تاریخ: ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۲۰
بازدید: ۷۶
کد خبر: ۲۹۴۹۴۴
سرویس خبر : انرژی
مدیر کنسرسیوم پالایشگاه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی:

مدل کنسرسیومی ایرانی باید گسترش پیدا کند

‌می‌متالز - مدیر کنسرسیوم پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی:اعلام کرد که بهره‌برداری از پالایشگاه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی نشان داد کارشناسان ایرانی می‌توانند و این تجربه موفق باید در پروژه‌های دیگر که در کشور وجود دارد، از جمله حوزه‌های معادن، صنعت، و نفت و گاز تکرار شود.

به گزارش می‌متالز، «محمد علی شفیعی»، مدیر کنسرسیوم پالایشگاه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی در خصوص تجربه همکاری شرکت‌های ایرانی در توسعه فاز ۱۴ و به ثمر نشستن این پروژه به‌عنوان ایرانی‌ترین مگا پروژه پارس‌جنوبی اظهار کرد: با توجه به موفقیت آمیزبودن این همکاری، باید این مدل مشارکت‌ها افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: متاسفانه تجربه کار‌های بزرگ با مشارکت شرکت‌ها در ایران خیلی نهادینه نشده است، اما این مدل مشارکت در سازمان ایدرو وجود دارد. یکی از اولین کنسرسیوم‌های متشکل از شرکت‌های ایرانی و خارجی در یک مگا پروژه در فاز‌های ۶ و ۷ و ۸ شکل گرفت که ایدرو در کنار شرکت‌های کره‌ای و ژاپنی توانستند تعهدات مندرج در قرارداد خود را به بهترین وجه انجام دهند.

مدیر کنسرسیوم پالایشگاه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی افزود: تجربه ایرانی این مدل مشارکت در فاز‌های ۱۷ و ۱۸ به ثمر نشست و سرانجام در فاز ۱۴ به اوج خود رسید که از همان ابتدا و اصطلاحا از مرحله صفر این شرکت‌ها در کنار یکدیگر قرار گرفتند.

به گفته این مقام مسوول، در ساخت پالایشگاه این فاز از همان ابتدا کنسرسیوم پیشنهاد‌های فنی و پیشنهاد‌های مالی طرح را که توسط کارشناسان خبره ۸ شرکت با رهبری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تدوین شده بود را به شرکت ملی نفت ارائه شد و در نهایت مورد موافقت این شرکت قرار گرفت و توسعه فاز ۱۴ از دریا و خشکی آغاز شد.

شفیعی همچنین گفت: بهره‌برداری از فاز ۱۴ پارس جنوبی نشان داد کارشناسان ایرانی می‌توانند و این تجربه موفق باید در پروژه‌های دیگر که در کشور وجود دارد اعم از حوزه‌های معادن، صنعت، و نفت و گاز تکرار شود. اگر شرکت‌های ایرانی مگا پروژه‌ها را به صورت مشارکتی انجام دهند سهم بیشتری از توسعه و آبادی کشور خواهند برد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده