تاریخ: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۵۹
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۲۹۱۶۷۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

فولاد هرمزگان، بر قله افتخار ۱۱ ساله

‌می‌متالز - شرکت فولاد هرمزگان به عنوان یکی از دستاورد‌های غرورانگیز تاریخ ۴۴ ساله انقلاب شکوهمند اسلامی، توانسته در دوره ۱۱ ساله فعالیت خود به افتخارات متعددی هم در عرصه تولید و هم در عرصه اجتماع دست یابد.

به گزارش می‌متالز، طرح احداث یک مجتمع عظیم فولادی در سال ۱۳۷۸ در استان هرمزگان در دستور کار شورای محترم اقتصاد مطرح و پس از تائید مراحل اجرایی بزرگ‌ترین پروژه وزارت صنایع و معادن شامل خاک‌برداری، بتن‌ریزی، ساخت اسکله‌های عظیم فولادی و هزاران تن مصالح و تجهیزات مورد نیاز دیگر در سال ۱۳۸۵ آغاز شد.

واحد احیاء مستقیم (کارخانه آهن‌سازی) با ظرفیت سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن آهن اسفنجی در مدت ۳۲ ماه با تلاش بی‌وقفه متخصصان و صنعت‌گران داخلی که در نوع خود یک رکورد بی‌نظیر ساخت در کشور محسوب می‌شود، باشد اجرا و در مهر ماه ۱۳۸۷ وارد فاز راه‌اندازی سرد و در اسفند ماه همان سال با حضور ریاست محترم جمهور راه‌اندازی شد.

در سال ۱۳۸۹ واحد فولادسازی به ظرفیت ۱.۵ میلیون تن در سال تختال نیز وارد فاز تست گرم شد که همزمان با اعیاد با سعادت شعبانیه در مرداد ماه همان سال نخستین ذوب کوره قوس الکتریکی و در ۲۶ فروردین ماه سال ۱۳۹۰ اولین تختال آزمایشی شرکت فولاد هرمزگان به تولید رسید. این مجتمع عظیم فولادی در ۱۲ دی ماه همان سال با حضور رئیس جمهور وقت به طور رسمی راه‌اندازی شد.

تکنولوژی پیشرفته فولاد هرمزگان

تکنولوژی روز همواره در هر سطحی و در هر کشوری باعث افزایش رقابت‌پذیری و نیز تسخیر بازار‌ها در آن کشور می‌شود. تکنولوژی رگ حیات و قلب تپنده صنعت به‌شمار می‌رود و امروزه هر شرکت برای بقا در بازار‌های داخلی و جهانی، به‌ناگزیر باید از تکنولوژی روز استفاده کند. به‌کارگیری نوع تکنولوژی و نیز چگونگی استفاده از آن در خط تولید نیز بسیار مهم هستند. از آنجاکه صنعت فولاد به‌عنوان پایه و اساس پیشرفت هر کشور محسوب می‌شود، در نتیجه تکنولوژی روز در این صنعت می‌تواند کشور را به پیشرفت و تعالی برساند.

تکنولوژی مورد استفاده در شرکت فولاد هرمزگان برای تولید تختال، پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین روش تولید فولاد به‌شمار می‌رود؛ ضمن اینکه در این شرکت، با توجه به ویژگی‌های متالورژیکی و فولادسازی، مزیت‌های بسیار مهمی همچون بالاترین سرعت ریخته‌گری مداوم در کشور، امکان تغییر عرض و ضخامت تختال در حین ریخته‌گری، تاندیش بزرگ، امکان نگهداشتن ۶۰ تن مذاب بعد از تخلیه (هات هیل مذاب) و… باعث شده‌اند تا شرکت فولاد هرمزگان خود را به‌عنوان یک برند جدید در میان سایر فولادسازان ایران مطرح سازد.

تولید

افزایش تولید و به دنبال آن فروش محصول یکی از مؤلفه‌های مهم کسب موفقیت برای شرکت‌های تولیدی است. افزایش تولید توسط خرید مواد اولیه بیشتر، به کارگیری آن در فرایند تولید و در نهایت فروش محصول در بازار مصرف، چرخه‌ای است که با تکمیل آن در هر شرکت می‌توان سودآوری را به صورت پایدار تضمین کرد. استفاده از روش‌های نوین، افزایش بهره‌وری و استفاده حداکثری از منابع موجود در فرایند تولید ازجمله راهکار‌هایی است که تولیدکنندگان می‌توانند در شرایط کنونی از آن‌ها برای دستیابی به اهداف خود سود جویند. بدون تردید تلاش برای کسب رکورد‌های جدید تولید و تولید بیش از ظرفیت اسمی به افزایش بهره‌وری می‌انجامد. در شرکت فولاد هرمزگان همواره رویکرد افزایش تولید حتی فراتر از ظرفیت اسمی در دستور کار بوده است و این شرکت در سال ۱۳۹۹ توانست این مهم را برای نخستین بار در مورد فولادسازی و تولید اسلب خود محقق کند. همچنین در زمینه تولید آهن اسفنجی نیز فولاد هرمزگان در سال ۱۴۰۰ در هر دو مدول خود رکوردشکنی کرد و توانست از ظرفیت اسمی تولید خود عبور کند. به این ترتیب فولاد هرمزگان حتی با وجود ریسک‌های موجود همچون کاهش قیمت‌های جهانی و داخلی و به ویژه محدودیت‌های انرژی، در زمینه تولید مرتبا رو به جلو حرکت می‌کند.

خلاقیت و استفاده از راهکار‌های جدید، یکی از اصول مهم موفقیت شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی محسوب می‌شود. به‌کارگیری خلاقیت می‌تواند در سطح سازمانی و نیروی انسانی، مدیریتی، بازاریابی و یا خطوط تولید باشد. در این میان، خطوط تولید نقشی اساسی را در تضمین سودآوری و نیز کاهش هزینه‌ها ایفا می‌کنند؛ چرا که بخش مهمی از هزینه‌های تولید و بهای تمام‌شده محصول به خطوط تولید بازمی‌گردد. این خطوط می‌توانند با توجه به نوع و نیز تنوع محصول سودآوری و یا عدم سودآوری را به‌دنبال داشته باشند. به‌کارگیری راهکار‌های خلاقانه و مبتکرانه در خطوط تولید همواره در طول تاریخ به نوآوری‌ها و محصولات مهمی منجر شده است.

بدیهی است که هزینه‌های ثابت در سازمان‌ها بر اساس میزان تولید تغییر نمی‌کند؛ در نتیجه با افزایش تولید، نسبت هزینه‌های ثابت به تناژ تولید کاهش می‌یابد که اثر افزایش تولید در کاهش هزینه تمام شده نمایان می‌شود. فولاد هرمزگان نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ به‌علاوه اینکه تولید با ظرفیت کامل، موجب بهره‌ورتر شدن فرایند، افزایش قابلیت‌های بهره‌برداری و بهبود شاخص‌های عملکردی می‌شود.

فولاد هرمزگان در سال جاری با توجه به مشکلات ناشی از کمبود انرژی برق و گاز در صنعت فولاد، هدف‌گذاری دستیابی به ظرفیت اسمی با حداکثر توان ممکن را تعریف کرد. با اینکه از خرداد ماه تا مرداد ماه امسال محدودیت‌های برق شامل صنعت فولاد کشور به ویژه فولاد هرمزگان شد، این شرکت در سایر ماه‌ها توانست عملکرد درخشانی از نظر تولید محصول نهایی یعنی تختال فولاد از خود بر جای بگذارد؛ به طوری که در فروردین ماه و از شهریور تا آذرماه امسال شاهد رکوردشکنی فولاد هرمزگان در تولید ماهیانه تختال بودیم. این شرکت در سال جاری توانست برای نخستین بار به تولید ۱۵۰ هزار تن تختال در ماه دست یابد و هر پنج رکورد حاصل شده ماهیانه در سال جاری بیش از ۱۵۰ هزار تن بوده است. در حالی که میزان تولید ماهیانه شرکت مطابق با ظرفیت اسمی ۱۲۵ هزار تن است. این یعنی فولاد هرمزگان توانسته در پنج ماه از ۱۰ ماه سال جاری به طور متوسط بیش از ۲۰ درصد ظرفیت اسمی خود محصول تولید کند.

جایگاه تولید فولاد هرمزگان

شرکت فولاد هرمزگان با ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون اسلب فولادی، پس از فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و ذوب آهن، در جایگاه چهارم تولیدکنندگان فولاد ایران قرار گرفته است. این شرکت در ۹ ماه امسال یعنی تا پایان آذر ماه موفق به تولید یک میلیون و ۱۲۷ هزار تن اسلب فولادی شده است. در این مدت فولادسازان کشور ۹ میلیون و ۳۳۰ هزار تن اسلب و ۲۳ میلیون و ۷۸۶ هزار تن فولاد خام تولید کردند. به این ترتیب فولاد هرمزگان سهم ۱۲ درصدی در تولید اسلب و سهم ۴.۷ درصدی در تولید فولاد خام کشور دارد.

بهره‌وری

بخش‌های تولید فولاد در شرکت فولاد هرمزگان مانند آهن اسفنجی، ذوب و ریخته‌گری در واقع زنجیره تولید فولاد در این شرکت به‌شمار می‌آیند. ارتباط کارا و اثربخش در بین این بخش‌ها نتیجه مطلوب را برای فولاد هرمزگان به بار آورده و متضمن بهره‌وری در بهره‌برداری از واحد‌های این شرکت بوده است. در این رابطه تولید آهن اسفنجی با مقدار مناسب و بر اساس پارامتر‌های مد نظر، شرایط را جهت تولید ذوب با کیفیت مطلوب و هزینه تمام شده کمتر فراهم ساخته است. ضمن اینکه ذوب تولید شده با خصوصیات کیفی مشخص امکان ریخته‌گری و تولید اسلب با ویژگی‌های سفارش مشتری را فراهم کرد.

شرکت‌های فولادی که سیستم‌های بهره‌ور را در سازمان خود برقرار کنند، در زمان‌های رکود بازار و بحران‌های اقتصادی می‌توانند در برابر این شرایط مقاومت و پایداری کنند و به فعالیت ادامه دهند. همچنین این شرکت‌ها با شروع دوران رونق و رشد تقاضا، سریع‌تر به بازار پاسخ می‌دهند و مسیر رشد را همگام با بازار طی می‌کنند.

همان‌طور که گفته شد، افزایش تولید تختال در فولاد هرمزگان از شهریور ماه تا آذر ماه دستاورد‌های مهمی برای فولاد هرمزگان به همراه داشته است. کاهش مصرف انرژی، افزایش بهره‌وری کوره، کاهش میزان مصرف نسوز و الکترود و… از مهم‌ترین دستاورد‌های فولاد هرمزگان در واحد فولادسازی و ریخته‌گری مداوم بوده است.

میزان مصرف نسوز در فولاد هرمزگان طی آذر ماه امسال به ۵.۵۸ کیلوگرم به ازای هر تن مذاب رسید که نسبت به ماه قبل آن ۰.۸۳ کیلوگرم به ازای هر تن کاهش نشان می‌دهد. این در حالی است که متوسط مصرف نسوز فولاد هرمزگان در سال جاری ۸.۳۲ کیلوگرم به ازای هر تن بوده است.

از دیگر دستاورد‌های فولاد هرمزگان در در حوزه مواد مصرفی می‌توان به کاهش چشمگیر مصرف الکترود نیز اشاره کرد. این شرکت توانست میزان مصرف الکترود خود را به ۱.۷ کیلوگرم به ازای هر تن برساند. فولاد هرمزگان توانست مصرف الکترود خود را از مرداد ماه به طور مرتب کاهش دهد. میزان مصرف متوسط الکترود فولاد هرمزگان در سال جاری ۲.۰۲ کیلوگرم به ازای هر تن ثبت شده است.

از دیگر دستاورد‌های فولاد هرمزگان در سال جاری به ویژه در آذر ماه می‌توان به افزایش راندمان کوره‌های قوس الکتریکی اشاره کرد. این شرکت در آذر ماه با اتخاذ تدابیری همچون کاهش گانگ آهن اسفنجی از ۷.۷ درصد به ۷.۵ درصد و همچنین کاهش نرمه آهن اسفنجی (کمتر از هشت میلی‌متر) از ۱۷ درصد به ۱۴ درصد، توانست در این ماه راندمان کوره را به ۸۳.۴ درصد برساند که بالاترین راندمان ثبت شده در سال جاری به شمار می‌رود.

علاوه بر دستاورد‌های یاد شده، فولاد هرمزگان در سال جاری موفق شد مصرف آب و برق ویژه خود را کاهش دهد. به طوری که مصرف آب مجتمع به ۲.۷ مترمکعب به ازای هر تن رسید. همچنین همچنین مصرف ویژه برق نیز به ۹۵۳ کیلووات ساعت بر تن ثبت شده است که هر دو شاخص از ابتدای سال جاری بهبود یافته‌اند. علاوه بر رکورد‌های فوق با هماهنگی و تلاش همه‌جانبه فولاد هرمزگان به یک دستاورد درخشان دیگر در شرکت دست یافت و آن کاهش زمان در Tab to Tab بود. به‌طوری‌که در دی‌ماه زمان ۶۰ دقیقه در این زمینه به ثبت رسید. این در حالی است که رکورد قبلی در این زمینه ۶۴ دقیقه بود و این زمان برای فولادسازی بسیار شگفت‌انگیز و قابل‌توجه است.

فروش و صادرات

امروزه در دنیای تجارت و تولید، تنها آن محصولی در بازار باقی می‌ماند و قابل رقابت خواهد بود که با هدف صادرات و دست‌یابی به بازار‌های جهانی تولید شود. چرا که مشتریان و مصرف کنندگان، کالا و محصول با کیفیت را تشخیص خواهند داد و در این صورت تولیدکننده قادر خواهد بود تا بازار‌ها را از آن خود کند. همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، سواحل جنوبی کشور و به‌ویژه استان هرمزگان، به‌دلیل دسترسی به اسکله‌ها و بنادر صادراتی و سایر مزایایی که بیان شد، تولید فولاد در این خطه با هدف صادرات نهایی ۱۰ میلیون تن انجام می‌شود.

فولاد هرمزگان همواره ارتباط با مشتریان را حفظ کرده و نظرات آن‌ها را جویا شده است. همچنین سازمان را در جهت بهبود فعالیت‌ها سوق داده است. به طوری که اتخاذ این استراتژی موجب شد رضایتمندی مشتریان از سازمان و محصول افزایش یابد و خرید خود را افزایش دهند. تجربه نشان داده است که مشتریان راضی از محصول شرکت، باعث جذب مشتریان جدید می‌شود. چرا که وقتی شرکت توانست به مشتریان اصلی خود محصولات با کیفیت و خدمات پس از فروش مناسب ارائه کند، آن‌ها نیز به صورت غیر مستقیم بازاریابی انجام می‌دهند.

افزایش رضایتمندی مشتریان از شرکت علاوه بر اینکه باعث بازاریابی می‌شود، به رشد فروش محصول در بازار‌ها نیز کمک می‌کند و نتیجه این فرایند افزایش درآمد و سود بیشتر برای سازمان خواهد بود. در همین حال برند شرکت در میان سایر رقبا تقویت خواهد شد. افزون بر این، کارکنان سازمان با ارتباط برون‌سازمانی خود به ویژه با مشتریان، به طور مرتب دانش خود را به روز می‌کنند و تلاش خواهند کرد هر روز یک نوآوری جدید برای مشتریان به ارمغان آورند. ضمن اینکه به دنبال جذب رضایت مشتری و حتی بالاتر از انتظار آن‌ها حرکت کنند. شرکت فولاد هرمزگان تنها با گذشت ۵ سال از آغاز تاسیس خود، توانست به رکورد بی‌نظیر یک میلیون تن صادرات در سال ۱۳۹۵ دست یابد. این مهم در این شرکت تنها از طریق بازاریابی منظم و دقیق، شناخت موقعیت زمانی و مکانی و نیز افزایش کیفیت محصول به‌دست آمد. دست‌یابی به رکورد‌های فروش در ایران و شرکت فولاد هرمزگان در راه پر پیچ و خم در بازار‌های جهانی توانست به جایگاه قابل قبولی از نظر صادرات در میان فولادسازان ایرانی و مشتریان بین‌المللی برسد. رکورد‌های ایجاد شده در صادرات یک شبه و یک سال به‌دست نیامده‌اند. بلکه سال‌ها تلاش و بهبود در خطوط تولید در فولادسازان کشور باعث شده است تا مشتریان خارجی به فولادسازان ایرانی اعتماد کنند و در زمانی که بازار‌های فولاد در دنیا همچنان با مازاد عرضه و کاهش شدید قیمت مواجه است، فولاد مورد نیاز خود را از تولیدکنندگان ایران تهیه کنند.

درآمدزایی و سودآوری

عملکرد شرکت‌های تولیدی علاوه بر تولید حداکثری و ثبت رکورد‌های تولید، در راستای سودآوری و کاهش هزینه است و تولید به همراه سودآوری مانند دو بال یک پرنده است و تولیدکننده را به سرمنزل مقصود می‌رسانند. فولاد هرمزگان در دو سه سال اخیر توانست با اتخاذ تدابیری همچون تأمین مواد اولیه به صورت پایدار، تولید با حداکثر توان اسمی، کاهش هزینه‌ها، عرضه محصولات باکیفیت به بازار‌های داخلی و صادراتی، کاهش متوسط عیوب تختال، بومی‌سازی و کاهش خرید‌های خارجی و راندمان بالای خطوط تولید، به یکی از سودآورترین تولیدکنندگان فولاد در کشور تبدیل شود. یکی از ویژگی‌های بارز فولاد هرمزگان در چند سال اخیر، افزایش قابل توجه درآمد این شرکت و سودآوری آن است؛ تا آنجا که این شرکت به یکی از سودآورترین تولیدکنندگان فولاد در ایران تبدیل شده است. شاهکار فولاد هرمزگان در سال ۱۴۰۰ رقم خورد، جایی که این شرکت توانست با کسب سود خالص بیش از هشت هزار میلیارد تومان، به اندازه تمام سال‌های فعالیت خود سودآوری داشته باشد. گفتنی است که این شرکت در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده بود.

ارتباط صنعت با دانشگاه

با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور در طول چند سال گذشته، موضوع تکیه بر توان متخصصان داخلی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اهمیت یافته است. شرکت‌های بزرگ هم طی چند سال گذشته به اهمیت و جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان پی برده و همکاری خوبی با این شرکت‌ها داشته‌اند. پذیرش ریسک توقفات، تاخیرات و حتی آسیب دیدن تجهیزات، بزرگ‌ترین حمایت از محصولات دانش‌بنیان در صنایع کلیدی بوده است. یکی از نظام‌هایی که به بحث پژوهش و نوآوری در شرکت کمک کرد، نظام مدیریت تکنولوژی و نوآوری است که به کمک آن مباحث نوآوری را در سازمان جاری شد. شرکت فولاد هرمزگان از سال گذشته اقدام به تدوین این نظام کرده است و در مراحل پایانی جاری‌سازی آن قرار دارد. با اجرا کردن کامل این نظام، روابط از سطوح پایین سازمان تا مدیریت ارشد سازمان در حوزه نوآوری تعریف شده است و می‌تواند در جهت توسعه و ارتقا شرکت در مباحث پژوهشی و تحقیقاتی و تکنولوژی کمک کند. توسعه زیرساخت‌های ارتباطی با دانشگاه‌ها، تسهیل قرارداد‌های پژوهشی، افزایش اعتبارات پژوهشی نسبت به سال‌های گذشته، مشارکت بیشتر دانشجویان در طرح‌های پژوهشی به منظور توانمندسازی آن‌ها، مشارکت بیشتر با شرکت‌های دانش‌بنیان صاحب طرح و ایده، حضور و ارائه مقالات پژوهشی و تحقیقاتی در سمینار‌های تخصصی از دیگر فعالیت‌های فولاد هرمزگان در این حوزه بوده است. عقد پنج تفاهم‌نامه در چهارمین جشنواره ملی فولاد با شرکت‌های دانش‌بنیان و نیز سه تفاهم‌نامه با مراکز علمی و دانشگاهی در سومین نمایشگاه تخصصی محصولات دانش‌بنیان، فناور و اکوسیستم نوآوری استان هرمزگان از جمله اقدامات فولاد هرمزگان در این راستا بوده است.

فناوری اطلاعات و تحول دیجیتال در فولاد هرمزگان

شرکت فولاد هرمزگان از بدو تاسیس خود، با سیستم آغاز به‌کار کرده است. مدیران اجرایی طرح فولاد هرمزگان از زمان آغاز پروژه افرادی بودند که در صنعت فولاد صاحب تجربه بودند به نحوی که از ابتدا طراحی و استقرار سیستم‌های اطلاعاتی، جزو اسکوپ احداث کارخانه فولاد هرمزگان قرار گرفت. حرکت صنایع پیشرو در سطح دنیا به سمت انقلاب صنعتی چهارم از چندین سال قبل آغاز شده است. در کشور ما نیز شرکت‌های بزرگ به صورت جدی این رویکرد را دنبال می‌کنند. فولاد هرمزگان نیز از سه سال قبل، با توجه به حرکت صنایع پیشرو دنیا به سمت انقلاب صنعتی چهارم با هدف ارتقای بهره‌وری کسب و کار در راستای ضرورت همگام بودن با این سیر پیشرفت، به کارگیری و استقرار رویکرد‌های تحول دیجیتال را یکی از اهداف اساسی خود قرار داده است. در شرکت فولاد هرمزگان سه موضوع مرتبط با تحول دیجیتال به صورت همزمان در حال اجراست؛ نخست تعریف و تدوین ره‌نگاشت تحول دیجیتال بود که با تهیه آن، پروژه‌های آینده برمبنای تحول دیجیتال شکل می‌گیرند و تعریف می‌شوند. موضوع دوم تعریف اکوسیستم کسب و کار برای پلتفرم‌هایی که قرار است در آن‌ها تحول دیجیتال معنا پیدا کنند. موضوع سوم در این رابطه، تعریف تعدادی پروژه به صورت پایلوت بود که بتوان از نتایج و دستاورد‌های آن‌ها در سطح و مقیاس عملیاتی، پروژه‌های اصلی سازمان را تعریف کرد. برای دستیابی به این اهداف، باید زیرساخت‌های لازم فراهم شوند که این زیرساخت‌ها مانند موضوعات سیستمی، دریاچه داده در مدیریت فناوری اطلاعات دنبال می‌شود

محیط زیست

توجه به مسائل محیط زیستی در سال‌های اخیر باعث شده است تا استاندارد‌های محیط زیستی از سوی نهاد‌های مسوول به‌طور سخت‌گیرانه‌تری اعمال شوند. چرا که بسیاری از شهر‌های بزرگ در دنیا و به‌ویژه کشور ما با آلودگی هوا و آب دست‌وپنجه نرم می‌کنند. در نتیجه رعایت کردن این استاندارد‌ها از سوی شرکت‌های تولیدی و به‌ویژه فولادسازان، الزامی به‌نظر می‌رسد. در عین حال در استان هرمزگان و به‌دلیل قرارگرفتن بسیاری از صنایع سنگین در غرب این استان باعث شده است که استاندارد‌های شدیدتری بر فعالیت فولادسازان اعمال شود. ضمن اینکه شرکت‌های فولادی حاضر در این استان خود را ملزم به رعایت این استاندارد‌ها کرده‌اند. به‌طور شرکت فولاد هرمزگان با دارا بودن پیشرفته‌ترین تکنولوژی تولید فولاد در کشور، یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های غبارگیر موسوم به داگ هاوس را دارد که با استفاده از آن می‌تواند از آلودگی‌های زیست‌محیطی تولید مذاب فولاد جلوگیری کند. شرکت فولاد هرمزگان نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان فولاد در کشور و با دارابودن پیشرفته‌ترین تکنولوژی تولید فولاد، تمامی الزامات و استاندارد‌های محیط زیستی را در این صنعت رعایت می‌کند. این شرکت هیچ گاه به حداقل‌ها در رعایت حفاظت از محیط زیست بسنده نمی‌کند و همواره بهبود‌ها و استاندارد‌های خود را ادامه می‌دهد. این تلاش‌ها به شرکت فولاد هرمزگان کمک خواهد کرد که مشکلات محیط زیستی کمتری داشته باشد.

ایمنی

ایمنی مهم‌ترین بخش فرآیند تولید را تشکیل می‌دهد و عدم رعایت آن می‌تواند منجر به ایجاد حواث ناگوار شود. هر سازمان باید نسبت به اجرای اصول ایمنی متعهد باشد. اجرای فرآیند‌های ایمنی در درجه اول با برگزاری کلاس‌های آموزشی ایمنی در سازمان نهادینه می‌شود و در این کلاس‌ها برای کارکنان ایمنی فرهنگ‌سازی می‌شود. شرکت فولاد هرمزگان نیز با در نظر گرفتن موارد ذکر شده و به منظور ایجاد نظام جامع ایمنی در تمامی سطوح شغلی برنامه‌ریزی کرده است و توانست با اجرای برنامه‌های در دستور کار به سطح مطلوبی از ایمنی برسد. از جمله مهم‌ترین برنامه‌های در دستور کار پیاده‌سازی نظام پیشنهادات ایمنی یا کارت سبز، اجرای پروژه شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک، ادغام دستورالعمل‌های کاری و ایمنی تخصصی، اجرای برنامه‌های آموزشی، پیاده‌سازی و اجرای سیستم پرمیت و کارت خطر، بازنگری و اصلاح دستورالعمل‌ها و گردش‌کار جنرال ایمنی، پیاده سازی نظام ارزیابی HSE واحد‌ها و پیمانکاران، توانمندسازی نفرات HSE پیمانکاران و… هستند. مهم‌ترین هدف شرکت فولاد هرمزگان در رابطه با ایمنی رسیدن به حادثه صفر برای شرکت است.

اشتغال‌زایی قابل توجه و استفاده از نیرو‌های نخبه

متناسب با ظرفیت‌های تولیدی شرکت و به‌منظور پاسخ‌گویی به نیاز فرآیند‌های عملیاتی در بعد منابع انسانی، تعداد ۱۵۱۲ نفر به‌صورت امانی و ۲۳۰۹ نفر به شکل پیمانی، در مجموعه فولاد هرمزگان مشغول به کار هستند. به‌کارگیری این تعداد سرمایه انسانی با تخصص‌های متنوع و در حوزه‌های گوناگون نیازمند سازمان‌دهی مناسب و سنجش دقیق نیاز‌های هر حوزه و هر فرآیند و طراحی ساختار سازمانی کارآمد بوده، که این مهم در طی سالیان گذشته انجام شده و تا امروز نیز به‌صورت مستمر در حال بهبود بوده است. در شرکت فولاد هرمزگان فرآیند آموزش و توسعه منابع انسانی مطابق استاندارد‌های این حوزه و با استفاده از به‌روزترین شیوه‌های یادگیری و نیز بهره‌گیری از مجرب‌ترین مدرسان و مشاوران کشور در حال انجام است. نمونه این موضوع را می‌توان در افزایش تولید، افزایش درآمد و سودآوری شرکت، همچنین کسب موفقیت‌های روزافزون سازمان در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی مشاهده کرد. افزایش دانش تخصصی کارکنان، بهبود شایستگی‌های مدیریتی رهبران سازمان و توسعه فردی کارکنان ازجمله اهداف شرکت به شمار می‌روند.

فولاد هرمزگان بنگاه نمونه استان در عمل به مسوولیت‌های اجتماعی

فولاد هرمزگان عمل به مسوولیت‌های اجتماعی را حق مردم استان و یکی از وظایف ذاتی خود می‌داند و در بسیاری از حوزه‌های مسوولیت اجتماعی همچون ورزشی، فرهنگی، کمک‌های انسان‌دوستانه، پزشکی، محیط زیست و… وارد شده و اقدامات متعددی را صورت داده است.

ارسال اکسیژن مایع به بیمارستان‌های شهر بندرعباس و ارسال نیتروژن مایع به دانشگاه علوم پزشکی، تهیه بسته‌ها و اقلام بهداشتی در دوران کرونا همچون تهیه ماسک، دستکش و ونتیلاتور و تهیه و اهدا ۱۰ دستگاه دیالیز به بیمارستان شهید محمدی بندرعباس جهت مداوای بیماران، تامین پنج هزار تن آهک جهت دفن پسماند‌های عمومی، ارسال نرمه آهک به میزان ۱۰۰ تن برای پاکسازی دو مکان آلوده، حمایت از نیازمندان و همچنین حمایت از اقشار مستضعف در قالب مسئولیت‌های اجتماعی مانند تهیه سه دستگاه کولر گازی جهت نصب در کارگاه تولید فرش در بشاگرد، حمایت مالی از مرکز معلولان ذهنی حبیب ابن مظاهر بندرعباس جهت برطرف‌سازی مشکل سردخانه، حمایت از مرکز درمان و توانبخشی بیماران روانی مزمن فجر آسایش، مشارکت در طرح اکرام ایتام و محسنین با هدف حمایت از ۱۰ هزار کودک یتیم و غیر یتیم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی استان هرمزگان و مساعدت مالی در خصوص جشن گلریزان جهت آزادسازی زندانیان بخش رودخانه شهرستان رودان ازجمله اقدامات فولاد هرمزگان در این زمینه بوده است.

سهم پررنگ فولاد هرمزگان در پیشرفت ورزش استان

فولاد هرمزگان به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی مهم کشور در استان هرمزگان طی دو سال گذشته همواره کوشیده تا در ایفای مسوولیت‌های اجتماعی خود فراتر رفته و به عنوان یک بازوی حمایتی در کنار دولت و مردم بوده و از هر کمکی در حد توان دریغ نکند.
فولاد هرمزگان برای افزایش نشاط عمومی در جامعه به ویژه استان هرمزگان، توجه به ورزش را در قالب مسئولیت‌های اجتماعی در دستور کار قرار داده و در راستای توجه و حمایت از ورزش و جامعه مستعد ورزشکاران هرمزگان در دو سال گذشته کوشیده بیش از پیش فعال شود و با حضور و حمایت از ورزشکاران بتواند سهم کوچکی در برافراشته کردن نام هرمزگان در سطح کشور و حتی جهان بردارد.

فولاد هرمزگان در دو سال اخیر در ۳۵ رشته ورزش حرفه‌ای و ۲۲ رشته ورزش کارگری با دربرگیری بیش از یک هزار و ۲۰۰ ورزشکار، کادر فنی و کادر اجرایی بومی توانسته خانواده‌های زیادی را در بحث ورزش و سلامت درگیر و باعث رونق ورزش حرفه‌ای و کارگری شود.

در دو سال گذشته فولاد هرمزگان موفق به کسب ۳۷ عنوان قهرمانی بین‌المللی، کشوری و استانی شده که قهرمانی در مسابقات کارگری جهانی فوتبال ساحلی و فوتبال ۶ نفره در کشور‌های ایتالیا و روسیه، صعود تیم‌های بسکتبال آقایان و بانوان فولاد هرمزگان به لیگ یک کشور، صعود تیم فوتبال فولاد هرمزگان به لیگ دسته دوم کشور، کسب عنوان سومی لیگ برتر فوتسال جوانان کشور و حضور در رشته‌هایی همچون والیبال، تیراندازی، بولینگ، دوومیدانی، بسکتبال با ویلچر، والیبال نشسته و ایجاد تیم‌های پایه تا بزرگسالان در فوتبال، فوتبال ساحلی و فوتسال و حمایت از رشته‌های ورزشی پرشمار دیگر همگی نشان‌دهنده از عزم جدی این کارخانه و بنگاه اقتصادی از ورزش هرمزگان است.

همه مسوولان استان هرمزگان نیز بر مشارکت فعال شرکت فولاد هرمزگان در حوزه ورزش صحه گذاشته‌اند و در پی کسب مقام‌های متعدد تیم‌های ورزشی این شرکت پیام‌های تبریک صادر کرده‌اند. خوشبختانه علاوه بر حضور نام فولاد هرمزگان در میادین، در بحث حمایت از هیات‌های ورزشی و سایر رشته‌ها نیز همواره فولاد هرمزگان پیش‌قدم بوده و هست.

فولاد هرمزگان با هزینه سالیانه ۳۰ تا ۳۵ میلیارد تومان در عرصه ورزش سردمدار حمایت بنگاه‌های اقتصادی از ورزش هرمزگان هر ساله بر فعالیت خود می‌افزاید و به زودی در بحت توسعه زیرساخت‌های ورزشی با کمک و همکاری اداره کل ورزش و جوانان هرمزگان گام خواهد برداشت و امیدوار است سایر بنگاه‌های اقتصادی نیز در این مسیر همراستا با فولاد هرمزگان باشند تا هرمزگان سرشار از استعداد بیش از پیش در میادین ورزشی فعالیت کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده