تاریخ: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۱۵
بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۲۴۸۴۷۱
عبدالله بهادری:

اتصال استان ایلام به شبکه ریلی کشور یکی از مطالبات اساسی مردم است

‌می‌متالز - مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در نشستی با اصحاب رسانه گفت: اتصال شبکه ریلی ایران به راه‌آهن عراق محدودیت‌های حمل و نقل جاده‌ای را کاهش داده و توسعه گردشگری مذهبی را بین آن‌ها را در پی خواهد داشت.

به گزارش می‌متالز، عبدالله بهادری عصر امروز  داشت: شبکه راه آهن استان ایلام با قابلیت اتصال شبکه ریلی کشور ایران به شبکه ریلی عراق در آینده می‌تواند دروازه ارتباطی کشور‌های همسایه برای امر مهم عتبات عالیات و صادرات و واردات و حمل بار و مسافر باشد و همچنین ایجاد منطقه آزاد تجاری در آینده نه چندان دور در مرز‌های استان ایلام و کشور همسایه پیش بینی می‌شود.

مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان ایلام با بیان اینکه برنامه اتصال استان به شبکه ریلی کشور یکی از مطالبات اساسی مردم استان بوده افزود: اتصال استان به شبکه ریلی غرب کشور به طول ۷۵ کیلومتر و برآورد هزینه ۸۰۰۰ میلیارد ریال در دست پیگیری است که با مکاتبات عدیده و پیگیری‌های انجام گرفته، آرزوی دیرینه مردم به تحقق پیوست و قطعه‌ای به طول ۱۷ کیلومتر با برآورد اولیه ۱۶۰۰ میلیارد ریال به پیمانکار واگذار گردیده است.

وی به برخی از پروژه‌های حوزه راه این اداره اشاره کرد و گفت: مسیر ایلام- ایوان- اسلام آباد به طول ۱۲۵ کیلومتر است که ۷۵ کیلومتر آن در حوزه استحفاضی استان ایلام قرار دارد و نزدیک به ۴۴ کیلومتر به صورت چهار خطه اجرا شده و برنامه ریزی جهت ارتقاء ما بقی مسیر به چهار خطه و تبدیل به بزرگراه در حال انجام است.

بهادری به عملیات اجرایی کنارگذر شهر ایوان اشاره کرد و افزود: این پروژه با هدف هدایت ترافیک به خارج از شهر به طول ۹ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد در حال اجرا است و علت کند بودن این پروژه کمبود اعتبار و دیگری وجود معارضین محلی بوده که این مهم به طور کامل برطرف شده و کلیه زمین‌های مسیر تملک و خسارت آن پرداخت شده است و به زودی عملیات اجرایی آن تسریع می‌گردد

این مسوول همچنین به بهسازی محور ایلام- حمیل- اسلام آباد اشاره و افزود: طول این محور ۱۱۲ کیلومتر است که ۷۸ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی استان ایلام قرار دارد و ۳۸ کیلومتر به صورت چهار خطه اجرا شده و ۱۵ کیلومتر در دست اجراست ومطالعه ۲۵ کیلومتر باقیمانده آن به انجام رسیده است.

وی اضافه کرد: تونل بزرگ آزادی ۲ به طول ۳۲۰۰ متر در قالب دو قطعه در این مسیر تعریف شده و پیمانکار قطعه اول آن مشخص شده و آغاز به کار نموده است.

بهادری با بیان اینکه در این مسیر تقاطع‌های غیر همسطح ارغوان در ورودی شهر ایلام اجرایی شده اضافه کرد: رو گذر ارغوان نیز تکمیل و به بهره برداری رسیده و زیرگذر ارغوان با پیشرفت ۹۰ درصد و تقاطع‌های غیر همسطح کارزان و ورودی شهر سرابله نیز در دست اجرا می‌باشند.

این مسوول همچنین به محور ایلام- بدره -دره شهر - پل دختر اشاره کرد و افزود: این محور به‌طول ۱۸۵ کیلومتر که از این مسیر ۱۵۰ کیلومتر در حوزه استحفاظی استان بوده که در سنوات گذشته ۵۰ کیلومتر بهسازی شده و ۱۰ کیلومتر صورت سه خطه انجام شده و ۳۹ کیلومتر به صورت چهار خطه در دست اقدام می‌باشد.

مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان ایلام بیان داشت: انتظار می‌رود قطعات دوم و سوم عملیاتی، و نسبت به تامین اعتبار میزان ۸۰۰ میلیارد تومان اقدام، تا کل عملیات اجرایی (عملیات زیر سازی و ابنیه فنی) به طول ۷۵ کیلومتر تا به اتمام برسد.

بهادری همچنین به ارائه گزارش طرح نهضت ملی مسکن در استان ایلام پرداخت و گفت: در طرح نهضت ملی مسکن ایلام تا کنون ۳۲۹۰۹ مورد ثبت نام کرده اند، از این تعداد تا کنون ۸۷۵۷ مورد حائز شرایط اولیه بوده و ۳۴۷۳ مورد نیز تأیید نهایی شده و از این تعداد موارد تأیید نهایی شده هم تا کنون ۱۷۹۴ مورد نسبت به واریز سهم آورده اولیه ۴۰ میلیون تومانی اقدام کرده اند.

وی افزود: با توجه به اینکه شرط واگذاری زمین و واحد احداثی در آن برای طرح اقدام ملی مسکن واریز سهم اولیه آورده از طرف متقاضیان می‌باشد تا کنون ۱۳۷۰ مورد پروانه احداث واحد اخذ شده و ۶۰۱ واحد نیز در حال صدور می‌باشد.

این مسوول ادامه داد: تا کنون برای تأمین زمین مورد نیاز طرح جهش تولید مسکن سطح استان ۳/۱۵ هکتار از محل منابع سازمان ملی زمین و مسکن، ۶۵ هکتار از محل تغییر کاربری، ۴۱۱ هکتار از محل الحاق به شهر، ۴/۱۲ هکتار از محل اعمال ماده ۶ قانون ساماندهی و ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن تامین شده و می‌توان گفت تأمین زمین طرح نهضت ملی مسکن در استان به انجام رسیده است.

وی به احداث و تکمیل طرح‌های ساختمانی عمومی و دولتی اشاره کرد و ادامه داد: در حوزه احداث و تکمیل پروژه‌های ساختمانی در حال حاضر ۱۹ پروژه فعال در دست اجرا توسط اداره کل راه و شهرسازی می‌باشد و در مجموع برای اجرای این طرح‌ها نزدیک به ۵۰۰ میلیارد ریال قرارداد منعقد شده است.

مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان گفت: از مهمترین این طرح‌ها می‌توان به اجرای فاز دوم ساختمان اداره مالیات استان، تکمیل و تجهیز سالن آمفی تئاتر کتابخانه مرکزی استان، احداث ساختمان اداری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، تکمیل مساجد جامعه شهر‌های چوار، ایوان و دره شهر، تکمیل کتابخانه شماره ۲ شهرستان دره شهر و کتابخانه روستای وارگه شهرستان چرداول، احداث ساختمان‌های اداری بهزیستی و محیط زیست شهرستان سیروان و. اشاره نمود.

منبع: خبرگزاری موج استان ایلام

عناوین برگزیده