تاریخ: ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۰۳
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۲۹۱۴۵۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس هیات عامل ایمیدرو خبر داد

شناسایی ۱۴ میلیارد دلار ذخایر جدید معدنی در کشور

‌می‌متالز - رئیس هیئت عامل ایمیدرو گفت: ۱۴ میلیارد دلار ذخایر قطعی معدنی جدید، که بیشتر شامل ذخایر فلزی مانند مس، طلا و آهن است طی دو سال گذشته در کشور کشف و شناسایی شده است.

به گزارش می‌متالز، وجیه‌الله جعفری در حاشیه افتتاح چند واحد جدید در مجتمع فرکروم جغتای خراسان رضوی خبر داد: ۱۴ میلیارد دلار ذخایر قطعی معدنی جدید، که بیشتر شامل ذخایر فلزی مانند مس، طلا و آهن است طی دو سال گذشته در کشور کشف و شناسایی شده است. این رقم، میزان قطعی دارایی معادن یادشده در داخل زمین است که پس از استخراج، شمش و محصول فلزی تا ۱۰ برابر ارزش عنوان شده ارزش خواهد داشت.

او افزود: پنج پهنه معدنی در خراسان رضوی داریم که درحال شناسایی و ارتقای ذخایر آن هستیم و این روند در دیگر استان‌ها نیز تداوم دارد. برای نمونه پیش‌بینی می‌کنیم تا سال آینده یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن ذخیره جدید مس در یک پهنه معدنی در سیستان و بلوچستان شناسایی شود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با تاکید بر حمایت از بخش تولید و سرمایه‌گذاری در صنایع معدنی ایران، ادامه داد: ایمیدرو و شرکت‌های تابعه تا امروز نزدیک به ۲۹ میلیارد دلار در حوزه معدنی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و تا سال ۱۴۱۰ سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری را برنامه‌ریزی کرده‌ایم. البته امسال یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از این سرمایه‌گذاری‌ها به بهره‌برداری می‌رسد که بخشی از این‌ها نیز زیرساختی است.

جعفری به حمایت از شرکت‌ها و فعالیت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: در زنجیره تولید فولاد از سنگ‌آهن تا شمش، طرح‌های جامعی در ایمیدرو تعریف شده و از طرفی ما همچنان واردکننده ورق آهن هستیم.

او افزود: ادعا می‌کنیم در بخش‌های احیای زنجیره تولید فولاد و طراحی فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و البته بیشتر قطعات این زنجیره‌ها بومی‌سازی کرده‌ایم. فقط در بخش فولاد؛ سامانه‌ای شامل سازندگان، مصرف‌کنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کرده‌ایم تا نیاز‌های طراحی و بومی‌سازی قطعات در آن شناسایی و اعلام شود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: ۳۶ هزار قطعه در زنجیره تولید فولاد اعلام نیاز شده که تاکنون ۲۴ هزار قطعه در داخل ساخته شده و همچنان برای بقیه نیازمندی‌ها در این زنجیره تولید، به طراحی و تولید دانش‌بنیان نیاز است. زنجیره تولید فولاد، طلا و مس شناخته شده است و ایمیدرو برای آن‌ها طرح جامع دارد و برای بومی سازی و تولید قطعات از شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام نیاز شده است.

منبع: کیهان

عناوین برگزیده