تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۲۵
بازدید: ۱۰۴
کد خبر: ۲۹۱۸۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

همدان مستعد تبدیل به پایانه صادراتی غرب کشور است/ مسوولان پیگیری کنند

‌می‌متالز - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان با بیان اینکه همدان قابلیت تبدیل به پایانه صادراتی غرب کشور را دارد گفت: فرودگاه و راه‌آهن قابلیت حمل بار و ایجاد پایانه صادراتی دارد که امیدواریم مسوولان این مهم را پیگیری کنند.

به گزارش می‌متالز، علی‌اصغر زبردست ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هشت کمیسیون در حوزه صنایع و معدن، کشاورزی، تجارت، گردشگری و فنی و مهندسی در دوره نهم اتاق بازرگانی فعال بوده است اظهار کرد: اتاق بازرگانی مسئولیت اجرایی ندارد و به عنوان مشاور در امور اقتصادی و انعکاس مشکلات خدمات ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولتی و ستاد تسهیل به منظور انتقال مشکلات فعالان اقتصادی است افزود: مطالبه‌گری فعالان اقتصادی دست کمی از مسائل اجرایی ندارد و اتاق بازرگانی همدان به نحو احسن مبادرت به مطالبه‌گری می‌کند، البته که جایگاه بخش خصوصی به زعم بنده آنچه که باید باشد نیست.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان گفت: قدمت اتاق بازرگانی استان به ۹۱ سال قبل بازمی‌گردد و امسال بعد از گذشت سال‌های متمادی یک فضای مناسب برای فعالان اقتصادی مهیا شده است.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال ایجاد یک ساختمان متناسب با شأن فعالان اقتصادی بودیم که در سال ۹۶ کلنگ‌زنی و در سال ۹۸ عملیات عمرانی آغاز شده است عنوان کرد: در روز نیمه شعبان به طور رسمی این مجموعه با زیربنای ۹ هزار مترمربع افتتاح خواهد شد.

زبردست با بیان اینکه این مجموعه با بودجه‌ای بالغ بر ۹۵ میلیارد تومان به ثمر نشسته است خاطرنشان کرد: اگرچه اعتبار ملی و از اتاق بازرگانی ایران به مجموعه تزریق شده و این ساختمان یک عمارت خدمات‌رسان اقتصادی محسوب می‌شود.

وی در ادامه یادآور شد: ۲۵ میلیارد تومان هزینه تجهیزات این ساختمان شده است افزود: اتاق بازرگانی همدان با ۲۳ پرسنل در حال فعالیت است که بالغ بر ۲ میلیارد تومان هزینه حقوق و دستمزد آن‌ها می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان گفت: درآمد اتاق بازرگانی همدان سال ۹۳، ۷۰۰ میلیون تومان و در سال جاری یک‌میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بوده است.

وی در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به اینکه پایانه صادراتی غرب کشور پیشنهادی کاربردی است گفت: فرودگاه و راه‌آهن همدان قابلیت حمل بار و ایجاد پایانه صادراتی دارد و امیدواریم مسؤلان ارشد استانی بپذیرند این مهم پتانسیل بالقوه خوبی است.

زبردست با تاکید بر اینکه صادرات استان بر اساس آمار گمرک نسبت به سال قبل درصدی از لحاظ ارزش دلاری و از نظر تناژ افزایش داشته است بیان کرد: بسیاری از محصولات استان به ویژه محصولات کشاورزی از کمرگات خارج از استان صادر می‌شود.

وی در بخش دیگری متذکر شد: ۶۰ درصد امور اتاق بازرگانی مربوط به کمیسیون مالیاتی است به نحوی که در سال ۹۸، یک‌هزار و ۱۰۱ پرونده مربوط به فعالان اقتصادی؛ سال ۹۹ یک‌هزار و ۶۰۳ پرونده و در سال ۱۴۰۰، یک‌هزار و ۹۹ پرونده پیگیری شده که ۵۰ درصد این پرونده‌ها دفاع و واگذار شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان گفت: در بخش تأمین اجتماعی هم ۵۰ تا ۶۰ درصد پرونده‌ها واگذار شده و همچنین ۳۲ مورد مصوبه شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولتی با ۱۲ مصوبه ملی و ۲۰ مورد استانی مصوب شده است.

وی با بیان اینکه در کمیسیون فنی و مهندسی نیز ۳۲ جلسه با ۷۷ مصوبه و کمیسیون کشاورزی با ۳۵ جلسه و ۱۱۶ مصوبه در خصوص پیگیری مشکلات بخش‌های کشاورزی، صنایع غذایی و باغداری برگزار شده است ادامه داد: در کمیسیون گردشگری نیز احداث ایرلاین فرودگاه همدان، ثبت ملی روز همدان و ثبت روز باباطاهر در تقدیم رسمی را مجدانه پیگیر هستیم.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده