تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۵۶
بازدید: ۱۰۸
کد خبر: ۲۹۲۷۳۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اصلاح هفتگی در مشتقه

‌می‌متالز - بازار مشتقه در هفته گذشته معاملات کم‌رونقی را به‌ثبت رساند. با توجه به آمار معاملاتی روزانه می‌توان متوجه شد که اکثر آن‌ها افت قابل‌توجهی را تجربه کردند.

به گزارش می‌متالز، از دلایل این موضوع می‌توان به طی‌کردن روند اصلاحی در بورس تهران اشاره کرد. با توجه به اینکه بازار مشتقه تاثیر غیر‌قابل‌انکاری از بازار سهام می‌پذیرد، بنابراین در صورت صعود یا نزول آن در یک روز معاملاتی می‌توان شاهد نوسان نماد‌های مشتقه در همین راستا بود، زیرا این موضوع از این نشات می‌گیرد که قرارداد‌های مشتقه خود به تنهایی فاقد ارزش بوده و تغییر در ارزش سهام مربوطه به هر قرارداد اختیار خرید یا فروش، موجب نوسان قیمتی این نماد‌های مشتقه می‌شود.

ارزش معاملات هفتگی

ارزش معاملات در هفته گذشته به‌طور میانگین روزانه به عدد ۱۳‌میلیارد و ۹۰۰‌میلیون‌تومان رسید. مقدار میانگین‌های تاریخی ارزش معاملات در فصل گذشته، دی ماه و هفته قبل‌تر به‌ترتیب برابر با ۲۵‌میلیارد و ۳۰۰‌میلیون‌تومان، ۷۳‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون تومان و ۲۱‌میلیارد و ۲۰۰‌میلیون تومان بود، بنابراین مقایسه این آمار در هفته گذشته نسبت با میانگین روزانه ارزش معاملات در فصل پاییز، دی ماه و هفته قبل‌تر از آن حاکی از افت ۴۵‌درصدی، ۸۱‌درصدی و ۳۴‌درصدی است.

حجم معاملات هفتگی

بررسی حجم معاملات بازار مشتقه در هفته گذشته نشان می‌دهد که به‌طور میانگین روزانه مقدار آن برابر با یک میلیون و ۳۵۲‌هزار عدد قرارداد بوده‌است. همچنین مقدار این آمار در میانگین‌های روزانه تاریخی واقع در فصل پاییز، دی ماه و هفته قبل‌تر به‌ترتیب برابر با یک میلیون و ۸۸۴‌هزار عدد قرارداد، ۲‌میلیون و ۸۲۵‌هزار عدد قرارداد و ۲‌میلیون و ۱۳۱‌هزار عدد قرارداد بوده که بیانگر افت ۲۸‌درصدی، ۵۲‌درصدی و ۳۷‌درصدی است.

سرانه معاملات هفتگی

در نهایت توان مالی افراد از دیگر آمار‌های مهمی است که به تحلیلگران نشان می‌دهد به‌طور میانگین هریک از فعالان بازار مشتقه چه مقدار پول را وارد معاملات خود کردند. مقدار سرانه معاملات در هفته گذشته برابر با ۲‌میلیون و ۶۲۵‌هزار‌تومان بود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده