تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۴۵
بازدید: ۲۹۶
کد خبر: ۲۹۱۶۰۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

مردم شاهرود پشت شاهوار هستند/ تعطیلی دائم معدن بوکسیت مطالبه جدی

‌می‌متالز - مردم متدین شاهرود با حضور در نماز جمعه این هفته این شهر با حمل پلاکارد‌هایی بار دیگر مطالبه نجات شاهوار را از مسوولان استانی و کشوری خواستار شدند.

به گزارش می‌متالز به نقل از تیتر برتر، نماز جمعه این هفته شهرستان شاهرود حال و هوای دیگری داشت از یک سو میز خدمت برپا است و کمتر از ۲۴ ساعت تا حماسه حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن مانده و از سوی دیگر مردم زیر یک سقف جمع شدند تا بار دیگر یک مطالبه جدی را در استان سمنان به گوش مسوولان برسانند و این حال و هوای دیگری را امروز رقم زده بود.

تعداد قابل توجهی از مردم پلاکارد‌های نجات شاهوار را به دست دارند از جای جای این شهرستان خود را به مصلای نماز جمعه مدرسه قلعه شاهرود رسانده‌اند از بسطام، مجن، رویان، شاهرود و حتی از اقشار مختلف بازاری، فعالان محیط زیست، کوهنورد، معلم، بازنشسته، دانشجو، کشاورزی و … گرد هم آمدند تا پشت شاهوار، این دارایی ارزشمندشان را گرم کنند.

حضور مردم متدین در صفوف نماز جمعه

از ساعتی قبل از نمازجمعه که میز خدمت مسوولان شهرستان شاهرود به مناسبت دهه فجر برپا است، در این مکان حضور دارند و چند تایی‌شأن هم با مسوولان به گفتگو می‌نشینند مسوولانی مانند فرماندار، رئیس منابع طبیعی و محیط زیست و … در این جمع حضور دارند.

کم کم بلندگو ترنم صدای مؤذن را به پهنه آسمان سرد این روز‌های زمستان شاهرود می‌گستراند و مردم متدین و نمازگزار شاهرود کم کم گرد هم می‌آیند هر چند نفر یک‌بار، فردی را می‌توان دریافت که کاغذی در دست دارد و روی آن خواستار نجات شاهوار از تخریب است. شاهواری که نماد این خطه از ایران اسلامی است.

اینجا در هر خیابانی یک مغازه و شرکت و تولیدی و واحد خدماتی به نام شاهوار می‌بینی از لبنیاتی و قصابی تا مؤسسه خدماتی و دفتر مهندسی، اینجا شاهوار یک نماد ارزشمند است چرا که هزاران سال است آب دشت بسطام و شهرستان شاهرود را تأمین می‌کند. تنها شهرستانی در استان سمنان که منابع آب رو زمینی مانند رودخانه دائمی ندارد و لذا اهمیت شاهوار و چشمه‌های آن برای مردم این خطه بسیار بالا است.

اهمیت شاهوار برای مردم

یکی از این مردم در گفتگو با مهر، می‌گوید: حیات شاهرود و دشت بسطام به شاهوار بستگی دارد چرا که آب این منطقه از آن ناحیه تأمین می‌شود شاهوار قله‌ای است که همیشه بر روی آن برف است و نماد بالندگی و رشد در دشت بسطام محسوب می‌شود.

علی محمدی با بیان اینکه شاهوار برای مردم مهم است چرا که هنوز بعد از قرن‌ها مردم دشت بسطام وقتی کشاورزی می‌کنند نگاه شأن به شاهوار است، زیرا اعتقاد دارند که حیات شاهوار با حیات زراعت شأن عجین شده است، بیان کرد: تخریب شاهوار هم مسلماً بر روی زیست مردم و زراعت و اقتصاد و … تأثیر خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه مردم خواستار توقف کامل عملیات معدن کاری و احیای محیط زیست شاهوار هستند چرا که تخریب‌ها آنجا بسیار گسترده است، افزود: مطالبه جدی مردم شاهرود تعطیلی دائم معدن بوکسیت و همچنین جلوگیری از بازگشایی آن به صورت کامل و تا ابد است، زیرا حیات و ممات منطقه را متأثر می‌سازد.

اهمیت منابع آبی

یک صاحب نظر در مسائل شاهوار با بیان اینکه هزاران سال است که شاهوار بزرگ ترین و مهم ترین منبع تأمین آب شهرستان شاهرود و حتی بخش‌هایی از استان گلستان محسوب می‌شود، گفت: تمام تولیدات کشاورزی و زندگی در دشت بسطام به شاهوار بستگی دارد.

مرتضی حسنی با بیان اینکه بزرگ ترین بحران امروز شهرستان شاهرود و استان سمنان آب است، اما به راحتی برخی مسوولان سال‌ها است که چشم‌شان را بر روی تخریب شاهوار این منبع آب ساز بسته‌اند، تاکید کرد: متأسفانه سال‌های سال تخریب شاهوار علی رغم اعتراض مردم، بسیاری از داشته‌های شهرستان را تخریب کرد و ورود مسوولان هر چند قدری دیر، اما توانست با همراهی مردم عجین و جلوی تداوم تخریب‌ها را بگیرد لذا امروز مردم نگران هستند که دوباره چنین رخداد‌هایی را شاهد باشیم.

وی که اهل کوهنوردی است، می‌گوید: برخی بحث اشتغال و تولید را بیان می‌کنند اولاً کدام اشتغال برای مردم شهرستان ایجاد شده است؟ بالاخره انسان باید در برابر چیزی که می‌دهد چیزی هم سنگ بگیرد یا خیر؟ از سوی دیگر از بین بردن یک منفعت طولانی مدت برای دست‌یابی به یک منبع کوتاه مدت نه تنها عقلانی نیست بلکه از اساس مخالف توسعه نیز محسوب می‌شود.

تخریب محیط زیست

در بین مردم صحبت‌های بسیاری است قبل از نماز گروهی گرد هم آمده و صحبت‌هایی را مطرح می‌سازند این افراد به مسائلی مانند آب اشاره دارند. اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد یک استخر ماهی که بابت تلف شدن ماهی‌های شکایت کرده، با لوله از چشمه‌های بالادست شاهوار آب را برای خود تأمین کرده و جهاد کشاورزی نیز این لوله‌ها را در اختیار وی قرار داده است مدرک و سند جالبی که متأسفانه نشان و گواه آلودگی آب بعد از معدن کاری است.

از سوی دیگر موضوع انفجار‌ها و همچنین تخریب چشمه‌ها و منابع آب شاهوار در کنار دپوی باطله‌ها نیز بیان می‌شود که متأسفانه تخریب منابع آبی را به دنبال دارد و آب، این مایه اساسی و حیات بخش را برای بشر، تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دیگر نگرانی مردم در کنار آب و وحوش و … گرادیان هوا است در واقع شاهوار همان نقش جایخی یخچال‌های قدیمی را دارد که با سرد بودنش، نمی‌گذارد میوه‌ها خراب شوند، اما کافی است عملکرد جایخی این نوع یخچال‌ها دچار خلل شود، چه بلایی بر سر میوه‌هایی که در طبقات پایین دست یخچال وجود دارد رخ خواهد داد؟

پشتیبانی از شاهوار برای همه مردم است

دیگر کسی که پشتیبان شاهوار است به خبرنگار مهر، می‌گوید: ما امروز گردهم آمدیم آن هم در نماز جمعه تا بگوییم که اولاً یک مطالبه جدی از مسوولان داریم، ثانیاً این موضوع لوکس و تجملی و محیط زیستی صرفاً نیست که یک گروه زیست محیطی آن را فریاد بزند، خیر، این مطالبه آحاد مردمی است که تشنه آب هستند.

محمدرضا عامری ادامه داد: مسوولان در همین نماز جمعه چندی قبل گفتند که شاهرود ۱۵۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب دارد، اما شاهوار با میلیون‌ها متر مکعب آب، تخریب‌های گسترده‌ای شده، لذا آب موضوع یک گروه محیط زیستی و دو جوان و سه کوهنورد نیست موضوع مرگ و زندگی برای مردم شهرستان شاهرود و شرق استان سمنان است.

کم کم صفوف نماز شکل می‌گیرند و مکبر و مجری برنامه پشت جایگاه قرار می‌گیرد مردم نشسته‌اند و با نخستین کلام، پلاکارد‌ها را در دست می‌گیرند سخنرانی امام جمعه شاهرود نیز آغاز می‌شود و یکی از بزرگترین اشاره‌های حجت الاسلام امینی امام جمعه شاهرود، موضوع انقلاب اسلامی و تحقق اراده مردم در برابر ظلم است.

تقدیر از کوشندگان مطالبه گری مردم

بین دو نماز، اما به یکباره مجری سخنی بر زبان می‌راند که توجهات را به خود جلب می‌نماید، مجری اعلام می‌کند که ستاد مردمی نجات شاهوار بعد از پیگیری‌های متعددی که در جمع‌آوری صد‌ها صفحه مدارک تخریب منابع آبی و محیط زیست و … داشته، امروز قرار است از امام جمعه شاهرود و نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی تقدیر کند.

مجری اعلام می‌کند که عده‌ای به نمایندگی از گروه‌های مردمی مطالبه‌گر در زمینه شاهوار به صحنه بیایند و سپس از امام جمعه و نماینده شاهرود و میامی می‌خواهد تا برای دریافت لوح تقدیر و کتابی به مثابه هدیه‌ای ارزشمند و دربردارنده داشته‌ها و زیبایی‌های زیست محیطی شاهوار به جلوی جمعیت بیایند.

در متن لوح که مجری اشاراتی به آن دارد بیان شده که به دلیل حمایت آگاهانه و دلسوزانه از مردم و مطالبه آنان و پیگیری امور مرتبط با شاهوار از شما قدردانی می‌شود. امام جمعه و نماینده مجلسی که نشان دادند پشت مردم و مطالبه اساسی‌شان هستند تا جایی که حتی برای جلسه‌ای در ارتباط با کار معدن بوکسیت در پایتخت حضور پیدا نکردند تا بگویند که اصلاً شاهوار و داشته‌های آن قابل مذاکره هم نیست! و به هیچ چیز جز خواست و اراده مردم تن نخواهند داد.

منبع: تیتر برتر

عناوین برگزیده