تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۳۵
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۲۹۱۰۹۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
عضو کمیسیون صنایع مجلس هشدار داد

قطع شریان‌های اقتصاد با قطع گاز و برق فولادسازی‌ها

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه سالهاست بر فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی تاکید می‌شود گفت: شاهد تضاد بحران سازی با شعار فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی هستیم

به گزارش می‌متالز، یوسف داودی با اشاره به اینکه قانون برنامه ششم توسعه، دستور مقام معظم رهبری و قوانین بالا دستی، بر قطع وابستگی اقتصاد به نفت تاکید دارند گفت: وقتی بر کاهش و حتی قطع وابستگی اقتصاد به نفت تاکید می‌شود، باید فکری اساسی بر درآمد‌های جایگزین داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید ظرفیت‌های دیگر اقتصادی را جایگزین نفت کنیم گفت: معادن و صنایع پایین دستی همچون سنگ آهن و صنعت فولاد می‌تواند بهترین جایگزین برای صنعت نفت و درآمد‌های آن باشد.

نماینده سراب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۷ درصد معادن کل جهان در کشور ما وجود دارد گفت: وقتی کشورمان غنی از معادن مختلف به خصوص معادن فلزی و متال است، صنایع معدنی می‌توانند بهترین گزینه برای فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی باشند.

وی با ابراز تاسف از قطع برق و گاز به صورت گسترده که زیان‌های قابل توجهی به صنعت فولاد زده است گفت: متاسفانه بدلیل ناتوانی دولت در تامین گاز و برق، مشکلات بسیاری برای فولادسازی‌ها به وجود آمده و نه تنها شاهد کاهش درآمد بلکه زیاندهی فولادسازی‌ها بوده ایم.

داودی با اشاره به مشکلات ارزی و بالا رفتن قیمت دلار گفت: برای آنکه قیمت دلار مدیریت شود، لازم است نیاز بازار به دلار تامین شود و هنگامی که دلار به اندازه کافی به کشور وارد می‌شود، قیمت دلار در بازار آزاد پایین می‌آید، بنابر این به دلار‌های نفتی نیاز داریم مگر آنکه بتوانیم جایگزینی مناسب برای آن ارایه کنیم.

وی با اشاره به صادرات قابل توجه فولاد و جایگاه ایران در بازار‌های جهانی گفت: درآمد ناشی از تولید و صادرات فولاد، می‌تواند یکی از مهمترین ابزارها، راهکار‌ها و محور‌ها برای قطع وابستگی به نفت باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نسبت به قطع مستمر گاز و برق برای صنایع هشدار داد و گفت: رگ حیاتی صنایع، انرژی است و هنگامی که انرژی صنایع را قطع می‌کنیم، یعنی رگ حیات آن‌ها را قطع و اقتصاد کشور را به نابودی تهدید کرده ایم.

وی با پذیرفتن اینکه نمی‌توان مردم را در سرما و گرما قرار داد گفت: قرار هم نیست اقتصاد کشور را زمین گیر کنیم.

داودی بر مدیریت گاز و برق تاکید کرد و گفت: باید راهکار‌هایی را در نظر بگیریم که بتوانیم مصرف را مدیریت کنیم. هنگامی که آمار‌ها حکایت از زیاده روی مردم در مصرف دارند و گاز و برق مصرفی در ایران ده‌ها برابر مردم در دیگر نقاط جهان است، یعنی در مدیریت مصرف مشکل داریم.

وی بر تولید تجهیزات کم مصرف تاکید کرد و گفت: وقتی عایق بندی خانه‌ها مناسب نیست و در تابستان سرما و در زمستان گرما از خانه خارج می‌شود، مردم ناچار هستند مصرف برق و گاز بسیار بیشتر از استاندارد‌های جهانی داشته باشند.

نماینده سراب با اشاره به میزان بالای سرما در سال جاری گفت: از یک سو خانه‌ها استاندارد نیست و از سوی دیگر سرما یک باره زیاد شده که در نتیجه شاهد افزایش سه برابری مصرف گاز هستیم به نوعی که مصرف از ۲۵۰ متر مکعب در روز به ۷۰۰ متر مکعب در روز رسیده، شرایطی که باعث شده گاز صنایع قطع و به مصارف خانگی اختصاص داده شود.

منبع: پول نیوز

عناوین برگزیده