تاریخ: ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۱۲
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۲۹۰۸۶۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران:

لزوم حرکت به سمت تولید محصولات کیفی/ تبدیل ایران از واردکننده به صادرکننده فولاد

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران گفت: باتوجه به سهم سه درصدی محصولات کیفی و با ارزش افزوده بالای فولادی در کشورمان (در مقابل سهم متوسط ۱۵ درصدی تولیدات جهانی)، حرکت به این سمت و سو باید برنامه‌ریزی شود.

به گزارش می‌متالز، «محمد آقاجانلو» افزود: تولید فولاد ۵۵ میلیون تنی پیش بینی شده در افق چشم انداز ۱۴۰۴ دست یافتنی است.

وی گفت:، اما با توجه به سهم سه درصدی محصولات کیفی و با ارزش افزوده بالای فولادی در کشورمان (در مقابل سهم متوسط ۱۵ درصدی تولیدات جهانی)، حرکت به این سمت و سو و تولید انواع و اقسام محصولات آلیاژی، ورق، کلاف، میلگرد و ... با خواص فیزیکی و شیمیایی متفاوت، به جای تولید شمش ساده و کسب ارزش افزوده بیشتر، برنامه ریزی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران خاطرنشان‌کرد: اکنون دو پروژه فولاد قائنات و فولاد میانه در همین راستا و تولید محصولات کیفی و با ارزش افزوده بالا هدفگذاری شده است و علاوه بر آن، پیشنهاداتی به وزارت صمت ارائه کرده ایم تا سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در این بخش‌ها ترغیب شوند.

وی ادامه‌داد: به این ترتیب به جای رقابت در بخش‌هایی خاص از زنجیره فولاد، به سایر بخش‌هایی که نیاز وجود دارد و همچنین تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر کشیده شود.

فاصله گرفتن از خام‌فروشی

آقاجانلو اظهار داشت: نگاهی به آمار صادرات کشور در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که از خام فروشی فاصله بسیار زیادی گرفته ایم، به‌طوری که تا ۱۰ سال پیش کلوخه سنگ آهن صادر می‌کردیم و سالیانه سه میلیون تن واردات میلگرد داشتیم، اما امروز به همین میزان میلگرد صادر می‌کنیم.

وی یادآور شد: فولاد، صنعتی بزرگ است که نیازمند برنامه ریزی‌های کلان بوده و اقداماتی که امروز انجام می‌شود، شاید تا چند سال دیگر شاهد ثمردهی آن‌ها باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران گفت: امسال و در حالی که با محدودیت‌هایی در تامین برق و گاز صنایع شاهد بودیم، اما تا رتبه هفتم جهان در تولید فولاد بالا آمدیم که شاید بتوان آن را بزرگترین دستاورد صنعت فولاد در سال جاری عنوان کرد.

وی بیان‌داشت: امسال با حضور رییس جمهوری، شاهد راه اندازی فولاد بافت و فولاد قائنات بودیم و سال آینده نیز چند پروژه بزرگ افتتاح خواهد شد و تولیدات واحد‌های فولاد قائنات، سپید دشت و نی ریز تا ۶ ماه آینده به تدریج وارد مدار تولید خواهد شد.

آقاجانلو افزود: در سال‌های گذشته، کشورمان از یک واردکننده فولاد (سالیانه هفت تا هشت میلیون تن واردات) به صادرکننده فولاد خام و محصولات فولادی تبدیل شده است و سال گذشته حدود ۱۰ میلیون تن از این محصولات صادر شد.

وی اظهار داشت: دستیابی به بومی‌سازی بیش از یک میلیارد دلاری، کاهش وابستگی‌ها به خارج از کشور و طراحی و اجرای بخش عمده‌ای از عملیات در زنجیره فولاد از سوی متخصصان داخلی، از ثمرات دستیابی به خودباوری در این صنعت است.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران گفت: با وجود مشکلات و چالش‌های موجود، شاهد رشد متوسط ۱۵ درصدی سودآوری شرکت‌ها در سال جاری در مقایسه با سال ۱۴۰۰ هستیم.

وی ادامه‌داد: همچنین با انجام عملیات تعمیرات و نگهداری خطوط تولید شرکت‌ها در زمان پیک مصرف برق و قطعی ها، سعی شد تا حداکثر استفاده از زمان انجام شود و بر این اساس شاهد کمترین تعمیرات یا تعطیلی ناخواسته در زمان‌های غیر از پیک بودیم.

به گفته آقاجانلو، در سال جاری ۲ میلیارد دلار فاینانس برای طرح‌های فولادی در نظر گرفته شده و همه تلاش ما این است که سفارش گذاری‌ها انجام شده و تجهیزات مورد نیاز کشور وارد شود.

وی خاطرنشان‌کرد: همچنین چند پروژه جدید در تولید نورد‌های فولادی کیفی در واحد‌های میانه و قائنات در دستور کار داریم که عملیات طراحی آن‌ها در دست اقدام بوده و به‌زودی تجهیزات مورد نیاز آن‌ها نیز وارد کشور خواهد شد. این برنامه در واحد‌های فولاد سپید دشت، نی ریز و شادگان نیز در سال‌های آینده اجرایی خواهد شد.

لزوم افزایش اکتشافات در کشور

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در ادامه اظهار داشت: امروز یکی از گلوگاه‌های کشور موضوع معادن است و باید با تسهیل در برخی قوانین و مقررات، بتوان میزان اکتشافات را افزایش و با سرعت بیشتری انجام داد.

همچنین تجهیزات مربوطه، نیروی انسانی متخصص و همچنین تکنسین‌های اکتشافات در کشور محدودند که در این زمینه باید دانشگاه‌های کشور به یاری بخش معدن و صنایع معدنی شتافته و شرکت‌های بزرگ دولتی و خصوصی نیز ورود کنند.

وی تاکید کرد: واردات مواد معدنی مورد نیاز از دیگر کشورها، باید به عنوان اولویت دیگری به صورت موازی انجام شود و همچنین مهمتر از همه این مسائل، زیرساخت‌های موجود باید توسعه یابد.

آقاجانلو گفت: امروز در صنعت ریلی و تامین خطوط راه آهن لازم برای حمل و نقل ریلی ضعف‌های زیادی داریم، همچنین باید ظرفیت‌های برق و گاز کشور توسعه یابد.

وی تصریح‌کرد: امروز شاهدیم با وجود ظرفیت ۴۴.۵ میلیون تنی نصب شده فولاد کشور، اما فقط ۳۰ میلیون تن آن استفاده شده و بقیه بلا استفاده مانده است و باید همه ارکان زنجیره و دولتمردان و مسوولان دست به دست هم دهند تا زیرساخت‌های لازم فراهم شود. زیرا فولاد صنعتی اشتغال‌زاست که سایر زنجیره‌ها را به حرکت درآورده و منبع مهمی برای صادرات و ارزآوری است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده