تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۳۵
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۲۹۲۴۱۱
سرویس خبر : انرژی
رئیس اتاق بازرگانی استان خبر داد؛

قطع گاز بیش از ۱۵۰ واحد صنعتی استان سمنان

‌می‌متالز - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان با اشاره به شرایط نامطلوب پایداری گاز در صنایع، گفت: بیش از ۱۵۰ واحد صنعتی استان سمنان با قطعی گاز روبرو هستند.

به گزارش می‌متالز، علی اصغر جمعه‌ای رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشاورزی استان سمنان در نودمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی اظهار کرد: لازمه این کار مدیریت در مصرف است، بیش از ۸۰ درصد گاز کشور از طریق پارس جنوبی تأمین می‌شود و الباقی از طریق پارچین تغذیه می‌شود، چرا صنایع استان‌های دیگر با این مشکل روبرو نیستند و به تولید خود ادامه می‌هند، اما بیش از ۱۵۰ واحد صنایع استان با قطعی گاز روبرو می‌شوند، چرا صاحبان کسب‌وکار علاوه بر مخاطرات کارگری باید دچار هزینه‌های همانند بازآماد و تعمیرات اساسی بشوند، متأسفانه به علت تعطیلی واحد تولیدی فعالان اقتصادی قدرت رقابت محصول خود در بازار را دست داده‌اند.

جمعه‌ای ضمن درخواست از مدیران دستگاه‌های اجرایی برای تعامل و همکاری لازم با صنایع، افزود: اگر می‌خواهند گاز را به خاطر کمبود یکسان‌سازی نمایند، شرایط باید برای تمام کشور یکسان باشد در حال حاضر توزیع منابع گاز صنایع به‌صورت کشوری مدیریت نمی‌گردد.

رئیس اتاق بازرگانی سمنان تصریح کرد: تأمین سوخت جایگزین دچار بروکراسی خاص است بسیاری از واحد‌های صنعتی برای سوخت جایگزین تعهد گرفته می‌شود درحالی‌که مصوبه هیئت دولت این‌گونه نیست.

وی بیان کرد: طی قرارداد‌های تنظیمی شرکت گاز تأمین ۸ ماه گاز را بر عهده خواهد داشت این نکته مهم است بسیاری از واحد‌های صنعتی بالاجبار گازسوز شده‌اند و در حال حاضر برای تأمین گاز و سوخت جایگزین، دچار مشکلات عدیده شده‌اند.

دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوص گفت: طبق قانون ماده ۲۵ بهبود محیط کسب کار «هرگاه دولت به دلیل کمبود‌های مقطعی به شرکت‌های عرضه کننده برق یا گاز یا مخابرات دستور دهد به‌طور موقت جریان برق یا گاز یا خدمات مخابراتی واحد‌های تولیدی متعلق به شرکت‌های خصوصی و تعاونی را قطع کنند، موظف است نحوه جبران خسارت‌های وارده به این شرکت‌ها ناشی از تصمیم فوق را نیز تعیین و اعلام کند.» این حداقل مطالبه صنایع استان است.

وی وقوع زمین‌لرزه خوی را دل‌خراش توصیف و بیان کرد: اعضای اتاق بازرگانی سمنان همانند سنوات قبل کمک‌های نقدی و غیر نقدی خود را به زلزله‌زدگان ارسال خواهند نمود، طی هماهنگی‌های صورت پذیرفته فعالان اقتصادی و اعضای اتاق، ساخت دو مدرسه در این شهرستان را در برنامه دارند، این نکته حائز اهمیت است تمام هزینه‌های ساخت و مشارکت در این مسئولیت اجتماعی توسط اعضای اتاق صورت می‌پذیرد.

جمعه‌ای از نامزدی ۳۷ نفر در انتخابات اتاق بازرگانی سمنان خبر داد و تصریح کرد: در ۱۷ بهمن مهلت ثبت‌نام‌شدگان پایان پذیرفت، پس از احراز صلاحیت نامبردگان، اسامی اعلام خواهد شد و در ۱۰ اسفند انتخابات اتاق سمنان هم‌زمان با اتاق‌های سراسر کشور برگزار خواهد گردید.

دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان سمنان از نمایندگان مجلس استان سمنان درخواست کرد تا در نشست‌های تخصصی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی حضور پررنگ داشته باشند.

وی اظهار کرد: بسیاری از موارد مورد طرح در شورای گفتگو مسائل قانونی، تفسیرها، دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌های همسو است، و قطعاً نمایندگان مجلس می‌توانند بسیار از موانع کسب کار را پیگیری و حل نمایند

سید محمدرضا هاشمی استاندار سمنان نیز در این نشست گفت: با توجه به برودت مجدد هوا لازم است شرکت‌ها، ادارات و مردم در مصرف گاز مدیریت لازم را انجام دهند.

وی افزود: تلاش ما در جهت حمایت از تولید می‌باشد و امیدواریم در این حوزه به نتایج مطلوبی برسیم، مدیران مربوطه در بحث زنجیره ارزش طرح‌ها و برنامه‌های خود را منعکس نمایند.

استاندار سمنان تصریح کرد: با تلاش، همکاری و مدیریت مردم استان در حوزه مصرف گاز، طی ماه‌های اخیر کمک شایانی برای استفاده مردم سایر استان‌ها از این نعمت الهی شده است.

در ادامه این نشست مصوب هیات دولت در خصوص تأمین انرژی صنایع موردبحث و بررسی اعضای شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی قرار گرفت.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده