تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۴۷
بازدید: ۷۰
کد خبر: ۲۹۱۸۱۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
وزارت صمت:

برنامه وزارت صنعت تحول خودروسازان مونتاژکار است

‌می‌متالز - وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام‌کرد: برنامه وزارت صمت تحول خودروسازان مونتاژکار است. در برنامه مدون این خودروسازان باید به سمت توسعه محصولات حرکت کنند تا بتوانند با طراحی و تولید خودرو‌های خود، به معنای واقعی خودروساز شناخته شوند.

به گزارش می‌متالز، در پاسخ به گزارش روزنامه «جهان صنعت» با عنوان «شاهکار بی‌تدبیری» و همچنین انتشار مطلبی با عنوان «واردات دولتی» در روزنامه «شرق»، مرکز ارتباطات وزارت صمت جوابیه‌ای را منتشر کرد.

در این جوابیه آمده است: نظر به درج گزارشی با عنوان «بازی وزارت صمت با خودروسازان» در آن رسانه‌ها و ارتباط دادن کاهش تعرفه واردات خودرو به ضرر خودروسازان داخلی ذکر چند نکته حائز اهمیت است.

۱. خودروسازان بزرگ داخلی قطعات خودرو را از تولیدکنندگان داخلی تهیه می‌کنند و در این زمینه مشکلی نخواهند داشت.

۲. آنچه که نویسنده این گزارش نسبت به آن ابراز نگرانی کرده، در حقیقت نگرانی از حرکت مونتاژکاران به سمت تولید خودرو است، زیرا مطابق تعرفه‌های مشخص شده و به‌طور مشخص فصل ۹۸، به هر میزانی که تولید قطعات خودرو‌های مونتاژی در داخل کشور افزایش یابد، تعرفه واردات بقیه قطعات نیز کاهش می‌یابد؛ بنابراین اگر مونتاژکاران ما -که در این گزارش خودروساز عنوان شده اند- سطح دانش فنی و سطح ساخت داخل را افزایش دهند، تعرفه واردات قطعات نیز برای آن‌ها کاهش می‌یابد.

۳. تولید قطعات در داخل کشور و پرهیز خودروسازان از واردات نه فقط سبب بهره بردن آن‌ها از تخفیف تعرفه‌ای در واردات سایر قطعات می‌شود، بلکه موجب رونق تولید در کشور و اشتغال‌زایی نیز خواهد شد. اینکه با نگارش چنین گزارش‌هایی در قالب دلسوزی برای خودروسازان بخواهیم شرایط واردات را تسهیل کنیم و کشور را در شرایط یک وارد کننده صرف نگه داریم، امری ناپسند و حرکت خلاف منافع ملی محسوب می‌شود.

۴. واردات همه قطعات خودرو‌های مونتاژی سبب شده تا این خودرو‌ها با قیمتی حدود ۳۰ درصد گران‌تر از قیمت جهانی به دست مصرف کننده داخلی برسد، بنابراین تولید داخل قطعات و به دنبال آن کاهش تعرفه واردات مطابق قانون، سبب می‌شود تا قیمت این خودرو‌ها کاهش یابد و خودروی ارزانتری به دست مصرف کننده نهایی برسد.

۵. برنامه وزارت صمت تحول خودروسازان مونتاژکار است. در برنامه مدون این خودروسازان باید به سمت توسعه محصولات حرکت کنند تا بتوانند با طراحی و تولید خودرو‌های خود، به معنای واقعی خودروساز شناخته شوند.

منبع: خبرگزاری عصر خودرو

عناوین برگزیده