد و ۴۱۸ میلیون دلار و چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار سهمی معادل ۲۰.۰۳ درصد، ۱۴.۹۰ درصد و ۱۰.۶۸ درصد را در بازار کالاهای صادراتی ایران از آن خود کردهاند.
پس از آنها هند، افغانستان و پاکستان با خرید بیش از یک میلیون دلار به ترتیب مشتریان پنجم تا هفتم محصولات ایرانی به شمار میروند که البته گرچه این ترکیب تغییر چندانی نسبت به ماه گذشته نداشته است، اما افغانستان و پاکستان همواره یکی از مشتریان پر وپا قرص کالاهای ایرانی در سنوات اخیر بودند که جای خود را با رتبههای پایینتری عوض کردهاند.
در نهایت عمان، اندونزی و فدراسیون روسیه به ترتیب با بیش از ۸۶۸ میلیون دلار، ۶۴۷ میلیون دلار و ۵۶۲ میلیون دلار خرید از بازار صادراتی کالاهای ایرانی رتبههای هشتم، نهم و دهم را به خود اختصاص دادهاند.
البته انتظار میرود با تفاهمنامههای امضا شده بین ایران و روسیه، میزان و ارزش این مبادلات در آینده افزایش داشته باشد.
منبع: پایگاه خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران