به گزارش میمتالز، منابع خبری اعلام کرده اند خط ریلی جدید خلیج فارس به ترکیه و در نهایت اروپا در مرحله طراحی است. کشور ترانزیت؟ عراق. این کشور در حال سرعت بخشیدن به این پروژه است، زیرا به خوبی از پتانسیل خود در ایفای نقش مهم تجارت با جنوب شرق آگاه است.
پروژه بندر فاو معروف به کریدور «کانال خشک» دارای دو بخش عملیاتی است که شرکت کره جنوبی دوو در حال انجام بازسازی بندر فاو بوده و قرار است اولین فاز آن سال ۲۰۲۵ تکمیل شود.
فاز دوم نیز پس از عبور از دیوانیه، نجف، کربلا، بغداد و موصل به مرز ترکیه میرسد. انتظار میرود این کریدور دسترسی به بندر مرسین را از مرز ترکیه فراهم کند.
این پروژه کانال خشک نامیده میشود که بندر جدید ۲٫۶۵ میلیارد دلاری گرند فاو را که از سال ۲۰۲۰ در دست ساخت است، به شمال عراق و ترکیه متصل میکند.
بندر جدید عراق در جنوب ام قصر که در حال حاضر به عنوان بندر اصلی دریایی عراق عمل میکند، قرار است تا پایان سال ۲۰۲۵ تکمیل شود.
این پروژه شامل ساخت خطوط راه آهن برقی جدید به طول کل ۱۲۰۰ کیلومتر است.
این را رسانههای محلی به نقل از یونس الکعبی، مدیر شرکت ریل عمومی، وابسته به وزارت حمل و نقل عراق، گزارش کردند. کعبی افزود: این شبکه پس از عبور از عراق، از طریق ترکیه به شبکههای راه آهن و جاده اروپا با هدف توسعه تجارت با این کشورها متصل خواهد شد.
ترکیه در حال حاضر به عنوان یک کشور ترانزیت اصلی برای حمل و نقل ریلی از شرق به غرب، نقش مهمی در کریدور میانی ایفا میکند، جایی که محمولههای چین از طریق دریای خزر به غرب ارسال میشود. اخیرا شرکتهای بیشتری مایلند با اتصال ریلی به بنادر ترکیه تبادل کالاهای خود را انجام دهند.
وقتی بندر Grand Faw که اغلب بدلیل تحولات مختلف در عراق با تاخیر مواجه میشود تکمیل شود، این گزینه بندر دیگری را برای ترافیکی که از جنوب شرقی میآید اضافه میکند.
محمولههای هند یا خارج از کشور یک هاب اضافی در منطقه، در کنار بندرعباس در ایران و بندر جبل علی در امارات خواهد داشت.
این پروژه شامل ساخت بیش از ۹۰ اسکله از جمله ۵۰ اسکله برای کانتینر، ۱۲ اسکله برای محمولههای عمده و تعداد دیگری برای اسکلههای نفتی با ظرفیت کل ۲ میلیون کانتینر در سال است.
شرکت ایتالیایی PEG موظف به انجام مطالعات امکان سنجی شده است که تا پایان سال ۲۰۲۳ ارائه خواهد شد. پیش بینی میشود مناقصه احداث اولین خط راه آهن برقی در سال جاری نیز راه اندازی شود.
شبکه راه آهن عراق به اوایل قرن بیستم باز میگردد و در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر ریل راه آهن استاندارد را شامل میشود. اولین راه آهن سریع السیر کشور عراق بین بغداد و بصره در سال ۲۰۱۴ افتتاح شد. این مسیر با اینکه برای سرعت تا ۲۵۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده است، اما با این سرعت ترتیب استفاده نمیشود.
بیش از یک دهه است که طرحهایی برای دو برابر کردن شبکه راه آهن عراق وجود دارد، اما هنوز محقق نشده است.
منبع: خبرگزاری حمل و نقل ریلی