تاریخ: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۰۷
بازدید: ۴۸۵
کد خبر: ۲۹۲۱۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

منابع غنی آهکی، کرمانشاه را قطب سنگ مرمریت کرد

می متالز - استان کرمانشاه، حدود ۲ درصد ذخایر کشور را به خود اختصاص داده است.
منابع غنی آهکی، کرمانشاه را قطب سنگ مرمریت کرد

به گزارش می متالز، به عبارتی از ۶۸ نوع ماده معدنی شناخته شده، ۲۰ نوع ماده معدنی از جمله سنگ تزئینی، قیرطبیعی، منگنز، سنگ آهن، مس، سیلیس، فلدسپات، سنگ گچ، خاک صنعتی و... در این استان شناسایی شده‌اند. بیش از ۷۰درصد ذخایر قیرطبیعی کشور در این استان وجود دارد و از این نظر رتبه نخست را در کشور داراست. در حوزه مواد معدنی فلزی، اندیس‌هایی از سنگ آهن و مس شناسایی شده است و امید می‌رود منتج به کشف ذخایر فلزی مناسب در استان شود. منگنز به‌عنوان یکی از ذخایر فلزی که در تولید فولدهای آلیاژی و فولاد ضدزنگ کاربرد دارد، در این استان دارای ذخایر مناسبی است. درحال‌حاضر یک معدن فعال و ۴ محدوده اکتشافی در استان وجود دارد که عملیات اکتشاف در آنها درحال اجراست.
استان کرمانشاه را در حوزه سنگ‌های تزئینی، به‌ویژه مرمریت و مرمریت دولومیتی، جزو استان‌های برتر کشور قرار داده‌اند و با ۵۰ میلیون تن ذخایر کشف شده و ظرفیت استخراج اسمی سالانه ۶۰۰ هزار تن سنگ کوپ، بیش از ۲درصد ذخایر کشور (۲۴۰۰ میلیون تن) و همچنین استخراج سنگ تزئینی کشور (۲۷ میلیون تن) را داراست. مرمریت‌های فرامان و هرسین نیز از برندهای برتر کشور هستند.


ذخایر یک میلیارد تنی

محسن رستمی، سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه، با بیان اینکه ۲۲۰ معدن در استان کرمانشاه فعالیت می‌کنند، گفت: ذخایر معدنی استان کرمانشاه افزون بر یک میلیارد تن است. بنا به آنچه در پروانه بهره‌برداری این معادن آمده است باید سالانه از این معادن ۱۵ میلیون تن برداشت شود.
 وی در ادامه تصریح کرد: عمده معادن استان کرمانشاه عبارتند از سنگ‌های تزئینی، قیر طبیعی، سنگ لاشه، گچ و منگنز که جزو معادن فعال استان کرمانشاه به شمار می‌روند. از سال۹۳ برداشت از معادن منگنز در استان آغاز شده است. همچنین سال گذشته توانستیم برای یک معدن سنگ آهن مگنتیت پروانه بهره‌برداری صادر کنیم.
رستمی با اشاره به کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی در استان کرمانشاه، بیان کرد: ۲ کارخانه فرآوری سیمان در کرمانشاه فعال هستند که ظرفیت تولید روزانه آنها حدود ۱۴ هزار تن است. این کارخانه‌ها سالانه ۳.۶ میلیون تن سیمان تولید می‌کنند. همچنین در کرمانشاه، ۵ کارخانه گچ، فرآورده‌های ۹ معدن گچ را فرآوری می‌کنند.
به گفته سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه، ۵۰ درصد معادن استان سنگ لاشه هستند. نکته جالب این است که بیشترین آمار معادن غیرفعال نیز مربوط به این بخش است. همچنین در استان ۲۷ معدن قیر طبیعی وجود دارد که ظرفیت تولید آنها ۱.۴ میلیون تن است.
البته سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای محدوده‌هایی که قیرطبیعی در آنجا مستقر است یک پهنه تعریف کرده و مطالعات روی آنها را آغاز کرده است تا با بهره‌گیری از روش‌های مدرن، میزان استخراج از این معادن را افزایش دهیم.
وی در ادامه درباره تعداد معادن سنگ تزئینی در استان کرمانشاه، گفت: درحال‌حاضر ۳۰ کارخانه سنگبری در استان فعالیت می‌کنند.
البته این واحدها کوچک‌مقیاسند و ظرفیت تولید سالانه آنها چندان قابل توجه نیست. در استان کرمانشاه بیش از ۴۰ میلیون تن ذخیره سنگ وجود دارد که ظرفیت استخراج سالانه آنها حدود ۵۰۰ هزار تن است. در واقع هر کارخانه کمتر از ۱۵۰ هزار تن سنگ فرآوری می‌کند.
این مقام مسئول با بیان اینکه معادن سنگ، بازار داخلی و خارجی مناسبی دارند، گفت: بهره‌برداران معدن در استان کرمانشاه به‌طور مستقیم اقدام به صادرات فرآورده‌های معدنی نمی‌کنند. سنگ‌های مرمریت و قیر، با واسطه از استان کرمانشاه به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شوند.
 رستمی درباره میزان اشتغالزایی در معادن کرمانشاه، بیان کرد: معادن استان برای ۲ هزار و ۲۷۰ نفر شغل ایجاد کرده‌اند.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه تصریح کرد: استان کرمانشاه در زمینه معادن سنگ تزئینی کشور جزو استان‌های برتر است و این جایگاه به دلیل وجود منابع غنی آهکی است.
معادن مرمریتی هرسین در بازار صادراتی و معادن غنی مرمریتی – دولومیتی اسلام‌آباد غرب در بازار داخلی کشور، گوی سبقت را از رقیبان ربوده‌اند.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده