تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۳۶
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۲۲۷۳۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رایزن سابق بازرگانی ایران در عراق

مشکلات صدور ویزا از دلایل کاهش تجارت ایران با عراق است

می متالز - رایزن سابق بازرگانی ایران در عراق معتقد است: مشکلات در صدور ویزا برای تجار و بازرگانان ایران از سوی عراق و عدم توجه به توسعه شبکه حمل و نقل این کشور از جمله دلایل کاهش حجم تجارت میان ایران و عراق است.

به گزارش می متالز، مهدی نجات نیا روز دوشنبه در عراق گفت: که درباره علل کاهش حجم تجارت میان ایران و عراق سخن می‌گفت، افزود: با وجودی که بسیاری از شرکت‌های ایرانی در عراق دفتر نمایندگی ثبت و راه اندازی کرده اند، اما امروز به دلیل شیوع کرونا نمی‌توانند ویزا دریافت کنند که این موضوع سبب کندی در روند مبادلات تجاری میان دو کشور شده است.

رایزن سابق بازرگانی ایران در عراق با ابراز تاسف از نبود شبکه حمل و نقل مناسب بین ایران و عراق، اظهار داشت: در حال حاضر اتوبوسی از تهران به بغداد و به منظور مقاصد سیاحتی، زیارتی و درمانی بین دو کشور وجود ندارد در حالی که باید از میدان آزادی تهران به مقاصد شهر‌های نجف، کربلا و بغداد و بالعکس تاکسی‌های سواری وجود داشته باشد.

نجات نیا با اشاره به ویژگی‌های شبکه حمل و نقل ایمن و مناسب بین کشور‌های اتحادیه اروپا، آمریکای جنوبی و کشور‌های خاور دور، بیان کرد: با نگاهی به پتانسیل و مزایای این زیرساخت‌ها می‌توان فهمید جدا از شرایط راحتی که این امکان در رفت و آمد میان کشور‌ها فراهم کرده، بستر توسعه تجارت را هم در پی داشته است.

رایزن سابق بازرگانی ایران عراق با بیان اینکه امروز تنها ریل قطار ما با عراق نیز در شلمچه متوقف شده و تاکنون ایران نتوانسته آن را تکمیل کند، افزود: این خط ریلی باید برقرار شود تا کالا‌های ایرانی هم از طریق شبکه ریلی و هم خطوط ترانزیت به عراق صادر شوند.

وی تصریح کرد: با تکمیل و راه اندازی این خط ریلی هم سود کشور ما از محل مبادلات تجاری افزایش خواهد یافت و هم کالا‌های تولید ایران ارزانتر به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد.

رایزن بازرگانی در عراق تصریح کرد: خدمات ترانزیت کالا باید در بنادر جریان داشته باشد. ظرفیت بنادر ما خالی است، چون از این ظرفیت‌ها به درستی استفاده نشده است. دولتمردان ما توجهی ندارند که اگر عراق از استرالیا گندم وارد کند، می‌تواند از ظرفیت بندر شهید رجایی استفاده کرده و کالای استراتژیک وارداتی را از این بندر به عراق ترانزیت کند.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده