تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۵۹
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۲۹۲۷۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون سازمان توسعه تجارت مطرح کرد؛

برای ورود به بازار‌های جدید نیازمندِ طراحی استراتژی واحد هستیم

‌می‌متالز - معاون ارتقای کسب و کار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که برای ورود به بازار‌های بین‌المللی و جدید که بسیار مهم است، نیازمند طراحی استراتژی و پلن واحد هستیم.

به گزارش می‌متالز، «احمدرضا علایی» معاون ارتقای کسب و کار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت، در همایش «پیشران‌های اقتصادی، فرصتی برای توسعه ملی» با اشاره به تجربه کشور‌های شرق آسیا خصوصاً کره‌جنوبی و چین طبق این مدل که برمبنای شرکت‌های بزرگ در دولت سازماندهی صورت گیرد، گفت: برای ورود به بازار‌های جدید و خارجی چاره‌ای جز استفاده از این مدل نیست.

وی افزود: این مدل تنها توسط کشور‌های شرق آسیا استفاده نمی‌شود بلکه استراتژی کشور ترکیه برای حضور در بازار‌های صادراتی بین‌المللی خصوصاً بازار‌های آفریقایی با تکیه بر این مدل است.

معاون ارتقای کسب و کار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه شناخت عوامل مؤثر در یک عدم موفقیت، کمک می‌کند تا برای رفع آن چاره اندیشی بهتری صورت گیرد، ادامه داد: با توجه به ترکیب صادرات کشور در حوزه صادرات غیرنفتی (طبق آمار سال ۱۴۰۱) و اینکه در کدام حوزه‌ها توانمند هستیم، متوجه می‌شویم در حوزه‌های محصولات معدنی (مشتقات نفتی) و کشاورزی موفق بوده‌ایم.

وی در ادامه تصریح کرد: در این خصوص باید به این پرسش‌ها پاسخ داد که آیا واقعاً حداکثر توانمندی‌مان در حوزه همین است و نمی‌توانیم در حوزه‌های تجهیزات پزشکی، دارو، خدمات پزشکی (توریسم سلامت) و ... صادرات انجام داده و به‌صورت سیستماتیک نه موردی، با ارائه خدمات در این حوزه‌ها، برای کشور ارزآوری داشته باشیم؟ و آیا اولویت‌مان فعالیت بیشتر در این حوزه‌ها جهت افزایش صادرات بوده یا حوزه خام‌فروشی؟

علایی با تاکید بر اینکه مطمئناً در این حوزه‌ها و حوزه‌هایی مانند تولیدات کاشی و سرامیک و ...، در توانمندی‌های تولیدی و صنعتی، دارای شایستگی بالایی بوده، ولی در عرصه صادرات و تجارت خارجی توفیقی نداشته‌ایم، اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی این اتفاق، این است که در حوزه صادرات، رویکردمان مبتنی بر برون سپاری و ارجاع کار به شرکت‌های بزرگ نیست و متاسفانه رویکرد‌های موجود در حوزه صنعت و تجارت، فعال نبوده بلکه منفعل است.

وی در این خصوص اینگونه توضیح داد: صادراتمان توسط برخی شرکت‌ها صادرات کننده و یا برخی افراد آنهم طبق اولویت و سیاست یک تاجر و برنامه یک بنگاه پیگیری می‌شود که در این مسیر هم با مشکلاتی روبرو می‌شود که می‌دانیم این مشکلات کم نیست.

معاون ارتقای کسب و کار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: در این موضوع مهم آیا سیاستی تدوین شده که بر مبنای آن بخش خصوصی می‌بایست صادرات در حوزه‌های مهم به‌طور مثال حوزه سلامت را در اولویت قرار دهد که این مساله تا به امروز کم‌رنگ بوده که این نقش حاکمیت و سیاستگذار است.

وی با بیان اینکه در بروز این اتفاق، یک بعد مهم دیگری هم دخیل است، خاطرنشان کرد: واقعاً در حوزه صنف، در حوزه صنعت و در حوزه تشکل‌هایی که یک گروه کالایی را راهبری می‌کند، همگرایی نداریم و حتی صنایع به‌صورت واگرا عمل می‌کنند؛ یعنی من در این مدت که در سازمان توسعه تجارت هستم، یک صنف یا تشکل را ندیدم که در حوزه تجارت خارجی، یک استراتژی واحد داشته باشد. متاسفانه حداقل دو صدایی و در نهایت چند صدایی وجود دارد.

علایی همچنین یادآور شد: راهبرد دولت و راهبرد صنعت در کشور‌های مطرح شرق آسیا که در حوزه تجارت خارجی موفق بوده‌اند، این است که هر شرکت صادره کننده‌ای اجازه ورود به بازار‌های خارجی را ندارد؛ آنهم طبق دلایلی همچون حضور با یک برند شناخته شده، ارائه سطحی از خدمات پس از فروش و ثابت کنید که تأمین پایدار دارید و در نهایت مشتریان را به بهترین شکل جلب کنید که شرکت‌های کوچک و متوسط‌مان چنین قابلیتی را هیچ‌کجای دنیا ندارد.

وی در ادامه افزود: کشور‌های مطرح شرق آسیا، ابتدا در هر حوزه‌ای، شرکت‌های سرآمد را شناسایی کرده و آن شرکت را پیشتاز حوزه مورد نظر قرار داده‌اند. در نهایت سایر شرکت‌ها براساس سبک و سیاق مشخص شده از سوی این شرکت و تعامل با دولت، وارد بازار جدید شده‌اند.

معاون ارتقای کسب و کار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت با طرح این پرسش که آیا در کشور کره‌جنوبی به غیر از شرکت ال‌جی و یا شرکت‌های کیا و هیوندایی (در حوزه خودروسازی و قطعه‌سازی)، شرکت‌های دیگری در این حوزه فعال نیستند؟ اظهار کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته، تعداد این شرکت‌ها از ۱۰۰۰ عدد هم بیشتر است، اما آن‌ها با یک استراتژی و مسترپلن، در خدمت هدف کلی فعالیت می‌کنند و حضورشان در کشور‌های دیگر در قالب یکی این برندهاست. یعنی برای تجارت خارجی و حضور در بازار‌های جدید، پیشنهاددهنده، مذاکره کننده، پروژه‌گیرنده، تعهد دهنده، شبکه توزیع و موضوعات دیگر آن کاملاً مشخص است و بقیه در خدمت این شرکت بزرگ هستند تا تعهدات به بهترین شکل عملی شود.

وی اضافه کرد: در این کشورها، شرکت‌ها با یک برنامه بزرگ و راهبرد واحد، برای خدمت به هدف کلی گام برمی‌دارند، زیرا پیشران مشخص است و شرکت‌های کوچک برای توسعه آن فعالیت می‌کنند.

علایی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: آیا در حوزه دارو، دارو‌های های‌تک و مبتی بر بیوتکنولوژی، شرکت‌هایی که بتوانند چنین نقشی را ایفا کنند، وجود ندارد؟ مطمئناً وجود دارد. آیا در حوزه لوازم خانگی یا در حوزه تجهیزات پزشکی که یکی از شرکت‌های این حوزه، دستگاه حساس خود را به ۳۰ کشور دنیا صادر کرده است، چنین شرکت‌هایی وجود ندارد؟ مطمئناً وجود دارد، اما متاسفانه نمی‌توان برای همه فعالان صنف‌ها یا تشکل‌های مختلف همگرایی صادراتی ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: مطمئناً برای ورود به بازار‌های بین‌المللی و جدید که بسیار مهم است، نیازمندِ طراحی استراتژی و پلن واحد هستیم. واقعاً چقدر باید در حوزه‌های مختلف هزینه دهیم که این مساله درک شود اگر به‌صورت جمعی حرکت کرد، به نفع تک تک، به نفع جمع، به نفع صنعت و به نفع کل کشور خواهد بود.

معاون ارتقای کسب و کار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه هماهنگی فعالان اقتصادی می‌تواند از آسیب بیشتر به توسعه جلوگیری کند، گفت: شرکت‌های ایرانی امکان ورود به بازار را دارند، اما با وجود رقابت منفی با مشکلات فراوانی مواجه شده‌ایم و تا زمانی که در جهت رفع آن اقدام نکنیم نمی‌توانیم حضور فعالی در جهان داشته باشیم.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده