تاریخ: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۱۷
بازدید: ۹۵
کد خبر: ۲۹۱۶۷۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان مطرح کرد:

فولاد هرمزگان، مولود افتخارآمیز انقلاب اسلامی، نماد «ما می‌توانیم»

‌می‌متالز - مجتمع فولاد هرمزگان به عنوان یکی از دستاورد‌های عظیم انقلاب اسلامی در مدت ۱۱ ساله عمر خود توانست به عناوین، افتخارات و دستاورد‌های بزرگی در عرصه‌های مختلف اقتصادی، تولیدی، فرهنگی و ورزشی دست یابد.

به گزارش می‌متالز، کمتر مجتمع تولیدی در کشور ما یافت می‌شود که در مدت کوتاه حیات خود به یکی از سودآورترین بنگاه‌ها و ارزش‌آفرین تبدیل شود و طرح‌های توسعه بزرگی را در دستور کار قرار دهد. فولاد هرمزگان نمونه کامل یک بنگاه اقتصادی موفق در دوران انقلاب و یکی از برند‌های مطرح داخلی و صادراتی در کشور است و محصولات آن در اقصی‌نقاط ایران و دنیا مشتریان پر و پا قرصی دارد. در این رابطه خبرنگار روابط عمومی با عطاالله معروفخانی، مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان به گفتگو نشسته است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

نظر شما در خصوص تاثیرگذاری انقلاب اسلامی ایران روی حوزه تولید و صنعت چیست؟ این تاثیرگذاری را در فولاد هرمزگان چگونه می‌بینید؟

یکی از بزرگ‌ترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی ایران در بهمن ماه سال ۱۳۵۷، ایجاد خودباوری در میان مردم و رهایی از وابستگی به بیگانگان بود. انقلاب اسلامی به ایران به عنوان یک کشور مستقل هویت بخشید و فصل تازه‌ای از تحولات اجتماعی، سیاسی و به ویژه اقتصادی آغاز کرد. شعار «ما می‌توانیم» را شاید بتواند خلاصه انقلاب اسلامی معرفی کرد و به واقع جوانان این مرز و بوم از همان ابتدای انقلاب این شعار را ثابت کردند. در جنگ تحمیلی با همین شعار توانستیم دشمن را به عقب برانیم و در دوران بعد از جنگ نیز که سازندگی آغاز شد، شاهد رشد اقتصادی و تولد مجتمع‌های عظیم صنعتی به دست توانمند صنعتگران کشور یکی پس از دیگری بودیم. فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، فولاد هرمزگان، فولاد خراسان، مجتمع‌های گل‌گهر و چادرملو و… به عنوان بزرگ‌ترین بنگاه‌های صنعتی کشور در صنعت فولاد در همین دوران انقلاب پا به عرصه تولید گذاشته‌اند و گذشته پرافتخار این شرکت‌ها تابلوی اعلانات عملکرد انقلاب اسلامی است.

در شرکت فولاد هرمزگان نیز که یکی از دستاورد‌های عظیم انقلاب اسلامی است، جوانان این مرز و بوم خوداتکایی را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده‌اند. تقریبا اکثر فعالیت‌های شرکت بدون حضور خارجی‌ها انجام می‌شود و در تلاش هستیم بخشی از وابستگی کنونی را به واردات و تکنولوژی‌های خارجی، با کمک گرفتن از شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند خارجی به حداقل برسانیم. اعتقاد داریم این توانایی در کشور وجود دارد و تنها باید آن را کشف کرد و به جوانان فرصت عرض اندام و حضور در عرصه تولید را داد. خوشبختانه فولاد هرمزگان نتیجه این رویکرد خود را در عرصه‌های گوناگون تولیدی و اقتصادی دیده است.

شرکت فولاد هرمزگان چه عملکرد و افتخاراتی را در دوره فعالیت خود داشته است؟

فولاد هرمزگان همواره شعار «ما می‌توانیم» را به تاسی از شعار رهبر کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری، در دستور کار خود قرار داده است و توانسته در ۱۱ سال حیات خود به افتخارات بزرگی در عرصه‌های مختلف تولیدی، فرهنگی، ورزشی و اقتصادی دست یابد. این شرکت از ابتدای فعالیت خود تا کنون توانسته است ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن تختال فولادی و بیش از ۱۶ میلیون تن آهن اسفنجی را به عنوان محصولات اساسی زنجیره فولاد تولید کند. همچنین در این دوره موفق به صادرات بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تن تختال فولادی به عنوان محصول نهایی به بازار‌های بین‌المللی شدیم و توانستیم برند فولاد هرمزگان را به نام فولاد ایرانی به مشتریان خود در سراسر جهان معرفی کنیم. این صادرات از ابتدای فعالیت تاکنون به بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان درآمد منجر شده و به دنبال آن فولاد هرمزگان در همین مدت حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده است. کمتر شرکت فولادی را می‌توان یافت که به این دستاورد‌ها و افتخارات در دوران ۱۱ سال پس از افتتاح خود دست یابد. به این موارد می‌توان کسب جوایز، لوح تقدیر و تندیس‌های متعدد از جشنواره‌ها و همایش‌های داخلی و بین‌المللی اشاره کرد که به دلیل عملکرد قابل تقدیر فولاد هرمزگان در حوزه‌های گوناگون کسب شدند.

این شرکت چه برنامه‌ها و استراتژی‌هایی را برای پیشرفت و توسعه کشور در دستور کار قرار داده است؟

عملکرد قابل تقدیر جوانان این مرز و بوم در فولاد هرمزگان طی سال‌های اخیر به مدیران این جسارت را داده است که گام‌های بزرگی را در ادامه راه بردارند. آغاز عملیات اجرایی چهار طرح بزرگ توسعه‌ای به ارزش بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال گذشته در دهه مبارکه فجر نیز موید همین موضوع است. خوشبختانه پیشرفت این پروژه‌ها به خوبی و مطابق با برنامه پیش می‌روند. علاوه بر این طرح‌ها، پروژه افزایش ظرفیت فولاد هرمزگان از ۱.۵ میلیون تن کنونی به ۳.۲ میلیون تن در دست اقدام است و این موضوع می‌تواند تحولی عظیم در این شرکت و جنوب کشور به وجود آورد. ضمن اینکه با جدیت طرح توسعه نورد گرم را پیگیری می‌کنیم تا زنجیره تولید در فولاد هرمزگان تکمیل شود و بتوانیم محصولات با ارزش افزوده بالاتر را تولید کنیم. در صورتی که این پروژه‌ها در موعد مقرر به بهره‌برداری برسند، شاهد اشتغال حدود سه هزار نفری در فولاد هرمزگان به صورت مستقیم و بیش از ۱۰ برابری به صورت غیر مستقیم خواهیم بود که این امر می‌تواند بر توسعه صنعتی استان و اشتغال این جوانان تاثیر قابل توجهی بگذارد. قطعا خواهیم توانست با اتکا به جوانان این مرز و بوم و توانمندی‌های داخلی به دستاورد‌های درخشان‌تری برسیم و چه بسا آوازه فولاد هرمزگان و فولاد ایرانی را که اکنون پرآوازه است، بیش از گذشته به گوش جهانیان برسانیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده