تاریخ: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۱:۲۷
بازدید: ۲۳۴
کد خبر: ۲۹۱۰۰۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
علی اصغر گرشاسبی

تعطیلی سیمان تهران و مشکلات زیست محیطی/ اظهاراتی که در خصوص مسائل زیست محیطی سیمان تهران مطرح می‌شود، ریشه کارشناسی ندارد

‌می‌متالز - بزرگ‌ترین کارخانه سیمان کشور در جنوب پایتخت از حدود ۶۰ سال پیش و در جوار کوه بی بی شهربانو که منبع غنی سیمان محسوب می‌شود، واقع شده که حجم عمده سیمان موردنیاز استان تهران را تامین می‌کند. با وجود این از مدت‌ها پیش موضوعاتی همچون آلایندگی‌های ناشی از فعالیت این کارخانه توسط برخی مسوولان و ساکنان شهرری مطرح می‌شود که البته مدیران سیمان تهران هم با رد این ادعا‌ها معتقدند فعالیت این کارخانه تاثیری بر آلودگی هوا ندارد و طرح این مباحث فاقد پشتوانه کارشناسی است.

اظهارات غیر‌کارشناسی

به گزارش می‌متالز، مدیرعامل سیمان تهران در این خصوص به «دنیای‌اقتصاد» گفت: اظهاراتی که در خصوص مسائل زیست محیطی سیمان تهران مطرح می‌شود، عمدتا از سوی سیاسیون مطرح می‌شود و ریشه کارشناسی ندارد.

علی‌اصغر گرشاسبی با اشاره به این مطلب افزود: محیط‌زیست کاملا در جریان فعالیت کارخانه قرار دارد و به عنوان یک مرجع صاحب صلاحیت، با رد اظهارات غیر‌کارشناسی، عملکرد کارخانه را از این نظر تایید می‌کند؛ از سوی دیگر اگر قرار بر تعطیلی کارخانه سیمان تهران باشد، وضعیت آلودگی به مراتب شدید‌تر می‌شود؛ به این معنا که در این صورت باید سیمان موردنیاز تهران از طریق شرکت‌های خارج از استان تامین شود که حمل این میزان سیمان توسط کامیون‌ها، آلودگی بالایی ایجاد می‌کند؛ این در حالی است که سیمان تهران تمام سیمان تولیدی را در این استان عرضه می‌کند.

وی در رابطه با عملکرد فیلتراسیون کارخانه نیز اظهار کرد: ما ۱۳۵ فیلتر داریم که بر اساس آخرین تکنولوژی کار تصفیه آلودگی را انجام می‌دهند و عملکرد آن‌ها فراتر از استاندارد‌های سازمان محیط‌زیست است. با وجود اینکه در این رابطه سازمان محیط‌زیست تاکنون هیچ‌گونه انتقادی به موضوع نداشته، اما برخی افراد بدون اطلاعات درست اظهارنظر می‌کنند؛ در واقع خروجی‌های کارخانه سیمان تهران به گونه‌ای است که هیچ موادی از خروجی دودکش قابل مشاهده نیست.

غبار ناشی از نخاله‌های ساختمانی

گرشاسبی ادامه داد: غباری که مردم از آن گلایه دارند مربوط به تردد ماشین‌آلات حمل نخاله ا‌ست که مقدار زیادی نخاله‌های ساختمانی را تخلیه و در اطراف اتوبان رها می‌کنند، اما هیچ دستگاهی از این اقدامات جلوگیری نمی‌کند.

مدیرعامل سیمان تهران با اشاره به مسوولیت‌های اجتماعی گفت: قطعا بقعه بی‌بی شهربانو نیاز مبرم به نگهداری و بازسازی دارد و سیمان تهران با هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان اوقاف و سازمان میراث فرهنگی در بازسازی این بقعه نقش اساسی دارد؛ ضمن اینکه بسیاری از مشکلات بقعه به خاطر قدیمی بودن اتفاق افتاده و ربطی به عملکرد و بهره‌برداری سیمان تهران ندارد.

اخیرا مباحثی در مورد خاموش کردن فیلتراسیون کارخانه در شب مطرح شده است. گرشاسبی با رد این ادعا گفت: این اظهارات خیلی ناشیانه است؛ نه‌تن‌ها سیمان تهران بلکه سایر کارخانه‌ها هم در شب فیلتراسیون را خاموش نمی‌کنند. مساله آلودگی هوای تهران علل و ریشه‌های مشخصی دارد و اینکه عده‌ای بخواهند آلودگی هوا را به سیمان تهران ربط بدهند، صرفا فرافکنی است؛ در واقع فعالیت کارخانه سیمان تهران در حد استاندارد آلایندگی دارد، اما به میزانی نیست که زندگی افراد را به مخاطره بیندازد که به دنبال تعطیلی آن باشیم و همچنین هر فعالیتی تاثیرات مخربی بر محیط زیست دارد و نمی‌توان بر اساس این مضرات فعالیت این کارخانه را تعطیل کرد؛ ضمن اینکه با قطع گاز؛ سیمان تهران هیچ‌گاه از مازوت به دلیل تشدید آلودگی هوا استفاده نمی‌کند.

وی با بیان اینکه بهره‌برداری از معدن بی‌بی شهر‌بانو به ندرت انجام می‌شود، افزود: فعالیت کارخانه در معادن کوه بی بی شهربانو به حداقل رسیده و سعی ما بر این است که برداشت‌ها از این میزان نیز کمتر شود و کلیه مواد بلااستفاده کارخانه و معادن در چاله‌هایی که ناشی از فعالیت ۷۰ ساله است، تخلیه شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون ۲۵‌درصد از محیط تولیدی باید فضای سبز شود و در حال حاضر ۲۰۰ هکتار فضای سبز در محل کارخانه و فضای اطراف ایجاد شده که ۵۰‌درصد مازاد بر وظیفه قانونی است، اظهار کرد: در راستای مسوولیت‌های اجتماعی علاوه بر توسعه فضای سبز، بهره‌برداری از طرح بهینه‌سازی و ساماندهی آب و فاضلاب کارخانه سیمان تهران در دهه فجر و همچنین اتمام فاز دوم کمربند سبز کارخانه را در ۱۵ اسفند شاهد خواهیم بود.

گرشاسبی گفت: قرار است در هفته جاری گشایشی در بحث برق به وجود بیاید که در این صورت آسیاب‌ها راه‌اندازی می‌شود و با وصل شدن گاز می‌توانیم کوره را روشن کنیم.

هزینه ۵/ ۲ میلیون یورویی برای فیلتراسیون

پیش‌تر سید‌عباس حسینی، مدیرعامل سابق سیمان تهران نیز با اشاره به انتشار غبار تصریح کرد: خروجی‌های تمامی کوره‌های کارخانه سیمان تهران به صورت آنلاین قابل رویت است و اصحاب رسانه نیز در صورت درخواست می‌توانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند؛ استاندارد خروجی آلودگی ایجاد شده توسط ما با استاندارد‌های اروپایی منطبق است و برای موفقیت در این زمینه حدود ۵/ ۲ میلیون یورو برای فیلتراسیون کارخانه هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت سیمان تهران در پاسخ به این موضوع که غبار خردایش سنگ‌ها تا روستا‌های اطراف انتقال می‌یابد گفت: غبار متصاعد شده ناشی از آسیاب در حد انتقال محیطی است که در حد وسعت کارخانه است و امکان انتشار تا روستا‌های مجاور را ندارد.

حسینی با اشاره به انفجار‌ها بیان کرد: سیمان تهران در سال گذشته به دلیل کاهش شدت انفجار‌ها ۹۴۸ انفجار در حد ۲/ ۰ ریشتر داشته، در صورتی که بر اساس قوانین می‌تواند با افزایش شدت انفجار تنها ۴۰ تا ۵۰ انفجار در سال داشته باشد که البته با افزایش هزینه همراه بوده و این اقدام در راستای تامین رضایت مردم صورت گرفته است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده