تاریخ: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۲۷
بازدید: ۷۴
کد خبر: ۲۹۱۷۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس بانک مرکزی:

افزایش قیمت دلار از نرخ سازی نشأت می‌گیرد/ راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا

‌می‌متالز - رئیس بانک مرکزی با اشاره به جریان نرخ سازی در بازار ارز و اعلام اقدامات از پیش بینی کاهش قیمت دلار و راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا تا پایان هفته خبر داد.

به گزارش می‌متالز، محمد رضا فرزین در خصوص بازار ارز و افزایش قیمت دلار طی دو روز اخیر در برنامه تلویزیونی گفت: جریانی تلاش می‌کند افزایش قیمت‌ها را در بازار ارز ایجاد کند که از مردم درخواست می‌شود به آن‌ها توجه نکنند. چرا که در ۳ روز تعطیل اخیر درهم را با نرخ سازی افزایش دادند!

وی افزود: در ۶۰۰ صرافی و ۱۵۰ شعبه بانک‌های دولتی در حالی عرضه ارز صورت می‌گیرد که کل هفته حتی روز‌های تعطیل هم فعال هستند. نرخ دلار دیروز ۴۳۳۰۰ و یورو ۴۶۳۰۰ تومان بود و مردم می‌توانند در سامانه بازار متشکل ارزی نرخ ارز را مشاهده کنند. با این اقدامات پیش بینی می‌شود نرخ ارز کاهش بیابد. در آخرین جلسه شورای پول و اعتبار تصویب شد مرکز مبادله ارز و طلا تا پایان هفته جاری راه اندازی شود.

این مقام مسوول ادامه داد: این مرکز در گام اول کلیه نیاز‌های ارزی مردم مثل دانشجویی و مسافری و درمانی را تأمین می‌کند و در هفته آینده ربع سکه هم که حباب زیادی دارد در این بازار عرضه خواهد شد تا حباب آن کاهش یابد. در گام‌های بعدی ابزار‌های مشتقه ارزی و عملیات سوآپ هم راه‌اندازی خواهد شد.

فرزین توضیح داد: در ۴۰ روز گذشته، ۶.۵ میلیارد دلار ارز ۲۸.۵ هزار تومانی در سامانه نیما عرضه شد. همچنین دیروز در سامانه نیما ۱۸۷ میلیون دلار و ۳۰۰ میلیون درهم عرضه شد و امروز هم عراق و ترکیه ارز‌های جدیدتری عرضه خواهد شد. برخی از افراد ارز را از بازار آزاد تامین و کالا خریداری می‌کنند، اما بعدا در سامانه نیما درخواست ارز می‌کنند که این کار پولشویی است و با آن برخورد و کالای خریداری شده قاچاق محسوب می‌شود.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده