تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۰۴
بازدید: ۷۰
کد خبر: ۲۹۲۵۱۹
سرویس خبر : انرژی

صادرات نفت و گاز مایع طبیعی روسیه به ژاپن کاهش یافت

‌می‌متالز - وزارت دارایی ژاپن در گزارشی اعلام کرد که این کشور در ماه ژانویه واردات نفت، گاز مایع طبیعی، زغال سنگ و فلزات غیرآهنی از روسیه را کاهش داده است.

به گزارش می‌متالز، وزارت دارایی ژاپن پنجشنبه گفت که واردات نفت از روسیه ۷۶ درصد، گاز مایع طبیعی ۹.۷ درصد، زغال سنگ ۵۶.۹ درصد و فلزات غیرآهنی ۳۷.۴ درصد کاهش یافت.

صادرات کالا‌های پزشکی ژاپن به روسیه در ماه ژانویه ۴۹.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد، اما صادرات فولاد و محصولات آهنی به روسیه ۹۶.۸ درصد کاهش یافته است.

در همین حال، «شونیچی کیتو» رئیس اتحادیه نفت ژاپن اعلام کرد در صورتی که توکیو احساس نیاز کند، ممکن است از پروژه نفت و گاز ساخالین۲ روسیه، نفت خریداری کند.

وی افزود که ژاپن و پالایشگاه‌های این کشور در مجموع نیازی به نفت روسیه برای ایجاد ثبات در بازار ندارند بلکه تلاش می‌کنند برای تامین نیاز خود به منابع کشور‌هایی دسترسی پیدا کنند که خطرات کمتری دارند.

کیتو گفت که موانع پیش روی پرداخت پول نفت و گاز و عدم بیمه تانکر‌های حامل نفت خام روسیه باعث شده است که ژاپن تمایل چندانی به خرید انرژی از این کشور نداشته باشد.

ژاپن سومین اقتصاد دنیاست و بشدت به واردات انرژی وابسته است. اما این کشور به برنامه سقف قیمتی غرب بر نفت روسیه پیوسته و خرید انرژی از آن کشور را کاهش داده است.

این سقف قیمتی در واکنش به درگیری نظامی روسیه با اوکراین تعیین شده است و اتحادیه اروپا و گروه هفت کشور صنعتی (جی ۷) آن را اجرا کرده‌اند.

این کشور‌ها تلاش کرده‌اند تا نیاز خود به انرژی را از کشور‌های خاورمیانه خصوصا غربستان تامین کنند. از این رو، ژاپن ۹۴ درصد نفت مورد نیاز خود را از خاورمیانه تامین می‌کند.

منبع: بولتن نیوز

عناوین برگزیده