تاریخ: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۲۱
بازدید: ۱۹۴
کد خبر: ۲۹۱۷۴۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

بر فولاد ترکیه در سال ۲۰۲۲ چه گذشت؟ / اعداد منفی در گزارش فولادسازان ترک/ پیشی گرفتن واردات از صادرات فولاد ترکیه

‌می‌متالز - ترکیه هشتمین کشور بزرگ تولیدکننده فولاد دنیا و یکی از رقبای اصلی ایران در بازار‌های فولاد منطقه است. گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ترکیه که نکات مهم آن را استخراج کرده ایم و در این نوشتار به مخاطبان گرامی ارائه می‌شود، از کاهش قابل توجه ۱۲ درصدی تولید و ۲۰ درصدی صادرات فولاد این کشور حکایت دارد! آمار‌هایی در این گزارش وجود دارد که اگر تحلیل لازم روی آن‌ها انجام شده و تصمیمات به موقع اتخاذ شود، می‌تواند موجب شناخت بیشتر این رقیب سنتی ایران در بازار فولاد و در نهایت رشد و توسعه فولاد کشور در عرصه جهانی گردد. گزارش تحلیلی چیلان از فولاد ترکیه را در ادامه بخوانید:

به گزارش می‌متالز، ترکیه هشتمین کشور بزرگ تولیدکننده فولاد دنیا و یکی از رقبای اصلی ایران در بازار‌های فولاد منطقه است. گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ترکیه که چیلان نکات مهم آن را استخراج کرده و در این نوشتار به مخاطبان گرامی ارائه می‌شود، از کاهش قابل توجه ۱۲ درصدی تولید و ۲۰ درصدی صادرات فولاد این کشور حکایت دارد! آمار‌هایی در این گزارش وجود دارد که اگر تحلیل لازم روی آن‌ها انجام شده و تصمیمات به موقع اتخاذ شود، می‌تواند موجب شناخت بیشتر این رقیب سنتی ایران در بازار فولاد و در نهایت رشد و توسعه فولاد کشور در عرصه جهانی گردد. گزارش تحلیلی چیلان از فولاد ترکیه را در ادامه بخوانید:

مصرف داخلی معادل ۹۰ درصد تولید فولاد ترکیه

بنا بر اعلام انجمن تولیدکنندگان فولاد ترکیه، تولید فولاد این کشور در نوامبر ۲۰۲۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل با ۳۰.۷ درصد کاهش در سطح ۲،۴ میلیون تن بوده است. همچنین میزان تولید فولاد ترکیه در ۱۱ ماهه سال ۲۰۲۲ نیز با ۱۲،۳ درصد کاهش به ۳۲،۵ میلیون تن رسید. تولید فولاد ترکیه در سال ۲۰۲۲ بر اساس تازه‌ترین گزارش انجمن جهانی فولاد، ۳۵.۱ میلیون تن اعلام شده که حاکی از افت ۱۲.۹ درصدی نسبت به سال گذشته میلادی است.

بر اساس این گزارش، میزان مصرف فولاد ترکیه در ماه نوامبر ۲۰۲۲ با ۱۷.۱ درصد کاهش نسبت به ماه مشابه سال قبل به ۲،۴ میلیون تن رسیده است. همچنین میزان مصرف ۱۱ ماهه نیز با ۴.۳ درصد کاهش در سطح ۲۹،۵ میلیون می‌باشد.

صادرات ۱۴ میلیارد دلاری فولاد ترکیه

میزان صادرات محصولات فولادی کشور ترکیه در نوامبر ۲۰۲۲ از نظر وزنی ۸۸۵ هزار تن بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰،۴ درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین میزان صادرات فولاد ترکیه در این ماه از نظر ارزش دلاری با ۴۶،۵ درصد کاهش به ۷۷۱ میلیون دلار رسیده است.

گزارش ها از آمار اعلامی انجمن تولیدکنندگان فولاد ترکیه نشان می‌دهد که صادرات محصولات فولادی این کشور در دوره ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ با ۱۹.۹ درصد کاهش به ۱۴.۵ میلیون تن و از نظر ارزش دلاری نیز با ۱۰،۴ درصد کاهش به ۱۳.۳ میلیارد دلار رسیده است. برآورد می‌شود که این رقم تا پایان سال ۲۰۲۲ به حدود ۱۴ میلیارد دلار رسیده باشد.

پیشی گرفتن واردات از صادرات فولاد ترکیه

واردات محصولات فولادی ترکیه هم در نوامبر ۲۰۲۲ در مقایسه با ماه مشابه سال ۲۰۲۱ با کاهش ۷.۵ درصدی به ۱.۱ میلیون تن و از لحاظ ارزش دلاری با ۲۴،۵ درصد کاهش به یک میلیارد دلار رسیده است.

میزان واردات محصولات فولادی این کشور در ۱۱ ماهه سال ۲۰۲۲ نیز با ۴ درصد کاهش به ۱۳.۶ میلیون تن و از لحاظ ارزش دلاری با ۱۰،۸ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ به ۱۴.۵ میلیارد دلار رسیده است. سهم واردات در مصرف محصولات فولادی ۳۰،۶ درصد می‌باشد.

نسبت صادرات محصولات فولادی به واردات این محصول که در ۱۱ ماهه سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۱۴ درصد بود، در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ به ۹۲ درصد کاهش یافت. نسبت صادرات به واردات در نوامبر ۲۰۲۲ نیز از ۱۰۹ درصد به ۷۷،۱ درصد کاهش یافته است.

۳۷ درصد ظرفیت تولید فولادسازان ترک خالی ماند

کاهش تولید فولاد خام در ترکیه در ماه نوامبر نیز همچون ماه‌های قبل ادامه یافت و بنا به گزارش انجمن جهانی فولاد، در ماه دسامبر نیز همین روند تکرار شده است. در حالی که تولید فولاد ترکیه در سه ماه گذشته به طور متوسط ۱۸.۷ درصد کاهش داشته است، کاهش تولید در ماه نوامبر به دلیل کاهش تقاضای فولاد در بازار‌های جهانی و افزایش هزینه‌های انرژی، ۳۰٫۷ درصد بوده است.

به این ترتیب نرخ بهره برداری از ظرفیت کارخانجات تولید فولاد در نوامبر به ۵۱ درصد و در دوره ۱۱ ماهه ۲۰۲۲ از ۷۴٫۸ درصد مدت مشابه سال قبل به ۶۳٫۳ درصد کاهش یافت.

همچنین وضعیت مشابهی در صادرات محصولات فولادی ترکیه مشاهده می‌شود. بر این اساس، صادرات محصولات فولادی در ماه نوامبر ۴۰،۴ درصد و در دوره ژانویه تا نوامبر ۱۹٫۹ درصد کاهش داشته است.

بر فولاد ترکیه در سال ۲۰۲۲ چه گذشت؟ / اعداد منفی در گزارش فولادسازان ترک/ پیشی گرفتن واردات از صادرات فولاد ترکیه

منبع: چیلان

عناوین برگزیده